-
ik heb een neck gelakt met superlijm, zag er in eerste instantie prachtig uit en superlijm is heel mooi hoogglans te poetsen, probleem is dat voor grote oppervlakten de lijm te hard is waardoor bij enige beweging in het hout (of gewoon met stoten tegen de "lak" ) grote stukken lijm wegspringen
ik gebruik het nog wel eens om de achterkant van een neck te sealen, alleen schuur ik hem dan nagenoeg weer weg zodat alleen de porieen gesloten zijn en de neck alleen een satijnglans heeft
-
Dat laatste bedoelde ik eigenlijk, meer als filler en sealer en dan zo laten.
-
Ik kwam in de Clou online shop dit ding tegen
http://www.clou-shop.eu/images/thumb...dle/2572_0.jpg
Mag ik daar wat van verwachten om nitrocellulose te verspuiten?
http://www.clou-shop.eu/preval-sprayer.html
-
hm lijkt mij zonde van je geld. dan moet je EN een blikje EN dat spuitbusje kopen. Kun je net zo goed gelijk een spuitbus nitro kopen want waarschijnlijk is dat spuitbusje toch na 1 keer spuiten leeg net als een normale spuitbus.
-
die dingen zijn vooral handig als je zelf wilt mengen maar voor standaard kleuren is het inderdaad zonde van de moeite
-
Paar weken geleden met de nitro in zonlicht-tip bezig geweest. Nu eens het resultaat bekijken.
Links, verse hoogglans nitro van Clou
Midden, Nitro van Histor, zat een beetje qua kleur in tussen de huidige kleur en de kleur van het flesje links.
Rechts, gestaind met een mengsel van Kroonparts. Een heerlijk honingachtige kleur, nog steeds wel transparant.
Alle drie nog niet verdund met thinner. Denk dat je hiermee wel een body en neck mooi geel kan krijgen.
http://img687.imageshack.us/img687/4426/20072011702.jpg
Uploaded with ImageShack.us
Gelijk maar een vraag aan de mensen met veel ervaring met nitro:
Ik wil o.a. de heel van de neck en onder de slagplaat en de backplate de lak niet verkleurd hebben, alles wat "al jaren bloot staat aan licht" juist wel.
Ik heb een paar volgordes waar ik tussen twijfel:
1. Kleurlak
2. Afplakken lichte delen, donkere, gele, nitro eroverheen
3. Afplakzooi eraf en een paar lichte lagen
1a. Kleurlak
2a. Lichte nitro erop, aantal lagen,
3a. Stukken afplakken (of een shabloon van karton erop ofzo) en als laatste de donkere laag erop.
Bij de laatste methode ben ik bang dat de kleur dan ineens te donker kan uitpakken en dat er geen weg terug is.
Eerste methode lijkt mij ook het meest vlakke resultaat te geven, maar vind het een vreemd idee om de verkleurde lak onder de blanke te hebben (hoewel het eigenlijk in elkaar smelt). Ook lijkt mij hier het minste risico dat je de verkleuring wegschuurt bij de laatste stap.
Daarna komen de slijtplekken op de body en hals. Ga je dan kunnen zien dat er blanke lak bovenop getinte blanke lak ligt?
-
Gewoon even een proefplankje maken en alle twee de methodes proberen.
Ik vraag me alleen af of je geen zichtbaar hoogte verschil op de overgang van licht naar donker krijgt. Misschien een dubbele afplakmal maken zodat het aantal lagen gelijk blijft.
-
Ik denk zelf ook niet dat met 1 laag je verschil gaat zien. Heb al meerdere gitaren met nitro gelakt en die lagen zijn zoooooo dun. Maar ik ben bang dat ik echt meerdere donkere lagen nodig zal hebben om een tint te krijgen. Heb eigenlijk alleen maar veel ervaring met het kleuren van het hout en daarna blanke lak erop. Ik wil het nu eens correct doen, door de lak op kleur te brengen.
-
Ik heb de kop van m'n gitaar enkele lagen zwart gegeven. Ik wil er een decal op zetten (zelf geprint), moet ik dan eerst lichtjes schuren (mesh pad), decal plaatsen en dan clear er over? Of kan ik dit doen zonder sChuren?
Grtz
-
Kunt het beste eerst schuren. Zeker als het een waterslide decal is. Dan wil je het oppervlak zo glad mogelijk zodat er geen lucht of water onder blijft zitten.