Jij ook al? ;)
Ik heb hier trouwens een ongewaxte SD liggen die piept als een gek. Ze zijn dus niet allemaal hetzelfde gemaakt!
Printable View
kan iemand mij vertellen wat het voordeel is als je een humbucker en 2 single coins pickups heb ipv 3 single coin pickups? kun je dan meer sounds maken enzo?
bedankt!
Niet meer, maar andere.
Ik heb twee strat-klonen, één met drie single coils en één met een humbucker in de brugposities. Op die laatste kan ik moeiteloos een heavy rockgeluid maken, met die single coil in brugpositie is dat lastiger; maar weer wel meer typisch 'strat'.
hmm oke bedankt, ik wil juist helemaal geen metal geluid enzo dus kan ik dan beter 3 single coin elementen hebben? ik wil een beetje de muziek van john mayer enzo spelen...
dan is 3 single coils handiger ja.
heeft hij zelf ook dacht ik
CoiLs, niet coiNs. Scheelt nogal wat als je de zoekfuntie of google gebruikt.
humbuckers zijn alleen voor metul en single coins alleen voor da blues
Even zonder gekkigheid: het hangt er gewoon af wat je lekker vind klinken. Humbuckers zijn niet per se metal en single coils niet per se blues. Humbucker heeft als voordeel dat hij stiller is en meer output heeft met metal gasten erg prettig vinden maar dat betekend niet dat je niet kan scheuren op een single coil etc. Gebruik je oren en oordeel zelf wat je wilt.
De coiNs zijn populair deze dagen :D
Mijn strat met humbucker is nu ook weer geen heavy metal gitaar; heavy rock, stevige rock, zo bedoel ik het. Scheurt een stuk makkelijker dan de gitaar met alleen enkele spoelen.
Overigens is dat ook weer geen waarheid die altijd opgaat; er zijn humbuckers met een lagere output dan sommige single coils.
aiaiai das wel een pijnlijke fout ghehe, ik heb de ballen verstand van elektrische gitaren maar toch bedankt!
buckies hebben gewoon een ánder geluid dan SC's. Alsof al die jazzers voor metullll zijn gemaakt
ik heb een gitaar van samick/S die ik als backup voor een gibson SG standard gebruik. nu klinken de elementen van die S erg dun en wil ik hem geschikter maken als backup voor mijn SG. ik zou dezelfde elementen erin kunnen zetten als er ook in de SG zitten - Gibson 498 - maar ik vind het ook wel leuk om nu ik de kans heb een beetje te experimenteren (en als de nieuwe elementen zo goed bevallen ze in mijn SG zetten?).
kortom, wel in de buurt van mijn SG geluid, maar toch ook weer niet ... ik begrijp dat het vaag klinkt, maar wie heeft ideeën hierover?
muziek die ik speel punk/hardcore/rock, maar gebruik ook veel clean en effecten. mooie rijke toon vind ik belangrijker dan output alleen. alvast bedankt!
Wie kan mij vertellen welke potmeters en condensatoren er in een Gibson Les Paul Custom uit '83 zitten?
Ik heb namelijk nieuwe pickups en ik heb 500K en 0.022F condensatoren nodig heb. Wellicht dat deze er al standaard in zitten en hoef ik deze dus niet te vervangen.
Bij voorbaat dank!
waarom 'nodig'? heb je enig idee wat die dingen doen, naast de directe aansturing van volume en sound? prak er eerst die nieuwe pick-ups in, en kijk dan wat je mist of wat anders moet. wil je meer treble? kijk dan of je pots 330k of 500k zijn. meestal is het 500k, maar het kan altijd iets anders zijn. die condensator... soms is 't .047, soms is 't .022. weet je überhaupt wat het verschil is voordat je denkt aan vervangen? (antwoord: 47 rolt meer hoog af dan 22 dus met een 47 kan je wahwah-achtige trucjes doen; met tone op 10 zijn het maar een handjevol gitaristen die het verschil horen...).
Nee ik weet het niet. Daarom vraag ik het hier ook na. En waarom die potmeters en die condensatoren? Omdat die als advies op de wiringinstructies staan; dus daar ga ik dan ook van uit.
