Het lijkt me toch gewoon basiskennis van alle akkoorden te kennen die er zijn. Elke gitarist zou de muziektheorie toch moeten kennen en begrijpen.
Printable View
Het lijkt me toch gewoon basiskennis van alle akkoorden te kennen die er zijn. Elke gitarist zou de muziektheorie toch moeten kennen en begrijpen.
Dan heb ik geen basiskennis. Ik vind het überhaupt volslagen onzin dat iedere gitarist de muziektheorie zou moeten kennen. Ik ken er zat die jou en mij (mij zeker) er volledig uitspelen en totaal geen theorie kennen.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Di Stefano
Mar dat was m'n punt ook niet. Ik zei dat het accoordenwerk van Frusciante vaak helemaal geen klip en klare basis accoordenschema's zijn, althans, in ieder geval op Blood Sugar en By The Way niet. Ik heb al es vaker gezegd dat velen oordelen vanuit de hitjes. Maar goed, ik heb ook geen zin om het over één bepaalde gitarist te hebben. De gitarist in kwestie is al es een topic over geweest en die is vrolijk om zeep geholpen door de niet liefhebbers.
edit: Er staan zelfs een aantal accoorden in die tablatureboeken waarvan ik met zekerheid weet dat ook jij ze niet kent.
Ik betwijfel of iemand die geen muziekkennis heeft vlot in elke toonaard kan improviseren en soleren.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drap
Ik ken alle akkoorden die er zijn tot en met voicings, hybrideakkoorden en al die toestanden.
Ik heb het niet over de songwriting in het algemeen, want daar zitten inderdaad hele verassende dingen in, maar de schema's waarop hij live over het algemeen soleert zijn heel simpel, daar kan je gewoon pentatonisch over spelen wat hij dan ook vaak doet, maar zelfs dan gaat hij nog de mist in...Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drap
Begrijp me goed, ik vind Frusciante juist wel te gek vanwege zijn partijen, zijn sound en songwriting e.d, ook zijn vermogen om helemaal loos te gaan en alles los te laten vind ik gaaf, alleen vind ik het jammer dat hij in solo's veel fouten maakt en dan heeft hij meestal ook niet zo'n lekker geluid...
Hij is gewoon niet zo'n goede sologitarist, dus hij zou eigenlijk niet moeten soleren, maar ja, daar hebben veel van die bandjesgitaristen last van en die soleren ook helaas...
Ik wilde alleen maar zeggen dat iedere gitarist gewoon zijn of haar eigen kwaliteiten en mindere punten heeft en dat de manier waarop je ernaar luistert bepaalt of je het wat vindt of niet...
Dat is tot op zekere hoogte zeker wel mogelijk...Citaat:
Het gaat uiteindelijk toch om de oren en om die te ontwikkelen heb je in principe geen theoretische kennis nodig...
Het principe van loos gaan en alles loslaten wat ik hier probeer uit te leggen heeft daar ook mee te maken, het betekent dat je alles loslaat, dus ook je kennis, je speelt dan puur op je gehoor en op wat je idee is op dat moment...
Natuurlijk wordt dit wel moeilijker bij ingewikkelde en lange schema's en/of bij technisch moeilijke muziek, maar tot op zekere hoogte kan je dit ook oefenen, het niveau waarop je dat kan is dan weer afhankelijk van je niveau als gitarist...
Ik denk dus dat men het kan horen en voelen (zeker live) wanneer een gitarist op kennis speelt en wanneer een gitarist echt loos gaat...
Als je je theorie goed kent dan sla je er niet meer bij stil als je aan het spelen bent. Maar als iemand fouten speelt, dan hoeft het voor mij toch niet meer.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tristan
Daar ben ik het niet mee eens...Citaat:
Om je theorie te gebruiken tijdens het spelen moet je nadenken, als je voornamelijk je oren gebruikt hoef je niet na te denken...
Als je het niet leuk vindt dat iemand fouten maakt dan kan je naar geen enkele muzikant luisteren, alle muzikanten maken fouten, het gaat er alleen om hoe die muzikant met zijn of haar fouten omgaat en of ze er wat mee doen...
Overgewaardeerd? Slash! Bloody wanker!
Er is een verschil tussen en fout spelen en fouten maken.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tristan
Als je de theorie door veel oefening leert beheersen dan sta je er niet meer bij stil. Het komt gewoon vanzelf. Maar dan begrijp je tenminste wat je speelt.
Denk je dat de meest gevorderde gitaristen geen benul hebben van toonaarden, noten,... Mensen als Steve Vai, Al Di Meola, Pat Metheny? Kom nou toch.
Sommigen hebben dat inderdaad wel, maar als ze daadwerkelijk aan het spelen zijn gebruiken ze soms die kennis niet, dat is wat ik bedoel...