zekers. als je de juiste slag eenmaal te pakken hebt dan ;-)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mattia
Printable View
zekers. als je de juiste slag eenmaal te pakken hebt dan ;-)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mattia
Ziet er mooi uit, al had ik denk ik zelf de twee delen net andersom gevoegd.
Potver3, mooi stukkie hout.
Al maple gescoord?
Wim
nee, nog geen maple. Ik heb gebeld met bremers houthandel in Haarlem en die zeggen het te hebben. Ik heb 5 keer gevraagd of het flamed maple betreft en ze zeggen van ja, maar ik betwijfel of ze begrijpen wat ik bedoel.
http://www.bremershouthandel.nl/
Ik ga morgenochtend nog 1 x bellen en vraag om de chef ofzo. Als ze dan nog zeggen dat ze het hebben dan ga ik er even heen morgen.
Uiteindelijk bleek de houthandel in Haarlem het dus niet te hebben.
Na 3 weken geklooi en dubben dan toch maar de Arnhemse Fijnhouthandel. Een redelijk mooi stuk flamed maple kunnen scoren. Niet super geriegeld. Maar dat is wel mijn smaak. Overdwars laten doorzagen om te bookmatchen. Hieronder het reslutaat (moeilijk te fotograferen).
http://farm3.static.flickr.com/2413/...cb75334e_b.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2409/...ed2a2658_b.jpg
Even een aanvalsplan voor de body bedacht:
1.zijden van top die aan elkaar worden gelijmd vlak maken.
2 delen voor de top aan elkaar lijmen.
3.vorm van de gitaar ruim uit het tophout zagen op de lintzaag
4.esdoorn tophout op de mahonie body plakken met dubbelzijdig tape
5.de vorm van de top gelijk maken aan de mahonie body op de schuurband
6.aftekenen waar de pickups moeten komen op de top.
7.in het midden van de afgetekende pick up plekken een gat van 10 mm boren op de juiste diepte
8.de top los maken
9.de ruimte voor de elektronica frezen in het mahonie
10.de kanalen voor de bedrading frezen tussen de 2 gaten en de elektronica ruimte.
11.schakeldraad in de kanalen aanbrengen
12.de top verlijmen op de mahonie body
13.de pickup cavities frezen
14.de neck pocket frezen
15,de top carven
Hetgene waar ik meest tegenop zie is de neckpocket bepalen en frezen. Hoe kan je nu het beste bepalen waar en hoe de neckpocket moet komen zodat de hals perfect recht komt te zitten. Als je maar een millimeterje scheef zit dan is dat bij de kop een centimeter uit het lood. Iemand advies wellicht?
Hé Rene, dat is een mooi stuk maple gefeliciteerd.
Zo heb ik de positie van de neckpocket bepaald:
Voor de freesmal voor je pocket een flink stuk mdf gebruiken
Hals in je mdf mal klemmen en de hartlijn van de hals verlengen met een rij en overtrekken op het mdf.
Dan is het handig als de naad van je top precies in het midden zit.
Klem het mdf op je body zodat beide lijnen in elkaars verlengde liggen.
Controleer dat weer met de rij en vastzetten.
Ook weer niet te pietluttig worden een beetje scheef kan je weer compenseren met de brug :p
Wellicht komen er betere tips
Wim
Op/aanmerkingen:Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door renemeester
Top op maat schuren kun je 'gewoon' doen als deze erop is gelijmd. En gewoon niet enorm ruim uitzagen, is nergens voor nodig. Gewoon een mm of 3 ruim uitzagen als je dat secuur kan doen. Daarvoor gewoon wel de pickuplocaties (ongeveer) uittekenen, idem kanalen voor bedrading, die gewoon maken, dan top limen. Draden moet je later ook erdoorheen kunnen krijgen, dus gebruik dan niet te veel lijm, en maak die kanalen gewoon lekker ruim maken (mm of 12 breed, minimaal, een minstens zo diep, liefst dieper), en een marge van een mm of 5 vrijlaten als je lijm aanbrengt. Je wil niet met een frees een stuk draad (of ander metaal) raken als je aan het werken bent, en je wil wel die cavities achteraf pas frezen.
Verder, hals: ik maak tenons op volle breedte, dus niet de Les Paul types, en wel op deze manier: Hals Recht op de body klemmen, stevig vastzetten. Dan daarnaast stukken recht multiplex met dubbelzijding plakband bevestigen, zorgend dat ze heel strak aansluiten op de hals (in mijn geval dus meestal ook even klemmen, lateraal). Nog een stukje aan de kopse kant van de hals, en je 'template' is klaar. Als je met een hoek moet werken positioneer ik de template op dezelfde manier (met behulp van de hals, dus).
Eigenlijk zeg ik: maak een neck pocket jig a la David Myka (zoek op Myka Guitar Neck Jig, google of op Projectguitar). Is wat uitebreid, maar wel nuttig/multifunctioneel.
Dat is een mooie site van die Myka,
Maar een vraagje;
Hij heeft het steeds over een hoek van 3 graden waaronder hij de neck achterover plaatst t.o.v. de body. Hier te zien op de foto.
http://www.mykaguitars.com/tools/neckpocketjig/02b.jpg
Ook de pickup cavity's freest hij onder die hoek.
Waarom is die hoek van 3 graden?
Omdat dat voor hem, bij de carve die hij heeft, de brug die hij gebruikt (tunomatics, heel vaak andere soortgelijk bruggen), en de hoeveelheid die hij de hals uit laat steken een halshoek van zo'n 3 graden nodig heeft. Is ook ongeveer wat ik voor m'n tunomatic/stop tailpiece instrumenten nodig heb, maar ik meet/teken dat wel iedere keer precies weer uit.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door grizzly
Ok,
En hoeveel graden is een normale standaard Strat dan, 0 graden?