@ Scali: zou het kunnen dat de MP3 artefacten te maken hebben met het omzetten van de samplerate van 48 kHz naar 44.1? Misschien heb je er geen last meer van als je op 44.1 kHz opneemt.
Printable View
@ Scali: zou het kunnen dat de MP3 artefacten te maken hebben met het omzetten van de samplerate van 48 kHz naar 44.1? Misschien heb je er geen last meer van als je op 44.1 kHz opneemt.
Ja, dat vermoeden had ik al.
Ik heb hier een Gary Moore-achtig geluid opgenomen op 44.1 KHz, en dat klinkt al een stuk beter in mp3.
http://www.soundclick.com/bands/song...songID=3884469
Ter vergelijking heb ik ook een wav zonder compressie gemaakt: http://scali.eu.org/~bohemiq/Gary%20...-%20G9.2tt.rar
Ik heb nog wat gespeeld met de Patch editor...
Het is wel mogelijk om 1 of meer patches apart te exporteren.
Je kunt in de Librarian onder "PatchLibrary" je eigen "Categories" aanmaken.
Een Category is in feite een foldertje waar je je favoriete patches kunt opslaan.
Als je rechts klikt op PatchLibary, kun je "Add new category" kiezen.
Als je een category hebt aangemaakt, kun je er rechts op klikken en "Add current patch" kiezen.
Vervolgens kun je de category selecteren en in het File-menu "Export" kiezen. Nu exporteert ie dus niet een complete patch-set, maar alleen de patches in jouw category. Voor 1 patch lijkt het me wat omslachtiger dan gewoon via het clipboard copy-paste, maar als je een setje patches wilt delen met anderen, dan lijkt dit me een goede optie.
Het mooie is dat je dit ook per module kunt doen, met de ModuleLibary. Als je dus een koele chorus-setting hebt gevonden oid, en die wil je op al je cleane patches gebruiken, dan kun je die chorus-setting in de library zetten, en dan kun je hem voor iedere patch oproepen.
@Scali
Dat copy/pasten werkt perfect!
Ik ga eens hard nadenken over het opzetten van een eenvoudige website om patches uit te wisselen.
Edit:
Scali, kun je die Gary Moore preset ook ff posten?
Potvolblommen. Klinkt toch al wel erg lekker die gary moore clip. Doet me terugverlangen naar modeling.
Die preset kan ik helaas niet posten, omdat ik stom genoeg die patch niet bewaard had nadat ik hem had opgenomen.
Maar hij was heel simpel... eigenlijk bijna hetzelfde als de Plexi-patch, maar dan met de MS Drive preamp (JCM2000).
Ik heb em nog maar even ongeveer nagemaakt.
Trouwens... Jeroen, als je hem mooi vindt... die JCM2000 zit ook op de G2, dus voor iets van 99e kun je waarschijnlijk deze sound wel maken :)
=================
G9EDpatch
{
Name { G.Moore }
Comment {
}
PatchLevel { 86 }
Tempo { 120 }
PedalFunction { PRE-AMP CH A/B , WAH/EFX1 OnOff }
AmpSel { B }
AmpA { on , DZ Clean , 50 , 15 , 84 , Pre }
AmpB { on , MS Drive , 33 , 17 , 80 , Pre }
EQ_A { on , 0 , 4 , 0 , 0 , 2 , 0 }
EQ_B { off , 3 , -1 , -1 , 3 , 9 , 6 }
ZnrA { on , ZNR , 3 }
ZnrB { off , DirtyGate , 12 }
Ext { off , 80 , 80 , 0 }
Comp { off , Compressor , 6 , Fast , 9 , 70 }
Wah { off , Booster , 4 , 5 , 10 , 80 }
Cabi { on , large , middle , Dynamic }
Mod { off , Z-MonoPitch , 6 , 6 , 0 , 0 }
Del { off , Delay , 393mS , 60 , 10 , 56 }
Rev { on , Spring , 17 , 1 , 4 , 42 }
Arrm { 0 , 0 , 255 , 0 , 0 }
Pedal1 {
1 ( 1 , 0 , 100 , enabled )
2 ( 0 , 0 , 100 , enabled )
3 ( 0 , 0 , 100 , disabled )
4 ( 0 , 0 , 255 , disabled )
}
Pedal2V {
1 ( 202 , 0 , 100 , enabled )
2 ( 0 , 0 , 255 , disabled )
3 ( 0 , 0 , 255 , disabled )
4 ( 0 , 0 , 100 , disabled )
}
Pedal2H {
1 ( 203 , 0 , 100 )
2 ( 224 , 0 , 29 )
3 ( 0 , 0 , 255 )
4 ( 0 , 0 , 255 )
}
}
Ik heb de G2.1. Van het weekend ga ik dat eens testen. Zal een soundclipje maken ervan.
