Sorry, maar ik sta hier wat sceptisch tegenover.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zeppo
Ik geloof niet dat de klank van een gitaar zo heel veel veranderd met de tijd.
Printable View
Sorry, maar ik sta hier wat sceptisch tegenover.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zeppo
Ik geloof niet dat de klank van een gitaar zo heel veel veranderd met de tijd.
Moeilijk om te beoordelen lijkt het altijd bij electrische gitaren.
Bij akoestische gitaren (met massieve top) is het zowieso dat ze beter gaan klinken door de jaren heen als je ze vaak bespeeld. Men denkt weleens dat als je een gitaar nauwelijks hebt bespeeld door de jaren heen en in de koffer hebt laten zitten, dat je dan opeens een 'holygrail' uit de koffer pakt 30/40 jr later...maar dat is niet zo, heeft niks met 'aging' te maken -> de gitaar moet (liefst veel) bespeeld zijn door de jaren heen.
Logischerwijs zou dit ook voor een electrische gitaar moeten gelden, maar dan gaat het erom dat de body/top gevoelig zijn voor trillingen van de snaren en op de een of andere manier zou zo'n body dus ook wat 'vrijer' en 'losser' worden door de jaren heen wanneer de gitaar veel bespeeld wordt...unplugged zou je het dan dus moeten kunnen horen; het punt is dat een akoestische gitaar hard en duidelijk klinkt, terwijl je bij een electrische gitaar de unplugged klank veel zachter hoort.
Yamhammer 71. Ik weet op antwoord.
Vanavond neem je een stukje op. Dan blijf je hier 40 jaar weg van het forum (want dat beinvloed je beleving onbewust, al dat gebabbel over elementen en topkammen met toonkamers etc.)
Over 40 jaar log je weer eens een keertje in, zijn wij blij je weer terug te zien en post je het zelfde lickje nog een keer met dezelfde gitaar.
Een ander alternatief kan ik zo gauw niet bedenken.
Ik vind het een bijzonder treffende oplossing.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door G.G.
Dit vraagstuk is met name gebasseerd op sommige Les Pauls die hier worden gepost uit de jaren 50, 60, 70.
Ik heb gezien dat o.a forumlid Tonyk nog een hele oude 1955 LP Custom heeft, dus vandaar wat logische interesse in de klank van zo'n oude Les Paul.
Tonyk: zou je de 55' LP Custom kunnen vergelijken met een nieuwere Les Paul uit bijv de jaren 90' of later? Ik ben benieuwd naar je bevindingen aangezien jij een vd weinigen op het forum bent die in bezit is van een originele 50's Les Paul...daar wordt veel over gesproken en er is veel vraag naar Les Pauls op leeftijd (!), dus ik vraag me af in hoeverre de klank van de jouw LP Custom ook in het leeftijdsbeeld vd gitaar past. Is het een sprookje of werkelijkheid?
Weetje wat best wel irritant is?
http://i88.photobucket.com/albums/k1...4/P8130111.jpg
Geen Gibson of Epi ofzo...Maar wel een LP body.
Jaja, dus mijn massieve strat body zou losser worden van de trillingen van de snaren... en jij kan dat unplugged nog horen ook, of voor mijn part plugged, wat een gelul allemaal man... of geldt dit "voordeel" volgens jou alleen voor body/top bodies.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yamhammer_71
[QUOTE=Yamhammer_71]...maar dat is niet zo, heeft niks met 'aging' te maken -> de gitaar moet (liefst veel) bespeeld zijn door de jaren heen.
QUOTE]
Dus dààrom klinkt die multiplex-hondo van GG zo lekker? :o
Nee, natuurlijk niet in de letterlijke zin dat de body 'losser' wordt.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AoDf
Het wordt 'vrijer' om te ademen, beetje zweverig verwoord, maar je begrijpt wel ik bedoel.
Er zijn gitaristen die hun akoestische gitaar fulltime voor een stereo installatie zetten om zoveel mogelijk trillingen door de body te produceren. Hoe meer trillingen die gitaar opvangt, hoe beter het gaat klinken. Dit verschilt per exemplaar, omdat niet elke akoestische gitaar een massieve top heeft van dezelfde kwaliteit of van dezelfde dikte (hoe dunner, hoe beter klankgewijs en hoe sneller het bovenblad de trillingen kan verwerken).
Hier zijn ook apparaten voor (soort behandeling) om het 'trillings-proces' in werking te zetten, zonder daar zelf iets voor te hoeven doen, maar dat terzijde.
Voor de electrische gitaar lijkt het een raadsel en wat minder duidelijk hoorbaar in eerste instantie, maar wellicht omdat een akoestische gitaar harder klinkt en een electrische gitaar veel minder volume heeft unplugged, waardoor het ook moeilijker te beoordelen valt.