das waar.......Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tmcm
Printable View
das waar.......Citaat:
Maar dat is met tone toch ook zo?
Je hebt een goede tone als jij vindt dat je dat hebt, maar om te weten of je een goede tone hebt heb je wel referentiemateriaal nodig...
Je moet weten wat verschillende amps, gitaren en effectpedalen doen en of dat wenselijk is voor jou of niet...
Ik ben van mening dat je niet zo miereneukerig moet zijn. Je geluid moet goed zijn, meer niet. In een band merk je er toch niet alles meer van.
Geen aanval op jou hoor, Tristan. :)
is ook belangrijk alles is beetje samen hangendCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tristan
Ik zie het ook niet als een aanval... :)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson
Ik zie het zo:
Het is helemaal geen kwestie van mierenneuken, het ene is gewoon beter dan het andere (dat is voor iedereen weer anders) en als je dat weet dan wil je het betere en niet het mindere...
Zo werkt het gewoon, zeker als je weet dat het niet eens veel duurder is dan mindere spullen, sommige mindere spullen zijn zelfs duurder dan de betere...
Een Marshall 2061x top met 2x12 kast voor 2200 euro nieuw vind ik niet duur in vergelijk met een Koch Multitone top en 2x12 kast die nog meer kosten bij elkaar, grootmoeders tone haal je wel uit de eerste en niet uit de tweede...
Ook is het veel beter datgene te kopen dat je daadwerkelijk te gek vind, want op een gegeven moment wil je dat toch hebben en dan moet je je andere gear daar weer met verlies voor verkopen, dus kost het je nog meer geld om uiteindelijk te krijgen wat je wil...
Je moet natuurlijk wel weten wat voor sound en tone je wil en hoe je dat kan krijgen...
Daarvoor moet je wel experimenteren, dus dingen proberen, kopen en weer verkopen etc...
De ene versterker of gitaar doet bepaalde dingen gewoon beter dan andere versterkers of gitaren en dat maakt ze beter geschikt voor bepaalde muziekstijlen, ze reageren beter en dat hoor je wel degelijk, ook in een bandmix...
Zo'n geluid prikt vaak juist makkelijker door een bandmix en als je het subtiel wil hebben dan draai je je volumeknop wat dichter, je hebt zelf als muzikant dus de controle over hoe je wil klinken met zulke apparatuur...
achja, als je in een zweterig lawaaierig cafe staat ben je allang blij als je de zanger kan horen, dan hoort niemand of je Duncans anlnico's II's of Fender '69's in je stratje hebt.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson
Maar goed, dit is een forum voor gitaristen he. Dit IS de plek om te miereneuken over je geluid lijkt me.
Ach, ik heb niet het beste spul, maar daar heb ik ook het geld nu niet voor. Ik wil nog wel een keer een goeie ouwe Fender (sound), maar ik wil nu ook kunnen spelen.
En als het op een gegeven moment goed is, is het ook goed. Als ik al moet A/B'en, levert het zó weinig voordeel op, dat ik het onnodig vind. Dat hoor je in een band niet terug. Er is altijd wel iets dat misschien beter is, maar dat kan mij niet boeien. Ik wil een goed geluid, niet het beste. Dat is onzin.
referentie is, zoals bij iedereen I guess, alles wat je hebt gehoord aan gitaren en versterkers in je leventjeCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tristan
zeg; je hebt een stratocaster en je hebt een abstract conceptueel idee over hoe een strat zou moeten klinken
aan de ander kant heb ik 3 strats die alle 3 anders klinken en de grap is dan om ze binnen het brede referentiekader wat 50 jaar stratocaster heet ze ergens te plaatsen.
Zo heb ik een SRV, een Gilmour strat en een Tommy Bolin strat. Je kan ze een beetje een richting op tweaken he maar ze bepalen zelf welke kant dat gaat. De Gilmour strat doet over een AC30 een goeie Irish Tour imitatie, de Bolin zou eerste keus zijn voor early seventies Maggot Brain stuff en de SRV is door dat brede bulldozer geluid eigenlijk alleen voor Texas blues geschikt.
maar goed, tis een afwijking, dat zie ik ook wel haha
iedere muzikant is geinspireerd geraakt door een geluid..Citaat:
Dat mag uiteraard. Maar ik dacht bij Greenwood eerder aan het geluid van zijn halselement (Telecaster Plus én Starcaster) door de Vox. Of in elk geval dat geluid in You And Whose Army, I Might Be Wrong, Sail To The Moon. En dan vooral live!Citaat:
Een Tele die denkt dat-ie een Rickenbacker is.. da's toch juist mooi? Over Rickenbackers gesproken.. Thom Yorke's geluid op Lucky vind ook geweldig!
Wat betreft die transistor van Greenwood: Dat klopt, hij gebruikt of gebruikte live ook een Fender transistorversterker voor de zware distortion.
En tsjah, Greenwood is meer dan alleen gitarist. Of hij nu gitaar speelt, piano/keyboard speelt (of gitaar en keys tegelijk, zie Street Spirit), of een radio door een zooi synths gooit, hij doet het wel goed, zeker in de context van Radiohead! Maar dat was dus niet waar dit topic over ging ;)