Hallo Mitch, in de eerste video haal ik het effect er op het eind tussen uit en hoor je de cleane versterker...... aan alles is gedacht! :pCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitch
Printable View
Hallo Mitch, in de eerste video haal ik het effect er op het eind tussen uit en hoor je de cleane versterker...... aan alles is gedacht! :pCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitch
ik heb al te veel vragen gesteld om nog antwoord te krijge vermoed ik :D;)
Het maken van prints vereist specifieke inzichten zeker als schakelingen gevoelig zijn.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valoosj
Misschien leuk, weet niet of het werkt:
Tonestack toevoegen ala Big Daddy van Newtone:
klik voor beschrijving, ergens onderdaan(pdf)
Guitarnijboer, hoe werkt dat clippen met de buisjes dan precies? Is het net zoals bij een diode dat ie vanaf een bepaald voltage het signaal afkapt? Het 1e deel werkt toch wel 'normaal'?
Sorry voor al de vragen hoor maar ik ben altijd geintereseerd in hoe dingen werken enzow :P
BTW, op welke setting heb je de tone control in de clips?
Het clippen werkt inderdaad net zoiets als bij twee dioden maar met dit verschil:Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goeiemorguh
- Bij de gain vrijwel dicht wordt de sinus niet afgekapt.
- Bij lage gain kapt ie 1 kant af en de andere niet terwijl de amplitudes ongeveer gelijk blijven. Je hebt dan een halve sinus met een halve blok spanning.
- Wordt de gain verder open gedraaid dan kapt de andere helft van de sinus ook geleidelijk af en neemt de amplitude van beide helften toe.
- Hoe verder de gain wordt open gezet hoe symetrischer het afkappen wordt. Tegelijkertijd wordt dan met het verder opendraaien van de gain de blokspanning meer samengeknepen en ontstaat er een soort compressie effect.
Het verloop is dus van a-symetrische clipping naar (bijna) symetrische clipping met een soort van natuurlijke compressie. Probeer dat maar eens met diodes!!
De tone control staat iets rechts van de helft, tussen 12 en 1 uur zeg maar.
Klinkt vet :p mijn idee was eigenlijk om een switch toe te voegen die de gain van de 2e opamp veel lager zet zodat er dan een reeks clean/crunch settings te regelen zijn met de pot. Ik zit alleen nog te twijfelen of ik er een stompbox van maak of een practice amp (met een paar mods en een 386).
Maar eerst mn tentamens nog voordat ik weer aan de DIY ga.
Te gek!
Dit klinkt echt precies naar wat ik zoek, helaas ben ik qua soldeerwerk nooit verder gekomen dan potmeters en elementen vervangen...
Is er niet iemand geinteresseerd in het maken van een kleine serie van die dingen voor een goeie vegoeding? Ik zou er zo 2 afnemen!
wowawiewa I like!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door G.G.
ik zou wel opletten met dat buizen preampje naast de fuzz,
aangezien dat een reverse polarity is... en je buizen preamp zeerwaarschijnlijk niet
proficiat gitaarnijboer, een pedaal waar je echt trots op mag zijn! Een zeer aangenaam geluid, echt vet!
@ hugo
Ik volg Dirk Hendrik volledig..
Weet je eigelijk wel wat bv een condensator is en wat die doet? Heb je een idee van het spanningsverloop bij een circuit waar énkel een bron, een condensator en een weerstand in zitten?