n.a.v. een hele oude post van morris:
http://www.gitaarnet.nl/forum/attach...1&d=1206659945
Morris: hoe heb je dat ingesteld, dat je tussen kanaal 1 en 3 kunt schakelen met 1 direct access knop?
Printable View
n.a.v. een hele oude post van morris:
http://www.gitaarnet.nl/forum/attach...1&d=1206659945
Morris: hoe heb je dat ingesteld, dat je tussen kanaal 1 en 3 kunt schakelen met 1 direct access knop?
misschien iets met relay switching ?
mijn Koch schakelt bijv. met 2 relays, 3 kanalen:
aan/aan = 1
aan/uit =2
uit/aan = 3
wat dus betekent dat als je relais 1 aan/uit zet dat je dan schakelt tussen (1/2) aan/aan of uit/aan, wat dus kanaal 1 of 3 is
met x's en o's is het -bij mij althans-
oo=1
ox=2
xo=3
oo kan xo worden (dus 1->3)
kan 't ook he-le-maal mis hebben, maar Dr. Rack zal wel antwoorden; misschien zelfs in het weekend ;)
:p
Da's de aard van het beestje, de CAE heeft twee relais jacks voor de kanalen, en een voor de EQ. De eerste jack schakelt tussen 1 en 3, de tweede jack is ch. 2. Dit heeft te maken met de manier waarop de originele CAE footswitch voor deze preamp is opgebouwd. Handig is het echter niet, want als ik me even vertrap heb ik twee kanalen tegelijk aan (ch2 kan pas aan als ch 1 geactiveerd is). Weird, maar je went er wel aan. Ik kan het anders programmeren, voor elk kanaal een IA, maar dan verlies ik een switch en die heb ik (gek genoeg) niet over :satisfie:
Wordt trouwens tijd dat ik een fatsoenlijk expressiepedaal ga halen, die ev5 zit er even tijdelijk in omdat de ernie ball niet fatsoenlijk werkte met mijn VCA. Iemand tips voor me of toch maar een andere pot erin?
Morris
Die Ernie Ball's hebben een geweldige feel, maar als expressie pedaal de nodige problemen....
Ook ik stunt hier al tijden mee, zie ook dit topic: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=110660
Ben er nog steeds niet uit wat nou de juiste oplossing moet zijn. In de tussentijd ben ik er een beetje aan gewend, maar gebruik het eigelijk veel minder dan ik zou willen.
Heeft er iemand al een keer de TC Electronic's pedalen geprobeerd?
Die werden me door Paul Lenders destijds aangewezen als prima pedalen, maar heb tot op heden nog geen één kunnen vinden om te testen.
Deze dus:
http://cachepe.zzounds.com/media/qua...c7b9b63b55.jpg
inderdaad beetje weird; je kan dus nooit in 1 keer naar 2 vanaf 3?
of trap je dan 2 x, dus 3aan (klik) 1aan (klik) 2 aan?
expressiepedaal zal Paul L toch wel behulpzaam voor zijn?
zelf vind/vond ik de Boss FV-300L en FV-100 (Luke?) erg fijn werken en reageren... als de EV 't naar behoren doet, dan is de FV-serie misschien 'n idee..
FV-500 heeft dedicated expression-uitgang, dus ook geen ge*** met Y-kabels e.d. hoewel dat ook wel meevalt..
is er voor het Gaspedaal nog geen expressie of Gaspendaal (zoals zelfs mensen buiten Limburg die dingen noemen..) ?
speaking of which, je Skrydstrup werkt volgens mij uit de kunst, heb je'm kunnen vergelijken met de Gaspedal?
Wat stuur je precies uit met je IA's?
met de Ch1-3 : relais voor 3 aan dan wel uit
met de Ch 2 : relais voor 2 aan dan wel uit.
?
Hoe werkt die controller eigenlijk? Ik neem aan dat je met 1 IA meerdere CC's kunt sturen? Kun je ook "CC uit" sturen?
(een voorbeeld, om uit te leggen wat ik bedoel: Kun je hem zo instellen dat je , als je zo'n IA activeert bv dit stuurt: CC 1 aan, CC 2 uit ??? of kun je met het activeren van een IA alleen dingen aanzetten?) Snap je wat ik bedoel?
misschien dat je nog even langs de FAQ kunt wandelen, denk dat dat weer veel opheldert over CC's, PC's en IA's..
als het goed is, zet je een CC niet 'uit', maar verstuur je'n Control Change commando (ergo, Control Change) gewoon..
als het ontvangend apparaat de CC 'aan' heeft staan, gaat ie gewoon 'uit' en vice versa..
