Waarom kijk je niet gewoon naar mijn foto's net hierboven.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hugo123
Daar staat alles al uitgelegd.
Rood Groen Geel Zwart 2x Wit.
Printable View
Waarom kijk je niet gewoon naar mijn foto's net hierboven.Citaat:
Daar staat alles al uitgelegd.
Rood Groen Geel Zwart 2x Wit.
Maar dat zijn toch maar 2 draden bij de voeding; de 2 witte draden.
hugo
Citaat:
Rood = U2 (voeding voor de anodes van de buis)
Zwart = GND (beide aansluitingen op 1 draad) pen 3 en 8 dus. (voeding voor de cathodes van de buis)
Groen = signaal in
Geel = signaal uit
wit en wit voeding voor de gloeidraden.
Ik snap niet wat je bedoelt. :(
Ik snap niet hoe je die voeding moet verbinden want er staan 3 punten 4,5,9 maar die staan achter elkaar, moet je dan 3 draden aan de + bevestigen en komt erop de pennen 4,5,9 een + te staan of moet je 2 draden aan de lpus en een draad aan de min verbinden DAT snap ik niet.
hugo
En kan ik gewoon de aarde van alles dus ook van het buisje etc aan de aarde van de input solderen of kan dat niet?
hugo
Aha auf dem fahrad, die pen 9 is de middenaftakking van de gloeidraad. Die wordt in dit geval niet gebruikt. De gloeidraden staan in serie omdat ze in totaal 12,6Volt mogen hebben (als ze in serie staan).Citaat:
Als je pen 4 en 5 met elkaar verbindt kun je die aan de ene kant van een 6,3volt wikkeling verbinden en pen 9 verbindt je dan met de andere kant van de 6,3volt. Dan staan de gloeidraden parallel. Maar zo (nogmaals) wordt de buis hier niet aangesloten. Vandaar dat pen 9 de enige is (van de buis) die niet wordt gebruikt.
Ik hoop dat dit helpt ;)
/edit
En ja dat kan.
men pa heeft me toch kunnen overtuigen dat het een te moeilijk project is als 1e project. Nu nog een simpeler od/distortion/boost project vinden pfft :stop:
jammer, is het niet gewoon een kwestie van alles op de juiste plaats solderen? (Ben zelf ook elektronica noob) En al maak je fouten, daar leer je toch van?
Dus ik moet 4 op de + aan sluiten en 5 opde - en 9 wordt helemaal niet gebruikt.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door aad
hugo
men pa heeft een A2 elektronica gedaan en weet hoe stoorgevoelig dit soort layouts zijn dus. misschien heeft de ontwerper enkele tips?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lexvandoef
ben echt benieuwd naar je pedalenbord over een jaartje of zo. waarschijnlijk heb je dan een pedaal of 20 van jezelf :DCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door G.G.
Tsjah het is zoiezo ene kwestie van alles op de juiste plek solderen/plaatsen, maar zelfs als je dat doet maak je wel eens fouten en als je dan niet weet hoe zo'n circuitje ongeveer werkt is het debuggen een ramp. En bij dit soort projectjes is het wel zo handig als je een schema kan lezen en begrijpt wat er staat en wat de compnenten doen. Ik denk dat je meer leert door met een simpeler project te beginnen desnoods in kit-vorm (newtone, musikding, byoc etc.) dan zie je makelijker wat de componenten doen en wat hun aandeel is in het geluid, ook leer je dan schema's lezen en hoe je alles (footswitch, leds, jacks enz.) aansluit.
Maar natuurlijk is het mogelijk om een project als dit te maken met weinig kennis van electronica, dr zijn hier genoeg mensen die kunnen helpen.
Maar klopt dit? (Ik weet het ik ben erg ongeduldig :chicken: )Citaat:
hugo
Ja dat klopt.Citaat:
Over de storingsgevoeligheid staat al het een en ander in het forum.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GeofJackon
Op zich valt het reuze mee: alleen het ingangscirquit (van de input tot het eerste IC) moet je goed maken vanwege de hoge impedantie en relatief hoge versterkingsfactor. Slechte componenten of constructie zorgt dan voor microfonie en andere storing. Het printontwerp van AAD is goed ontworpen dus qua constructie zit je goed. Gebruik goede componenten en er zou weinig meer mis kunnen gaan. De rest van de schakeling heeft een vrij lage impedantie en is veel minder gevoelig voor storingen.
