Dat bepaalde geluiden niet overeind in een mix blijven heeft niets met modeling te maken. Als je geluiden niet in een mix doorkomen is dat meestal een volume kwestie of een kwestie van de frequentiespectra van het nummer. Bijvoorbeeld de toetsenist en de gitaar zitten in hetzelfde frequentie gebied met hun partijen.
Mijn ervaring met beide bakken is dat modeling moeite heeft op een podium omdat hij meestal wordt vergeleken met een 4 keer 12 kast. De meeste modeling wordt niet met zoveel vermogen versterkt - dat moet natuurlijk wel! Anders legt een modeling bak het af. Ik zelf versterk modeling (stereo) met 2 keer 15 inch bakken van 150 watt en dat is met onze houthakker van drummer krap aan genoeg. Maar ik kom wel door de mix!
Dan hebben we ook nog de wet van Weber. Die zegt dat er een bepaald verschil tussen twee prikkels moet zijn om nog door ons opgemerkt te worden. Bijvoorbeeld een 2 euro stuk en een 1 euro muntstuk zijn verschillend. Echter wanneer 2 voetbalvelden 2 mm van elkaar verschillen nemen we dat niet waar.
Hoe harder de muziek hoe relatief groter het verschil moet zijn om door de mix heen te komen.
Ik zag vorig jaar een cover band met 2 gitaristen. De rechter had 2 Engl stacks (8 keer 12!) en de linker een VETTA. Ja, die vetta kwam niet door de mix omdat die rechter zo hard stond dat de zaalmixer hem uit had staan op de PA. De zangeres schreeuwde zich kapot maar kwam ook niet door mix!
Op de website van die band zag ik dat ze al 4 keer van zangeres zijn gewisseld in 1 jaar.
Gek he.