vind je het zelf nu niet erg flauw worden, dat jij in off-topic zo een discussie moet winnen is tot daar aan toe.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anders Destium
Printable View
vind je het zelf nu niet erg flauw worden, dat jij in off-topic zo een discussie moet winnen is tot daar aan toe.Citaat:
Natuurlijk, maar ik wil alleen aangeven dat je geen 1:1 vergelijkingen kunt doen, want dat kan ook met buizenversterkers niet eens.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaboemba
Je moet dus vergelijken op andere criteria, zoals: klinkt het goed, zit er een lekkere feel in, is het goed hoorbaar in een band etc?
Ja, maar dat ligt dus niet aan modeling, buizen of transistor.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaboemba
Voor iedere technologie kun je gitaristen vinden die een geweldig geluid hebben, en gitaristen die nergens naar klinken.
Ik heb zelf alle drie geprobeerd, en heb bij alles goede geluiden kunnen vinden. Ik gebruik het door elkaar, naast elkaar... hoe je het wilt noemen.
Ik vind dat het met ampmodelling net zo is als met muziek maken. Iedereen die z'n eigen liedjes schrijft probeert een beetje origineel te zijn maar kan vaak niet verhullen welke andere muzikanten hen beïnvloed hebben. Je hoort er dingen in terug en uiteindelijk is het wel jouw stijl. Tenzij je een coverband bent natuurlijk. Dan probeer je het origineel te dupliceren. Ik vind dat Line6 er best een goede benadering op na houdt want wat zij doen is een versterker als inspiratie te laten dienen voor hun versterkermodellen. Ze claimen niet eens dat het hetzelfde klinkt. Bovendien hebben ze zelf ook heel vette huismerkmodellen ontwikkeld. Voor degenen met de XT en een voorkeur voor metal noem ik maar even Big Bottom of Spinal Puppet. Er is zelfs een model dat gemodelleert is naar een Pod 2 model, volg je het nog?!
Van buizen- noch digitale versterkers kun je zeggen dat het één beter is dan het andere. Het ligt echt aan hoe je ze toepast en welke randvoorwaarden je stelt. Bij elke keuze zul je concessies moeten doen.
Hoe dan ook, ik fiets zaterdag met m'n rig naar m'n eerste gig.
Wat ik zo leuk vind aan multifx/modeling is dat het ook inspirerend werkt om zo'n heel palet aan geluiden tot je beschikking te hebben. Ik gebruik een aantal compleet verschillende geluiden, en bij ieder geluid heb ik eigenlijk een andere speelstijl, en komen er bij mij andere ideeen boven.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Izegrim
En ook als ik een idee in m'n hoofd heb, dan kan ik meteen aan de slag om te kijken of ik daar het juiste geluid bij kan vinden. Met een 'gewone' versterker heb je wat dat betreft toch veel minder mogelijkheden. Dan moet je ofwel weer naar de winkel om een ander effect of andere amp te halen, of je moet het idee gewoon laten varen.
kunstgras vs gras
CD vs LP
modeling vs gitaarversterker
Ik zie veel gelijkenissen, het linker rijtje is meer praktisch maar het rechter rijtje is beter onder speciale omstandigheden.
Het niet "door de mix" komen is meestal te weinig vermogen op het podium (veel modelers met versterkers zijn te zacht) en het is zelfs zo dat de stacks met die glasbakken vaak te hard op een podium staan: goed, je komt door de mix maar de zaal mixer heeft niks te doen :)
Ik moet zeggen dat 10 jaar geleden de eerste modeling sythesizers kwamen en dat die met succes de analoge synthesizers hebben verdrongen.
Met gitaarversterkers zie ik het ook wel die kant op gaan.
@Anders Destium:
Zou je aub even volwassen willen worden? Als je een probleem met Scali hebt dan mag je dat lekker ergens anders uitvechten. Voor iemand die voor doet komen alsof ie heel veel levenservaring heeft kom je nogal kinderachtig over.
Overigens vind ik het argument "Je hebt geen podiumervaring" nergens op slaan. Zonder podiumervaring mag je dus geen mening hebben.
Ik heb geen podiumervaring, maar wel vaak geoefend met verschillende versterkers. Voor mij is in principe modelling beter. Waarom? Flexibiliteit. Voor minder geld heb je veel meer mogelijkheden, maar daar lever je wat op in. Overigens verschilt de tone en de feel van verschillende buizenversterkers ook enorm en zitten er ook veel mindere tussen. Als je vervolgens een 2000 euro buizenamp met een 750 euro PodXT Pro gaat vergelijken. Tja...
Excuses, ik was inderdaad flauw wat ik deed. Alleen kan het geen kwaad om bij iemand als Scali zo nu en dan een bullshitdetector aan te zetten. Het zou helpen als je zou bedenken waarom ik me zo opstel tegenover Scali. Met al zijn praatjes blijkt nu (weer) dat hij zelden tot nooit op een podium staat. Maar dan wel steeds beginnen over bandgeluid, PA enz. Van mij mag iedereen een mening hebben, maar als je steeds roept "podiumgeluid dit, podiumgeluid dat" terwijl je nooit op een podium staat dan kun je er inderdaad op wachten dat ik er wat van ga zeggen.
