Oorspronkelijk geplaatst door
Joost de Ruig
Ik heb voor mijn vroegere werk meer dan 50 kantonprocedures en ongeveer evenveel rechtbankprocedures gevoerd en zal proberen voor een leek te schetsen hoe zo'n procedure er ongeveer uit ziet.
Voor een kantonprocedure (civiele zaak tot maximaal €25.000,-) heb je geen juridische kennis of bijstand nodig. Een goede rechter zal een leek altijd in bescherming nemen tegen eventuele tekortkomingen. Je hoeft dus bv niet vooraf al uit te zoeken of jij je wel aan je eventuele onderzoeksplicht hebt voldaan.
Na betaling van de leges en het indienen van een onderbouwde vordering, wordt een zaak die iemand aanhangig heeft gemaakt op de rol gezet (geagendeerd) en kiest de kantonrechter de te volgen procedure. In de regel bestaat die eerst uit een zogenaamde comparitie. Hierin mogen beide partijen voor de rechter hun verhaal doen. De rechter schetst hierna uit de losse pols ieders verplichtingen en laat soms al een beetje doorschijnen welke kant zijn uitspraak op zou kunnen gaan. "Houdt u er rekening mee dat ik misschien wel tot de conclusie kom dat u misschien niet zo handig heeft gehandeld" en dat soort multi-intepretabele zinnen volgen dan. Daarna vraagt de rechter of de partijen op de gang niet alsnog tot een minnelijke regeling willen proberen te komen. Hier moet je altijd op ingaan (op de uitnodiging dit te proberen), waarmee je sympathie wint bij de rechter. Als je direct namelijk voet bij stuk houdt, dan laat je niet zien er in alle redelijkheid uit te willen komen, maar alleen voor jouw hoofdprijs te willen gaan (lees: je vordering)
Er vanuitgaande dat er geen minnelijke regeling tot stand komt, heeft de rechter nog de optie om een zogenaamd voorlopig getuigeverhoor in te plannen. Eiser en gedaagde mogen hierin getuigen en experts oproepen die meehelpen het beeld bij de rechter te vormen. Als een rechter dit niet nodig vindt, zal hij na de comparitie een volgende datum plannen waarin er uitspraak wordt gedaan. Dit zijn in de regel papieren zittingen, waar je dus niet zelf voor hoeft te verschijnen. De uitspraak van de rechter wordt je namelijk toegezonden.