Je kunt de settings hier eigenlijk makkelijk uitlezen uit de patch.
Het gaat dus alleen om de MS Drive preamp, met relatief weinig gain, en dan een reverbje erachter... en dan wat met de speakersim rommelen. Er hoefde niet eens een eq aan te pas te komen.
Moet met de G2 toch ook wel te doen zijn.
maar even wat vinden de kenners nou beter deze zoom G9.2tt , de POD XTL of de Tonelab SE ik denk er serieus aan om een van deze dingen aanteschaffen.
heb al veel informatie van Tonelab SE vs POD XTL
de tonelab schijnt beter te zijn in het cleane low gain achtige gedeelte,
de pod schijnt weer beter te zijn in hi-gain geluidjes.
maar nu is er een nieuwe concurrent de zoom G9.2tt
Hoe is deze in vergelijking tot de Tonelab se en de POD XTL?
Mijn ervaring met de Tonelab is niet zozeer dat ie niet goed is in hi-gain geluiden, maar hij heeft ze eigenlijk gewoon niet.
Zelfs met het zwaarste ampmodel (dat was de nu-metal, geloof ik) en een pedaaltje ervoor, is het nog steeds wat tam naar hedendaagse maatstaven.
Maar alles wat er wel in zit, vind ik prima klinken.
De Pod is een heel ander verhaal. Ten eerste heb je gewoon wat meer gain tot je beschikking met dezelfde versterkermodellen als op de Tonelab. Ten tweede heb je ook wat meer 'moderne' versterkermodellen dan op de Tonelab. En ten derde heb je ook 'fantasie'-versterkers, die heel extreem kunnen zijn. De Spinal Puppet bijvoorbeeld, een van m'n favorieten. Is een tot in het extreme hotrodded Marshall.
De Zoom G9.2tt is ongeveer hetzelfde verhaal als de Pod. Je kunt veel gain pompen in de versterkermodellen (vooral als je gebruik maakt van de Accelerator-functie kun je versterkers flink over de rooie laten gaan), er zitten een hoop 'moderne' versterkers in (oa Diezel Herbert, Engl Blackmore, Peavey 5150, Recto) en er zitten ook een paar fantasiemodellen in met enorm veel gain.
Voor de Boss GT-8 geldt trouwens hetzelfde, aan gain geen gebrek.
Hoe de Zoom en de Pod zich precies verhouden, weet ik nog niet. Van de Pod heb ik niet zo'n heel duidelijk beeld, omdat ik hem eigenlijk alleen heb gehoord in een mix, of met professioneel gemaakte en opgenomen patches van de Line6-site. Dan klinkt ie erg goed, maar ik weet niet hoe goed ie 'kaal' is.
Bij m'n Zoom weet ik dat ie 'kaal' dus nog niet zo heel geweldig klinkt (die 5150 en Metallic samples zijn dus een voorbeeld daarvan), maar ik ben net pas begonnen met het instellen, misschien krijg ik het nog wel stukken beter. En misschien dat ie met wat meer effecten of in een mix net zo goed klinkt als ik van de Pod gewend ben... of beter.
Over een gitaarversterker vind ik de Zoom wel absoluut top. Dan klinkt ie heel natuurlijk, en hij laat m'n Marshall blazen en stampen alsof het de 5150 zelf is.
De Marshall-sounds uit de Zoom zijn ook bijna niet van m'n Marshall te onderscheiden.
De feel van de Zoom vind ik ook heel fijn. Je kunt de gain ver oppompen zonder dat het geluid muddy wordt, of dat er veel ruis in komt (die 5150 is dus opgenomen zonder ruisonderdrukking, zo stil is de G9.2tt...). Daardoor krijg je een mooie natuurlijke compressie waardoor spelen heel soepel gaat en iedere noot heel duidelijk gedefinieerd is, ook met sweeps, flageoletten etc. Bijzonder strak.
Hij reageert ook goed op volume (hoor je bv duidelijk bij de Plexi-sample en de Gary Moore-sample, volume op de gitaar terugdraaien om een bijna-clean geluid te krijgen... en de plexi reageert net als m'n Marshall... volume een beetje terug wordt dof, dan wat verder terug, en je krijgt dat hele heldere funky geluidje).
Over de lo-gain van de Zoom kan ik kort zijn... Die Plexi-sample vind ik geweldig, hij doet alles wat ik van een Marshall verwacht... dikke crunch met humbuckers, en een helder, funky geluid met single-coils. Kan het nog beter?