Wilt u dit nogmaals zeggen:seriousf::seriousf::seriousf:
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...order_icon.png
Printable View
Wilt u dit nogmaals zeggen:seriousf::seriousf::seriousf:
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...order_icon.png
Zo... ik heb vandaag en morgen weer tijd om eens te kijken naar die te hoge spanningen.
Gisteren weer eventjes kort gespeeld. Wat een geluid. Wat lekker dat die tonestack los kan van de massa. Dan besef je ineens dat je helemaal geen tonestack nodig hebt en dat die alleen maar ten koste gaat van de klank.
Zit nog wel een klein probleempje bij de brightswitch, want die doet namelijk helemaal niets met het geluid ( een .0027 condensator over de 500pf condensator van de treblepotmeter heeft, met een schakelaartje te bedienen).
Volgens mij zijn dit de spanningen waar Frans het over heeft:
Hsp is 370 V
Met een kathodeweerstand van 150 ohm.
Wat was het sommetje ook alweer?
Heb je nog een fotooke van het geheel? Ben benieuwd.
Tuurlijk.
Dit is hem geworden:
http://img822.imageshack.us/img822/8931/25092010112.jpg
Uploaded with ImageShack.us
Moet alleen nog een handvat op en dopjes onder.
Oke, ff uitgaande van dit schema meet je eerst de weerstand tussen punt A en pin7. (je had je al 512 Ohm dacht ik)
Schakel de amp aan en meet de spanning tussen pin 7 en pin 3. Dit is Uak.
De maximum dissipatie is 12Watt voor een EL84. Verder moet je zelf bepalen hoe koud/heet je gaat instellen. Als voorbeeld neem ik even 70%.
Het biasvermogen is dan 0.7 x 12 = 8,4Watt.
Meet je nu voor Uak bv 370V= dan volgt de in te stellen stroom door het vermogen te delen door Uak, in formule I=Pbias/Uak.
In het voorbeeld dus 8,4/370 = 22.7mA.
De spanning welke je nu tussen pin7 en punt A moet meten volgt uit U=I.R ofwel U = 0.0227 x 512 = 11.6V=.
Zit je hier ver boven dan zou ik de kathodeweerstand hoger maken.
Frans.
Frans, hier moet ik uit kunnen komen. Ga vanmidag aan de slag.
Frans, Nico en andere technici,
hier mijn bevindingen op basis van het bovenstaande:
Ik heb de weerstand tussenpin 7 en punt A gemeten en die kwam op 405 Ohm.
De spanning tussen pin 3 en pin 7 was:
in diodegelijkrichting: 293V
in buisgelijkrichting (EZ80) 219V
Als ik uit ga van 70% voor een EL84 en jouw 8.4watt neem krijg ik het volgende sommetje:
voor diodegelijkrichting: 8.4/293 = 0.0287 = 28.7mA
0.0287x405 = 11.62V
voor buisgelijkrichting: 8.4/219 = 0.0383 = 38.3mA
0.0383x405 = 15.51V
Als ik tussen pin 7 en punt A de spanning meet kom op:
voor diodegelijkrichting op 21.6V
voor buizengelijkrichting op 15.1V
Het vreemde is dat de spanningen in tussen punt A en pin 7 in de diodestand hoger zijn dan in de buizen stand (rode gedeelte) terwijl ideaal omgekeerd is (blauwe gedeelte)
In de buizenstand is alles ideaal zoals het is, maar in de diodegelijkrichtingstand is het voltage bijna het dubbele van wat de bedoeling is (21.6V gemeten t.o.v. 11.62V berekende voltage obv 70% voor EL84.
Wat moet ik doen?
Wat voor schakelaar gebruik je voor de omschakeling van de gelijkrichter? Heb je daar nog contacten over, dan zou je de kathode weerstand kunnen opdelen en dus mee laten schakelen. Ideaal gezien zou de instelling zelfregelend moeten zijn maar met bijna 300V= kom je een beetje in het grensgebied van de buis. Het gedrag is niet bepaald lineair te noemen en ik denk dat dit de oorzaak is van de foute instelling. Tenslotte is het grofweg 35% meer anodespanning. Ik ben bang dat zonder aanpassing van de schakeling zijn tenen gaan krullen van die verhoging. Straks ff over brainstormen.
Frans.
Ik heb hem als volgt bedraad:
http://img299.imageshack.us/img299/3...1diodegeli.jpg
Het enige dat ik zou kunnen doen is de beide diodes op de middelste rij links laten uitkomen en dan onderaan alleen links naar pin 3 van de buis. Maar daar zie ik zo gauw ook niet een optie.
Edit: ik kan toch achter de diodegelijkrichting de spanning wat omlaag brengen met en weerstand? Of denk ik nu te simpel?
Tussen pin 3 en de onderste schakelpunten van de schakelaar?
Juist, daar kunnen we wat mee. Wel iets anders bedraden maar is goed bruikbaar en een mooie oplossing is voorhanden. Je krijgt hiermee wel een bijzonder ampje hoor! Straks zal ik ff een schetsje maken maar eerst ff de juiste weerstand beplalen voor SS stand. Neem daarvoor de kathode weerstand los aan de massa zijde en zet de kleinste van jouw aangeschafte weerstanden in serie. Meet dan of je in de buurt komt van de gewenste stroom voor SS situatie.
Frans.