Die wiringinstructies zijn een goed start/uitgangspunt. Vanaf daar kun je gaan knooien met verschillende condensators en potmeters. Houd niet vast aan die 22 of 47 maar gooi er iets anders in (willekeurig ergens tussenin) of radicaal erboven of onder. Best wel leuk om te doen en je leert beter inschatten wat ze doen qua filteren.
Het is voor m'n bare knuckles dus wat zou je in dat geval aan condensatoren adviseren Willem? Als pots neem ik aan dat 500K een goede optie is nietwaar?
He tankman, laat ik nou net dezelfde prs hebben en niet helemaal tevreden over het geluid van de pickups.
Ik vroeg mij af of je al een keuze had gemaakt en hoe die keuze bevalt?
Ben zelf ook op zoek naar vervanging maar er is vrij veel keuze(iets met bomen). Zat zelf te denken aan super distortion(brug) en jb(neck), heeft iemand ook ervaring met deze combo?
Hey, ik vind dat de tone te veel aangetast word alsk het volume tetugdraai op mijn ibanez met superdistortion. Hij word er heel donker en bassig van. Is er een manier om dat wat brighter/cleaner te maken? Volume hoeft eigenlijk ook niet minder te worden, maar het moet wat opschonen. (Denk aan zztop - la grange, eerst met het volume wat dicht een bright introtje, en dan het volume open en knallen)
Daarvoor bestaat de treble bleed : http://www.projectguitar.com/tut/potm.htm
Humbuckers kunnen onderling nogal verschillen; de enige overeenkomst is dat ze twee spoelen hebben. Ik heb een gitaar met twee humbuckers (DiMarzio SD, 6 H, 12,2 kOhm en een Gibson paf, 3,9 H, 7,35 kOhm) die ik onlangs van een treble-bleed heb voorzien en na wat experimenteren met condensatortjes ben ik uitgekomen op een exemplaar van 220 pF; 1 nF werd veel te schel bij het terugdraaien van het volume en bij 100 pF hoorde ik het verschil niet meer echt met de oorspronkelijke situatie.
Ik heb nog niet geëxperimenteerd met parallelle of seriële weerstanden want voorlopig ben ik tevreden.
http://img847.imageshack.us/img847/2...edmod20104.jpg
Uploaded with ImageShack.us
William als ik het goed zie er staat op de cap mf dus ik neem aan dat we het over micro farad hebben..
Amerikanen en standaardnotatie :stop:
Meestal staat er niets, alleen bijvoorbeel 022 cap. En gebruiken ze een keer een voorvoegsel dan is het verkeerd; 'm' staat voor 'milli', en 'f' staat eigenlijk nergens voor want het correcte symbool is 'F'.
Mijzelf maar gequote omdat ik het antwoord gevonden heb:
250K of 500K
In het algemeen worden 500K pots gebruikt voor humbuckers en 250Ks voor single coil pickups. 25K pots worden gebruikt voor aktieve pickups.
Voor humbuckers kan ook 250K gebruikt worden: geeft een iets warmer geluid en een wat lagere output. De potmeter 'lekt' dan wat hoog en signaal weg naar aarde. Een 500K pot met single coils geeft juist wat meer hoog en output maar kan daardoor wat te dun en schel klinken.
LINEAIR of LOGARITMISCH
Voor volume kan je beide gebruiken. Logaritmisch werkt wat regelmatiger van 1-10. Lineair werkt wat minder regelmatig maar dat is juist een voordeel als je snel je volume wil terugdraaien voor bijv. een slag of sologeluid. Ook voor het 'viooleffect' met het pinkie werkt een lineaire pot sneller. Voor toon werkt een lineaire pot het best.
thnx William,
ben benieuwd of ze het wel hebben.
grtz
Alex
Vraagje?
Binnenkort ga ik m'n Ibanez 2350 uit 1977 heropknapstaureren.
Er zitten nog de originele Super 70's elementen in. Maar zoals Mitch (geloof ik) steeds terecht opmerkt, deze gitaren kunnen nogal last hebben van een scherp hoog door de maple top. Ben ik wel met 'm eens, de balans is soms zoek: heb je alles lekker strak staan voor slag, doen je oren zeer bij een solo met boost & distortion.