Waar je ook op moet letten is een goede gestabiliseerde voeding, maar dat geld voor vrijwel ieder effectpedaaltje met adapter.
Wat wel zo is: voor mij is dit een betrekkelijk eenvoudige schakeling, dus is het voor mij soms moeilijk voor te stellen dat er mensen zijn die dit niet zouden begrijpen of kunnen namaken. Aan het aantal vragen wat gesteld wordt kan ik echter afleiden dat dit ontwerp voor echte diehard onwetenden op electronica gebied toch lastig kan zijn...
Ik kan, net als anderen zoals AAD, Dirk etc., vragen zo goed en duidelijk mogelijk beantwoorden, maar of dat voldoende is kan ik niet beoordelen. Wat in ieder geval handig is als je dit wilt maken en echt een leek bent is je interesseren voor electronica. Op internet is heel veel uitleg te vinden en in de bieb zijn ook zat boeken.
Zoek in ieder geval een uit wat een weerstand, condensator, diode, en misschien zelfs transistor, OpAmp, en buis is en wat zo'n ding doet (globale functie en toepassing) Je hoeft er niet aan te kunnen rekenen of de werking te doorgronden maar gewoon een beetje weten hoe het werkt. Er zijn zat boeken en sites die dat in lekentaal uitleggen.
Daarnaast is het handig om een beetje schema's te kunnen lezen. Hier is ook voldoende materiaal over en overal te vinden.
Wat vooral heeeeeel belangrijk is: goed kunnen solderen! Heel veel zelfbouwprojecten en ook bouwkits vinden de weg naar de vuilcontainer simpelweg omdat soldeerverbindingen erg brak zijn, grote klodders tin sluiting veroorzaken etc. Dit kun je gewoon oefenen en er zijn ook weer zat sites waar staat vermeld hoe dit moet.
Net als met het bespelen van je gitaar moet je ook hierbij dus gewoon zien dat je aan je theorie/informatie komt en een beetje oefent.
zorgen dat je tin mooi vloeit en echt blinkt, dan pas is het goed gesoldeerd. die les heb ik al geleerd.
op dat vlak is mn pa een spartaan
Bedoel je dat gat in de behuizing?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door aad
Ik vond het gewoon leuk om de buis zichtbaar te plaatsen zonder er een kwetsbaar ding van te maken.
Ventilatie is bijzaak.
De buis wordt verlicht als ik hem inschakel.
Ik denk dat ik met wat dunne stalen pennetjes er iets van een roostertje voor ga bouwen.
Je hebt dit denk ik over het hoofd gezien:Citaat:
http://i181.photobucket.com/albums/x...4062007110.jpg
Kijk links boven bij 4 9 5. 4 zit aan de 12v, 9 is interne verbinding, 5 aan de min. Dat lijntje met die knikken is de gloeidraad van de buis. Als je in het schema naar de buis kijkt zie je dan polen 4, 5, 9 ontbreken, die staan dus aan de andere kant van het schema bij de voeding getekend.
Heb ik nog gelijk een vraagje, nu ik die tekening toch gepost heb. Die IC's, daar zit een half rondje op, om aan te geven welke kant waar hoort. Ik heb dezelfde IC's ,allen is er geen half rondje, maar een heel rondje en dat zit links boven, of rechts onder (punt 1 of 5 ?). Weet iemand hoe de punten 1 tm 8 lopen?
Het rondje zit naast pootje 1.
De ic op het schema is getekent in bovenaanzicht.
De transistor is getekent in onderaanzicht.
Hier ging ik mee de fout in.
oke, weer wat geleerd.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EricSw
Tjsa, dan werkt het niet echt. Je hebt toch hopelijk losse voetjes gebruikt.Citaat:
Wordt wel een topic dat je echt eerst helemaal moet doorlezen voordat je begint :)
En nu maar wachten op de spulletjes zodat ik verder kan...... Wordt knetter gek van dat wachten.
Dus gewoon 4 aan de + en 5 aan de min en 9 wordt niet gebruikt.Citaat:
hugo
Precies, maar dat wist je al. Ik wijs alleen even op de tekening, zodat je het in het vervolg sneller herkent. In de tekening staan de diode, led en weerstand er nog voor.Citaat:
HIJ DOET HET!!!