dat is ook de reden dat veel MIDI-controllers 'problemen' hebben om de status van het aangesloten effect te laten zien, na het wisselen van preset:
stel je schakelt van preset 1 naar preset 2 (Program Change 1->Program Change 2), dan kan het zo zijn dat effectblokken in preset 2 van je fx-processor aan staan, maar dat de switch op je MIDI-controller die die effectblokken aan/uit zet niet is geprogrammeerd om 'aan' te staan..
er bestaat zoiets als 'Active Sensing' (controller 'ziet' welke blokken aan staan en laat de overeenkomstige lampjes oplichten), maar in veel gevallen zul je gewoon de aan/uit status in de MIDI-controller moeten opslaan:
als je dan van preset wisselt, verstuur je geen MIDI-commando of CC naar het rack, maar hebt via een slim trucje toch visuele controle over hetgeen het rack doet...omdat je de status van de CC's hebt 'gekopieerd' op je MIDI-controller instellingen..
zoals ik het begrijp, is een Instant Access switch altijd onderdeel van een preset, je kan dan instellingen die je 'eventjes' wilt kunnen veranderen toch voor je voeten hebben..
ondanks presets, is een floorboard ter grootte van Morris' Skrydstrup handig om MIDI-functionaliteit te hebben (verschillende cleans/leads al dan niet met effecten ondergebracht per 'bank') en toch nog ad hoc even een chorus aan/uit zetten, of kanaal schakelen...
toen ik een Musicom EFX-switcher gebruikte om 4 pedalen + 19" effecten te sturen kon ik bijvoorbeeld dit doen:
preset 1 (schakelen via Musicom; 1 keer aankilkken)
- gekozen pedalen-loops aan zetten
- PC 1 versturen (eerste programma in Replifex processor)
- de 4 schakelaars van de Musicom toewijzen aan een 4-tal CC's (bijvoorbeeld 17, 16, 15 en 14)
- dezelfde CC's toewijzen aan fx-blokken in de Replifex (17 voor pitch, 16/15/14 voor chorus, delay en reverb)
- de schakelaar die voor CC17 zorgde, zorgde er dan voor dat ik de pitch-module van de Replifex aan/uit kon zetten, schakelaar voor CC16 zette chorus aan/uit, CC14 voor delay etc...
het kwam in het begin ook wel eens voor dat ik van preset 1 (en PC 1) naar preset 4 ging (PC 8 of 9), en dat ik dan wel de chorus en delay hoorde, maar de lichtjes van de switches op de controller lichtten dan niet op; ik moest dan gewoon even in het geheugen van de controller opslaan dat die switches 'aan' moesten staan...
veel gedoe, hoop dat 't duidelijk is... en dat ik je vraag niet verkeerd begrepen heb :)
korte antwoord:
een Instant Access switch zet niks aan/uit, maar verstuurt een Control Change commando, zodat de status van het toegewezen doel, wijzigt:
stel dat IA 11= CC11, Ch1-3 schakelt
en IA 12 = CC 12, Ch2 schakelt
en er zijn 2 relays, dan zijn er dus 4 verschillende 'relay states':
A 1/ B 0
A 1/ B 1
A 0/ B 1
A 0/ B 0
(1 = aan, 0 = uit)
CC11 schakelt dan relais A, CC12 relais B
aangezien het Control 'Change' commando's zijn, betekent dat dat
IA 11 'lampje' aan / IA12 lampje uit: 1/0 = ch 1
IA 11 'aan'/IA 12' aan = 1/1 = ch2
IA 11 'uit'/ IA 12 'aan' = 0/1 = ch3
IA 11 'uit'/ IA 12 'uit' = 0/0 =... ch 1 ?
...tenminste, dat dacht ik...
ik ga er voor het gemak even van uit dat Morris' Skrydstrup dusdanig is geprogrammeerd/afgestemd op het rack, dat de IA's op het board de status van de dingen in het rack 'spiegelen' of 'weten' (misschien via een rackinterface 'geupdate' worden als 'n soort Active Sensing..)
http://i319.photobucket.com/albums/m...2/SL380691.jpg
Mjum, echt heel tof :).
Deze controller kan per IA switch één CC uitzenden op een willekeurig kanaal, die settings zijn global. Onder C5 bijvoorbeeld zit altijd de Deja Vibe. Ik kan wel alles programmeren in een preset en hij onthoudt ook de status. Het zou inderdaad ideaal zijn als ik per IA switch 2 of meer CC's kan zenden, en dan nog eens per preset kan opslaan, maar dan wordt het wel heel gek ;-)
Bij de CAE is channel 1 default, dus niets uitsturen zeg maar. Dus eigenlijk moet je de 2 channel IA switches zien als activering van kanaal 2 resp. 3. Dient puur om in een preset even snel van kanaal te kunnen veranderen als ik dat wil.
Was dat wat je bedoelde?
Morris
EDIT: Nitefly: klopt inderdaad precies!