Nee, geen probleem, val ik je nog wel mee lastig:D.
Komt op termijn wel goed. Hij klinkt op zich al best prettig, meen zelfs wat 'Vox-kleur' door de brom heen te horen:). Nogmaals, bedankt zover.
Printable View
Nee, geen probleem, val ik je nog wel mee lastig:D.
Komt op termijn wel goed. Hij klinkt op zich al best prettig, meen zelfs wat 'Vox-kleur' door de brom heen te horen:). Nogmaals, bedankt zover.
Chapeau! Bewonderenswaardig dat je de tijd en moeite er in steekt om de schakeling 1 op 1 na te bouwen. En aan koeling geen gebrek :) Nu is dit natuurlijk iets anders dan een complete versterker of compleet pedaal... misschien krijgt iemand je ook ooit nog zo gek :soinnocent: :hide:
Mijn ervaring met een verdubbelaar en een 7824 waren toch minder.
Wat Tommus hier uiteindelijk aan gaat hebben lezen we binnenkort, maar als ie nu nog brom heeft weet ie iig waar het niet aan ligt ;)
Nou je het zegt, ik kan me herinneren dat ik ook wel eens een tubescreamer heb zitten maken om te kunnen mee-debuggen met de bouwer. Wel is dat zeer verraderlijk want wat schematisch gelijk is hoeft in de praktijk helemaal niet aan de verwachting te voldoen. Kan me een topic herinneren met veel reactie's en hoofdbrekens van de ondersteunende partij. Het betrof een ding wat onwaarschijnlijk hard bromde. Wat bleek, toen we om foto's vroegen zagen we een luchtig bouwwerk in de deksel van een schoenendoos. Pfffff...dan zakt je broek wel af hoor, ben er ook gelijk mee gestopt want zo iemand is niet te helpen.
Zo is ie nu, regelaar geaard via de behuizing op het chassis, diodes 1N4007.
http://i61.tinypic.com/2ewlikj.jpg
Belasting iets meer dan 1A.
Spanningen: op de ingang van de 7806 iets meer dan 14,1V, uitgang iets meer dan 5,9V.
Echter wisselspanningen van respectievelijk 30V en 12V, zeg maar dubbele waarden van de gelijkspanning. Er deugt iets niet is mijn conclusie:D. Merkwaardig niet:???:?
Ik weet niet wat voor meter je hebt maar niet alle meters zijn geschikt om de wisselspanning component te meten, vergeet dit maar.
Nu moet je nog iets aan de spanning doen want deze is een tikkie laag. Je kan de ground van de regelaar onderbreken en via een diode aan ground leggen. Je "lift" hiermee het aardpotentiaal. Anode aan de min van het IC en de kathode aan ground. Wel een beetje jammer dat je het IC dan alsnog geïsoleerd op het koellichaam moet zetten. Gebruik ook in alle gevallen heatsink compound.
Gelukkig, ik vermoedde en hoopte al dat het aan de meter zou liggen. Tis een Ironside van 15 euro.
Is 5,9V onvoldoende? Zeker jammer dat het dan geisoleerd moet worden. Is het chassis niet voldoende als koellichaam? Heb wel zo'n isolatie papiertje dat er onder past, is dat geschikt om heatsink compound te vervangen?
Wat verwacht je voor 15 euri. (had het kunnen weten)
5.9V wekt hij echt wel mee. Met 6.3V~ direct uit dr trafo ook. Ik dacht dat het ging om "omdat het kan".
Zo'n mica plaatje is voor elektrische isolatie in combinatie met een plastic busje onder de schroef. Je denkt dat het oppervlak glad is maar dat is het nooit. Zeker niet onder de microscoop. De contactvlakken raken elkaar maar op bepaalde punten en om een goede thermische brug te verkrijgen moet tussen alle oppervlakken die thermisch geleidende witte pasta. Dat spul waar je uiteindelijk helemaal mee onder komt te zitten als je het voor het eerst toepast :)
Ga ik aanschaffen. Ga ik wel doen in m'n AC30, optillen van de regelaar, dat wordt een 5V die 5A aankan.
Brom is opmerkelijk minder:crazyhappy:. Zeker nog aanwezig, maar het gaat de goede kant op. Voorbij driekwart begint het de spuigaten uit te lopen.
Okee, de pret kan beginnen. Als eerste de verbinding vanaf de ingangstrap naar de volume en toon potmeter shielden. Zijn nu nog aan mekaar geknoopte condensatoren dwars over de kathodeschakeling en anodeweerstanden heen. Moet beter:).