-
Laatste (3e) kleurlaag (beetje verdunt aangebracht) ligt nu te drogen.
verzoek aan de lak-kenners mijn voortgang te controleren:
licht opschuren (600, droog)
eerste laag blanke lak spuiten
Na minimaal 1 dag:
nogmaals schuren (600, nat)
2e laag blanke lak spuiten
dit proces herhalen tot de lak op is en een week of 3 á 4 laten drogen
Gezien het een zijdeglans betreft geloof ik dat na de laatste lak laag schuren en polishen niet nodig is.
Ben ik op de goede weg of zal deze werkwijze geen knap resultaat opleveren?
-
paul, wat voor lak heb je gebruikt?
Schuren na 3 kleurlagen kan link zijn, met name op de rondingen schuur je er zo doorheen. Als het nitrolak is en de klerlagen zijn al lekker strak, zou ik zelf gelijk de blanke lak erop zetten met een antal dunne lagen en daarna pas gaan schuren.
Zelf schuur ik zo min mogelijk tussen lagen door en bouw eerst een dikte op.
-
Ik heb een potje paarse zijdeglans laten mengen op terpentine basis en een spuitbus colorworks zijdeglans alkyd vernis. volgens de verf mevrouw was dat geschikt.
De kleurlak zit er stevig op. eventuele oneffenheden (stofjes) op de boven of onderkant zou ik voorzichtig weg kunnen schuren, de randen blijf ik van af. Onverstandig of onnodig?
Op de spuitbus wordt geadviseerd met 600 licht te schuren. in meerdere dunne lagen aan te brengen. uitgehard na 24 uur.
Dus elke dag een laagje.
-
Terwijl de 1e gitaar (al een tijdje) aan het uitharden is ben ik me alvast aan het inlezen voor project twee: Een zelf bouw project met onbehandelde onderdelen.
Ik wil de top gaan stainen met paar en zwart. Heb twee potjes ecoline gekocht. zij- en achterkant worden waarschijnlijk zwart gelakt.
Het idee is ongeveer zoiets:
http://www.edroman.com/customshop/co...ures%20209.jpg
Heb me al redelijk ingelezen en flink wat filmpjes op youtube gezien, maar wil toch even zeker weten dat ik het goed begrijp:
Een onbehandelde top, stainen met zwart (niet te zuinig). in laten trekken en laten drogen.
Dan de boel opschuren, zodat de kleur alleen in het diepste deel van het hout blijft zitten. 240 grit?
Vervolgens met paars er overheen om de werkelijke kleur er in te krijgen.
M'n gevoel zegt dat ik dan weer licht moet schuren en kan lakken. of is het verstandiger na de laatste laag ecoline niet te schuren?
Mocht ik stappen over het hoofd zien, hoor ik het graag!
-
voor deze kleur absoluut geen zwart gebruiken, neem een donker paars (504 uit mijn hoofd maar ik kan er wat nummers naast zitten :D ) onverdunt opbrengen, dan wegschuren met 320 -400 (een lagere grit laat krassen achter die erg zichtbaar zijn bij double stainen) dan het paarse verdunnen met een druppeltje water (of 2 ;) ) en dan weer stainen, indien nodig herhalen
ik zal vanavond wel een fotouploaden van een gitaar die ik het afgelopen weekend in die kleur heb gedaan
na de laatste eco niet meer schuren
-
-
Ik begrijp wat je bedoelt. Ik heb paars 548 en zwart 700.
M'n voorbeeld was niet zo goed, ik denk dat dit meer in de richting gaat, paars met zwarte burst, misschien nog donkerder.
https://dl.dropbox.com/u/106665771/paarszwart.jpg
zo donker dat t paars alleen op valt als je goed kijkt kan ook mooi zijn! ;)
zwart - drogen - schuren - paars - drogen - (eventueel schuren en verdunt herhalen) zwart (burst) - drogen - lakken
zit ik dan goed? :dontgeti:
Thanx!
-
ik zou nog steeds geen zwart gebruiken, als je het al doet dan alleen 2 druppels in het paars als je dat onverdund opbrengt, de combi zwarte stain + paars zorgt er dadelijk voor dat je de tekening alleen nog kan zien op een heeeeeeele zonnige dag onder een bepaalde hoek en dan waarschijnlijk alleen op maandag ;). doe anders eerst wat testjes op wat restmateriaal of fineer, wil je toch voor een eerste zwarte stain laag gaan doe dan inderdaad wat je beschreven hebt met als laatste een verdunde laag na de laatste schuurbeurt
succes !
-
Goedendag Heren,
Ik ben zelf met een zelfbouw gitaar bezig en zocht een goede see trough lak. Deze heb ik gevonden bij jp carcolor in roosendaal. Ik heb mijn bedoeling uitgelegd en ze hebben perfect meegedacht en geadviseerd. Mijn gitaar ziet er verbluffend uit al zeg ik het zelf. Bijdeze deze tip.
-
Ik ga zeer binnenkort beginnen met spuitwerk (Nitro spuitbus) en ik vraag me af waar ik de grens leg van de overgang tussen toets en halshout (ivm afplakken). De toets is van pallisander en het halshout is van multiplex.
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.n...37439649_n.jpg
Optie 2 lijkt mij het meest voor de hand liggend, maar krijg je dan geen rand omdat de lak toch dikte heeft (ca. 10 lagen). Zo ja, kan je deze weer netjes glad schuren?