Als je de top steeds waterpas en horzontaal houdt niet.
Printable View
Met een ringetje, dat is een goed idee voor een volgende keer!
Qua stevigheid zegt mijn gevoel ook dat het wel goed zit.
@ G.G.:
Als die zitting ooit geperst is in een mal waarvan de vormen 'gelijk' waren (en waarom zou het anders zijn geweest?), klopt het wat je zegt.
Ik ben wat aan het schaven aan de balkjes, iets dat ik tot deze week nog nooit had gedaan; met een schaafje dat ik ooit heb gekocht voor weinig.
Het is maar zacht hout natuurlijk, dat zal meewerken, maar het gaat best lekker!
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-S7SOZJSN.jpg
mooi hoor, die houten viaductjes :D
Toch hebben hele generaties het ermee gedaan! Het valt me op dat jij je gitaren over het algemeen een stuk robuuster en zwaarder uitvoert dan ik in het algemeen zie. Dus wellicht bouw je zwaarder dan strikt nodig is?
(Vat dat niet op als kritiek hoor! Ik heb nog nooit een gitaar gebouwd, dus ik kan alleen maar bewonderend toekijken...).
Ik denk eerlijk gezegd dat jouw klapstoel-top helemaal geen ondersteuning nodig heeft, die is dik genoeg. Ik heb een Japanse ES175 met een stuk dunnere top en die heeft helemaal geen bracings maar slechts een dunne stapel onder de brug. En ook nog eens 2 humbucker-gaten er in en bespannen met 012 flatwounds! Geen spoortje van verzakking of vervorming te bespeuren. En ze is toch van eind jaren '70......
Ook mijn overige jazzgitaren en archtops (heb een Furch archtop en een Framus Missouri) hebben slechts dunne braces en dat gaat prima. Die gitaren zijn natuurlijk wel ontworpen om meer te resoneren (en daarom ook behoorlijk feedback gevoelig). Als ik jouw gitaar zo bekijk denk ik dat de constructie zo massief en robuust is dat 'ie defacto meer als een solidbody zal reageren en klinken. Maar wellicht met een hintje ES-335?
Nogmaals: allemaal zeker niet als kritiek bedoeld! Niets dan lof over je originele aanpak en ik ben heel benieuwd naar het uiteindelijke klankresultaat!
Je hebt toch ook van die tooltjes met pennen erin om de contouren van een kozijn of profiel te kopieren( contourkam). Zoiets zou je dan in het groot moeten hebben.
http://www.teygeler.nl/gfx/photos/32..._kam_groot.jpg
@ Little Jay:
'Better safe than sorry' wellicht ;)
Het bovenblad, de stoelzitting, is maar 3 mm dik; door de vorm wel heel stevig maar nog altijd flexibel. De achterkant is 3,6 mm en ligt voor het grootste deel vrij van de centrale balk die door de body loopt; die is bij de hiel en kont verlijmd en gaat als verankering voor de tenon van de hals fungeren.
Ik weet nu al dat het mijn meest akoestische gitaar tot nu toe gaat worden; verder kan ik het resultaat alleen maar afwachten.
@: Nico de Roode:
Zo'n hulpje heb ik, maar het is inderdaad veel te kort voor dit doel; een langer exemplaar zou uitkomst kunnen bieden.
Maar ik denk dat het 'ringetje van Oigun' hier de heilige graal is waar ik zelf niet op ben gekomen.
Ik heb wat stukken mahonie weten te vinden en zagen om de hals en de tenon van te maken:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LPF833ST.jpg
Links een plankje 'perfect kwartiers gezaagd' wengé dat ik vorig jaar tijdens DGBM van Stijn heb gekregen en dat hier al die tijd op een doel heeft liggen wachten. Nogmaals dank, Stijn!
Daarnaast het deel dat de tenon en hiel gaat vormen, dan de hals en dan de kop.
Eerst eens alle op dezelfde breedte gezaagd zodat ik de delen makkelijk in elkaars verlengde aaneen kan lijmen.
Vanmiddag heb ik mijn cirkelzaag weer eens onder het stof vandaan gehaald; ik gebruik dat ding het liefst zo weinig mogelijk. Uit het eerste plankje mahonie wilde ik de hals en de kop halen maar uiteindelijk was ik zozeer bezig geweest met veiligheid omtrent het gebruik van de zaag dat ik één van de sneden aan de verkeerde kant van de plank had gemaakt (al die stukken hebben op dragers aan muren gezeten en zitten vol gaten waar ik omheen moet werken); toen kon ik uit een meter mahonie alleen nog het stuk voor de kop halen :(
Maar ja, liever verkeerd in het hout gezaagd dan in mijn vingers.
3mm is inderdaad niet zo veel... dat gaat toch wel resonant worden dan! En dan met een mahonie-hals... smells like jazzguitar...:-) Nice!
Ja, zoiets. Het is voor mij de eerste keer dat ik iets in deze holle richting bouw; ik heb wel eerder deels holle gitaren gebouwd maar dan steeds met een uit een plank gezaagde rand, een massieve centrale balk tussen achter- en voorkant of minstens een massief blok op de plaats van de brug en dikkere voor- en achterkanten.
De inspiratie komt een klein beetje van de manier van spelen van Ted Nugent op zijn Byrdlands; dat is ook een holle jazzgitaar. Ik ben erg benieuwd wat er gaat gebeuren als ik deze dame flink op volume ga jagen :D
Maar ik ben ook benieuwd of ik ze akoestisch kan gebruiken; en alles dat er tussenin zit.
Hoe dan ook, ik ben vandaag de hals verder aan het voorbereiden. Ik heb de uiteinden van de kop en de hals schuin afgezaagd en zit in het proces om de zaagsneden glad en vlak te krijgen. Dat is voornamelijke noeste arbeid met schuurbord en -blok; en wederom blijkt een schaafje, het is behoorlijk nieuw voor me dus ik ben nog wat voorzichtig, hierbij goed van pas te komen.
Eerder nog zag ik dit:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RJIEJYEA.jpg
Nu ben ik al hier:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-HKYQDMMX.jpg
Rechtsonder reflecteert het licht in wat potloodstrepen. Linksboven bleek ik iets te hoog te zitten, dus nu zak ik daarvandaan langzaam naar rechtsonder. Nog even 'zweten'; ik doe steeds kleine beetjes zodat ik niet door vermoeidheid het overzicht verlies.
Zoals het er nu uitziet, gaat de hoek uitkomen op 14,35°.
Oh, dat gaat helemaal goed komen met de hoek! Mooi hoor hoe je altijd laat zien dat je met weinig middelen of hergebruik van oude spullen hele mooie dingen kunt bouwen :)
Veel plezier met het wengé !
Let wel op met schaven en schuurpapier: Het 2e is niet vriendelijk voor eht eerste !
Als je schuurt blijven er toch altijd kleine harde partikeltjes in het hout achter, die je mes zeer snel bot kunnen maken.
Dus eerst schaven en dan schuren, hoewel dat laatste zeker niet nodig is voor een goede verlijming !
s.