HeHe, eindelijk af.
Gain knopje werkte verkeerd om maar dat heb ik snel hesteld.
Nu moet ik helaas naar mijn werk.
Morgen ga ik het kastje afmaken en alles inbouwen.
Foto's volgen.
Groetjes van een tevreden prutser!
mooi zo! :)
Mooi, alles werkt dus zonder excessieve ruis enzo? GAAF! :rockon:
Gefeliciteerd. En? Mooi?Citaat:
Vertel....
Heeft hier iemand ook een soundsample'tje?
check een van de eerste pagina's, daar staan youtube filmpjes van de ontwerper :hippie:
aahh nice :cooler:Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guitarnijboer
Eindelijk wat tijd gehad om alles in te bouwen in de behuizing.
Hierbij wat foto's:
http://i199.photobucket.com/albums/a...d/50620002.jpg
http://i199.photobucket.com/albums/a...d/50620013.jpg
http://i199.photobucket.com/albums/a...d/50620016.jpg
Hij is wat vlekkerig geworden maar ik ben al blij dat alles werkt.
Nog een vraag:
Ik gebruik een gestabiliseerde voeding die volgens de specifikaties 12 V zou moeten zijn.
Als ik ga meten kom ik echter niet boven de 11,3V.
Op deze voeding werkt hij wel maar ik vraag me af of het de moeite waard is om een andere voeding aan te schaffen.
En hoe is de sound?
Mooi ding. Ook met het printje gemaakt of p2p?
Sound is goed.
Wel wat ruis bij hogere distortion maar dat heb ik bij de meeste pedaaltjes.
Ik heb bijna alles op een expirimenteerprint gedaan.
http://i199.photobucket.com/albums/a...d/50620003.jpg
Dit is niet de foto zoals het uiteindelijk is geworden.
Hier zat een fout in die ik niet kon vinden dus heb ik alles over gedaan(met kortere draden).
Daar heb ik geen foto van.
Enkele dingen zitten niet op de print, zoals de weerstanden op de buis, de weerstand en condensator bij de drive potmeter en de weerstanden op de led's.
Doordat ik de behuizing al had voorzien van de potmeters en aansluitbussen had ik niet meer genoeg ruimte om alsnog het printje van Aad te gebruiken.
Alles bij elkaar heeft tussen de 50 en 60 Euro gekost.
Ik zie de fout! Dat ene rooie draadje zit los!!! :D
Krijg het niet voor elkaar om mooie soldeerverbindingen te krijgen op dat printplaatje (ontwerp van Aad). Ga dus maar een P2P oplossing toepassen met experimenteerprintplaatje.
Grrr..... 8)
Weer een paar onderdelen halen, die nu vern#$kt zijn.
Ik heb het geheel op zo'n printje gestopt. (wel wat netter afgewerkt natuurlijk, dit is een reststukje)
http://i199.photobucket.com/albums/a...50620004-1.jpg
Ik vind dit prettiger werken als een print met lange doorlopende banen.
Als je alles dicht op elkaar zet kan je het heel klein houden.
Ik weet alleen het merk niet.
Dit is volgens mij een ELEX experimenteerprint. ;)Citaat:
Jij weet ook van alles Aad. :rockon:
Heb je ook het antwoord op mijn vraag over de voeding? :)
Nou....alles, bij lange na niet ;)Citaat:
Denk da'k gek zou zijn (of worden).
Zo'n afwijking is niet slecht. Alle voedingsIC's hebben een bepaalde tolerantie.
Je zou een diode (silicium) zoals bijv. een 1N4148 of een 1N914, kortom een DUS (Diode Universeel Silicium) in de GND aansluiting van (waarschijnlijk) de 7812 kunnen zetten. Dat "tilt" de GND aansluiting van de 7812 met 0,6Volt (ongeveer) op. Dan zou je theoretisch dus op 11,9Volt moeten uitkomen.
Maar ja....of dat de moeite waard is???????
Ik weet hoe dat komt...Citaat:
KP zei iets dat je het plaatje nog moest weken in een of nader product, ik dacht aceton, omdat er nog een laagje opzit dat diende tegen het afbijten van de koper bij het maken van t plaatje.
sorry dat ik dit nu pas zeg. ben effe niet veel op de pc geweest, en dit glad vergeten.