Daar wil ik dus wat aan doen.
Sowieso gaat alle elektronica vervangen worden, Switchcraft toggle, CTS pots, orange drop condensatoren.
Tevens nieuwe tuners en nieuwe kunststof brugzadels. Maar nu het belangrijkste:
Op m'n 1999 Studio LP heb ik de originele elementen vervangen door SD Phat Cats omdat ik de originelen niet strak genoeg vond, en te donker. Die swap heeft erg goed uitgepakt, dus ik heb dat setje Gibson's over.
Geen idee of het 496 of 500 is of wat ook, er staat alleen het merk achterop.
Hoe zou het uitpakken als ik die Gibsons eens in de 2350 zet, zou dat een goede combi kunnen zijn?
Ja, uitproberen... maar als het niks is dan heb ik ook voor niks zitten schroeven en da's zonde van m'n tijd.
Misschien heeft èèn van jullie dit al eens geprobeerd?
Een super70 zit op de lijn van Gibson '57 classic en Duncan Seth Lover dus dan verwacht ik wanneer het de Gibson ceramic's zijn dat het een stukje harder en rauwer wordt.
Als de de super70's over hebt kan je me Pm'n, dan kan ik een gitaar weer origineel maken.
De oudere gitaren met holle, gelamineerde top, die kunnen dat moeilijk weg te draaien bijtende randje hebben. Maar '77, dat zou al een massieve top moeten zijn? Juist die latere Iba's zijn van betere kwaliteit. Gewoon massief en niet een back die bestaat uit dertig stukjes resthout etc...
Verder wat Pepe zegt, je verwacht een ruwere sound. Maar goed, soms pakken combinaties verrassend uit en als je ze toch al hebt liggen: proberen!
De gitaar heeft een '77 serienummer, maar staat al in de '76 catalogus.
Wel degelijk een holle top, maar wat wel of niet massief is, ik heb geen idee.
Niet te zien natuurlijk door de zwarte lak, binnenkort gaat-ie open en dan weten we 't.
Okee, ik schroef de Gibsons er wel in. Gewoon èèn set snaren lang uitproberen...
en omdat de elektronica ook nieuw is zal het toch wel een verrassing blijven.
Had ik maar geen sleutel-Paula moeten kopen... :dontgeti:
Laat ik een vraag waar ik al een tijd mee zit ook maar eens hier posten.
Ik heb een american standard strat uit 2009. Ben bijzonder tevreden met het geluid. Feitelijk heb ik geen enkele rede om de pickups te wisselen, maar ik loop in de praktijk tegen 2 dingen aan. Het meest irritante: alleen positie 2 en 4 zijn te gebruiken hier thuis. De rest geeft altijd brom. Het bekende probleem van de single coils. Ik zou zo graag ook de andere standen altijd en overal willen gebruiken. Tweede puntje is dat ondanks dat mijn gitaar een idiote resonantie heeft, de allerhoogste toontjes me toch net te snel uitsterven. De eeuwige zoektocht naar sustain dus. Dat laatste is trouwens iets waar ik alleen last van heb als ik nummers speel die eigenlijk op een humbucker horen. Denk Santana, denk Gary Moore.
Maar nu komt het... mijn gitaar is zo heerlijk subtiel, ik kan er echt het Knopfler geluidje uit krijgen. Dat wil ik absoluut niet verliezen. Dus wat ik nu graag zou hebben zijn pickups die precies zo klinken als de standaardpickups. Zonder de brom.
Iemand een idee? Ik heb al gehoord van het Suhr systeem maar dat werd hier eigenlijk toch afgeraden. Die backplate zou toch niet zo goed zijn als het systeem in hun eigen gitaren? Wie oh wie laat hier eens een licht op schijnen?
Tegelijkertijd heb ik trouwens ook wel interesse in de EMG's van Gilmour, maar ik ben zo bang dat ik met actieve elementen mijn dynamiek ga verliezen en ze zijn te duur om gewoon even te testen en dan ontevreden over te zijn.