Oorspronkelijk geplaatst door
Brum
Het is een beetje een open deur en de antwoorden zijn al even zo vaak belachelijk gemaakt als dat ze gegeven zijn. Ik zeg niet dat jij dat doet hoor, guitarkid. Wellicht ben je oprecht nieuwsgierig. De kilo's zijn voor mij geen issue als je maar eens in de twee/drie maand op een podium staat en de boel verder opgeslagen staat in een hok bij de oefenruimte. Ik voel me nog fit genoeg om dat beetje tillen te kunnen handelen en weegt niet op tegen het plezier en strakke plasser dat ik krijg van het geluid wat ik uit m'n halfstackje krijg. Qua volume is het ook goed te doen, want mastervolume en meest preamp gain. Een 4x12 breekt ook niet zo snel op, omdat het aantal wattjes met gemak verdeeld wordt, wat ik persoonlijk fijner vind. Mocht het volume van een 4x12 een issue worden, dan overweeg ik nog een 2x12. Wat qua ruimte niks uitmaakt op een podium, de 2x12 is net zo breed. Ik begrijp ook nooit zo goed wat men er zo groots aan vindt, een halfstackje en een pedalenplankje. Een heel veel simpelere setup is er bijna niet. Prik in en gaan. Met een combootje kom ik er niet mee weg, heb nog niet meegemaakt dat dat een goeie vervanger is voor mijn doeleinden. 1x12 of 4x12 klinkt wezenlijk anders, dat heeft verder niets met het volume te maken. 2x12 of 4x12 klinkt ook anders, waar mijn voorkeur, puur voor het geluid, dan uitgaat naar een 4x12. Bovendien, een band ben je met z'n allen, dus ook elkaar helpen met tillen en zo.