Mooi Hokkie!
En net klaar voor de eerste herfst stormen.
Hoe verwarm je die hut eigenlijk? Met dat elektrieke kacheltje naast de deur?
Printable View
Mooi Hokkie!
En net klaar voor de eerste herfst stormen.
Hoe verwarm je die hut eigenlijk? Met dat elektrieke kacheltje naast de deur?
Dat kacheltje staat er standaard. Is straks ook nodig ivm vorst. Zit een vorstbeveiliger op dus dat beschermt mijn apparatuur weer wat. Mocht het qua warmte niet voldoende zijn (wat ik me bijna niet kan voorstellen, want alle warmte die erin komt blijft door al die isolatie nog 3 dagen hangen) dan heb ik nog een blazertje, maar die maakt een hoop herrie en verbruikt nogal wat stroom dus die gebruik ik liever niet.
Wat betreft het vocht. Tot nu toe heb ik nog nergens last van. We hebben aardig wat regen en koude nachten achter de rug, maar tot nu toe zie ik er niks van terug. Het lijkt bijna of het allemaal goed geisoleerd is.... :)
Ziet er mooi uit, dat zeker! knap werk
Maar isoleren zal het helaas niet doen, hout/isofix/9mmgips... nee, echt niet. Hangt er vanaf wat je er in gaat doen, maar ik zou er geen drumstel in plaatsen.
Ben benieuwd naar je metingen. (een dB metertje kun je voor 35 euro al krijgen, en zijn zeer handige apparaatjes).
Roman, filmpje niet gekeken/geluisterd? Het isoleert wel degelijk. Dus ik weet niet waar je het over hebt!
Is ruim voldoende met deze isolatie.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Solidkick
Hoi Emiele,Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Emieltje
Nee niet gekeken/beluisterd (op het moment niet de mogelijkheid...)
Hoe sterk is je bron in het hokje ongeveer geweest tijdens de opname?
Gemiddeld produceert een band zo'n 100 tot 105 dB(A) aan herrie. Ik schat dat jouw muurtje pakweg zo'n 20 tot 25 dB(A) isoleert. (en dat is echt niet veel)
Buitengeluid is al snel (overdag) zo'n 40 tot 45dB. Dus als je bron 60dB zou zijn geweest (spreek niveau) dan hou je met iso van 20dB dus zo'n 40dB over. Dat is dan niet meetbaar ivm omgevingsgeluid. Dan zul je inderdaad het verschil niet echt merken.
Maar goed, als je niet elektrisch verterkt (en drums) gaat gebruiken dan zijn er mogelijkheden. Nogmaals, ik vind dat je knap werk hebt geleverd maar ik weet zeker dat het geen goed isolerend hokje is.
** Overigens ben ik bang dat je ingang en raampartij een serieuse lek kan zijn. De deuren iig wel. Dat houten duurtje aan de buitenkant en de plaat osb/underlayment van (gokje) 9mm houd niets tegen. Ik adviseer om er zeker nog een plaat 12 of 15mm MDF aan te hangen (binnendeurr EN buitendeur).
** Akoestiek ?
Hey, waarom heb je eigenlijk niet een stenenhokje gebouwd? Isoleert vele malen beter en is niet perse duurder! (maar goed, da's achteraf eh)
Veel plezier met je nieuwe hokje, hopelijk blijft het wat warm de komende winter.... spelen met kouwe vingers is ook zo wat..:)
Wat geluidsisolatie, geluidsmeter... betreft. Emieltje heeft nooit gesteld dat hij daar met een fullmetalband ging spelen (ik meende dat hij daar enkel een gitaarduo ging houden). Een band met drums zal je buiten horen, ja... maar so? Als je wat rekening houdt met de buurt (niet te laat en niet continu) gaat dat echt geen probleem geven. Neen, op dat vlak maak ik me geen zorgen.
Wel over vocht... Mijn multimetertje in de garage is naar de kl*ten, mijn gelakt ijzeren opbergrek was na 5 jaar opgeroest, mijn houten kast was verrot en bol getrokken... Btw: mijn garage heeft de laatste maanden ook nog niet vochtig gelegen. Ik hoop voor jou dat jouw hok droog blijft. Jij hebt wel het voordeel dat het een houten chalet is, die goed geïsoleerd is.
Voor mezelf ben ik aan het uitzoeken om een soort flight case te maken voor mijn 4*12, met daarin een "vochtvreter". Zodat het vanbinnen droog blijft en mijn 4*12 daar kan blijven staan.
BTW: mijn ouders hadden vroeger een chalet (niet geïsoleerd) en daar was het vochtprobleem veel minder. Zal mss komen door de betere isolatie van hout tegenover mijn stenen garage.
Ventilatie is erg belangrijk. Door goed te ventileren hou je het droog binnen. Waarschijnlijk was die garage potdicht, en dat chalet aan alle kanten open.
Roman, ik heb al eens eerder gezegd dat ik geen hele bands hoef op te nemen. Stemmen en (voornamelijk) akoestische gitaren zijn mijn uitgangspunt geweest bij de isolatie. Wat betreft het buitengeluid heb ik een voordeeltje de A16 is binnen 100 meter van mijn huis de spoorlijn aan de andere kan zo'n 30 meter. Beide hoor ik in het hok niet en daarnaast is het omgevingsgeluid een stuk luider dan gemiddeld. Dus kan ik wat meer herrie maken. Als ik de muziek hard (heb geen dB waarden) heb staan (en das een stuk harder (en lager) dan een stem en een gitaar) dan overstemt het omgevingsgeluid het geluid wat van mijn hok komt zo'n 10 meter verderop.
Op het raam en de deur zit 15 underlayment en daarop komt isofix. Rond de kozijnen heb ik een strook isofix van de muren vrijgelaten, zodat als ik de deur dicht doe, de isofix van de deur en het kozijn de boel afsluiten. Kan je nog niet vertellen of het doet wat ik wil, maar zal aan het einde van de week wel gebeurd zijn.
Wat betreft de akoestiek wacht ik nog heel even. Ik moest als eerste even wachten op mijn spectrum analyzer (DEQ 2496) waarmee ik eerst wil kijken waar de problemen zitten. Wil niet zomaar lukraak noppenschuim op de muur gaan plakken. Daarnaast moet ik even wachten tot mijn bankrekening weer wordt aangevult.
Stenenhok heb ik niet gedaan, omdat ik dat zelf niet kan. Ik kan nu zeggen dat ik het hele hok + inhoud alleen heb gemaakt. Ben ik wel trots op. :rockon:
Nog ff over de verwarming. Ik heb 6 halogeenspotjes en merk dat als ik die een uurtje aanzet zonder afzuiging dat ik de kachel wel uit kan laten. Nu is het ook nog niet zo koud buiten dus ik weet niet hoe het in de winter is.
Ik was gisteren in de bouwmarkt, daar stond voor €199 een lucht ontvochtiger die de luchtvochtigheid in een ruimte van ik dacht 100 m³ terugbrengt naar 50/55%.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door heavy-metal-thunder
Lijkt me op termijn een goede investering, is dat een idee?