Het is geweldig dat Scali het allemaal zo leuk weet te vertellen, maar hij gaat consequent voorbij aan de meest basic beginselen van gitaarspelen. Gitaarspelen draait om gevoel en niet om ratio. Dingen als: wat voor gevoel geven je spullen je, hoe reageert een versterker, wat bepaalt een goede sound nou wérkelijk.
De aanpak die Scali kiest is technocratisch, normaal ben ik daar een fan van maar in dit geval hou je jezelf ermee voor de gek. Scali kan niet beredeneren waarom buizen beter zou kunnen zijn dús kan het niet beter zijn. De magie van een buizenversterker is er nog steeds, het verschil in karakter van gitaren komt op buizenversterkers ook beter tot uiting. Of gaat Scali uitleggen dat mensen zichzelf alleen maar voorhouden dat gitaren een ander karakter hebben. Met daarna een verhaal over zijn (geweldig karaktervolle) Ibanez. Maar o zo veelzijdig!
Volgens mij ging dit topic over live geluid toch? Het wel of niet door de mix komen met modeling of tubes. Ik denk dat podium ervaring toch wel fijn is als je meedoet in zo'n discussie. Verder is iedereen uiteraard vrij om z'n mening te geven, het is en blijft een forum he.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door armageddon
edit: verder denk ik inderdaad dat het slechts een kwestie van tijd is voordat buizenversterkers worden verdrongen door digitaal.
Waar blijkt dat dan uit? Want het is absoluut niet waar. Ik heb vaak genoeg opgetreden. Ik bied zelfs aan om bij je volgende band-optreden een nummertje mee te jammen, maar daar ga je niet op in. Heb jij eigenlijk wel een band?Citaat:
Over bullshit-detectie gesproken....
Onzin, ik ben het compleet met je eens dat je spullen goed moeten reageren op jouw spel, en dat je daar een goed gevoel bij moet hebben. Ik zeg alleen dat ik dat goede gevoel niet uitsluitend bij buizenversterkers heb.Citaat:
Aan de andere kant vind ik een Boss GT-8 ook een totale ramp waar geen gevoel in zit, dus modeling is net zo min zaligmakend als buizen-versterking.
Je hebt niet begrepen wat ik zei.Citaat:
Ik heb niet gezegd dat buizen niet beter zijn. Ik heb ook niet gezegd dat iets zo is omdat *ik* het niet kan beredeneren.
Ik heb alleen gezegd dat buizen niets magisch hebben. Daarmee bedoel ik dus dat je *in theorie* alles wat een buis doet, ook met een transistor/digitale schakeling kunt doen. Er valt dus niets te beredeneren. Het is er niet.
Buizen zijn heel simpel... je hebt een gloeidraadje, door de warmte komen elektronen vrij, en door het potentiaalverschil vliegen ze naar de overkant... behalve als het rooster daar een stokje voor steekt natuurlijk.
Niets magisch aan, gewoon een kwestie van de elektronen op de juiste manier doorsturen. Dat hoeft niet per se door een vacuum buisje.
Al dat gezeur over 'magie' doet me denken aan Jomanda en haar ingestraalde water. Alsof Jomanda ook buizenversterkers ingestraald zou hebben, en dat ze daarom iets kunnen wat een niet-ingestraalde versterker niet kan.
Complete onzin dus.
Of kun je een degelijk bewijs geven dat er toch iets magisch met buizen is? De oorzaak dus, niet een waarneming die jij toeschrijft aan iets dat niet te verklaren is... da's leuk voor godsdienst, maar niet voor versterkerbouw.
Volgens mij heb jij geen 'podiumervaring' als het gaat om elektronica en analoge vs digitale schakelingen, en loop je daarom onzin te verkopen.
Je lijkt ook niet te begrijpen dat ik aangeef dat er wel verschil tussen modeling en buizen is.... wat jij dus ook waarneemt... maar dat ik ervan overtuigd ben (omdat dat dus makkelijk te bewijzen is als je thuis bent in de materie) dat dit verschil naar 0 convergeert in de nabije toekomst.
Daarnaast zeg ik dat ook de huidige 'gebrekkige' modeling-amps al prima te gebruiken zijn, als je weet hoe je de gebruikelijke valkuilen moet omzeilen.
Dit is niet de plek om elkaar af te kraken maar je hebt wel gelijk Anders Destium.
Het gaat hier om hoe een modeling overeind blijft in live situatie en als ik de posten zo lees lijkt het wel natuurkunde les. Ik heb niks tegen theorie hoor maar ik heb meer aan gitaristen die hun reactie geven n.a.v. hun podium ervaring.
Ik weet niks van berekeningen en al dat theoretische gedoe wat versterker betreft maar heb ik ook niet nodig om een goede sound te krijgen uit mijn versterker.
De grootste fout wat de meeste (beginners)gitaristen maken is hun sound thuis of in de oefenruimte op laag volume afstellen. Eenmaal op podium klinkt alles opeens iel en klote. Ga een paar uurtjes met je live setup aan de gang en op redelijke volume zoals je op de buhne ook speel.
Wat ik ook gemerkt heb is dat de meeste modelingversterkers het lekkerste klinkt rechtstreeks in de tafel dan gemiced.