-
Even een paar vraagjes voor mijn zelfbouw.
Ik ben mezelf alvast aan het orienteren op de finish. Hieronder een foto van wat het idee moet gaan worden.
Ik heb een flame maple fineer top. Kunnen mensen hier me helpen met hoe ik deze finish ga verwezelijken?
Ik zat zelf te denken aan poederbeits.
1. aanbrengen zwarte laag (op de foto lijkt het of deze niet gelijkmatig aangebracht is. Op ene plaats zijn de zwarte nerven veel donkerder en aanweziger dan op andere)
2. afschuren van zwarte laag
3. aanbrengen gele (amber) laag
4. roodbruine laag aanbrengen aan de rand en deze gelijkmatig uitwrijven naar binnen
5. aanbrengen van de zwarte buitenrand (kan dit met stain zo donker of moet ik dit lakken?)
De achterkant van de body moet gelakt worden omdat ik hier met oneffenheden zit die geplamuurd moeten worden.
Ik heb geen ervaring met stainen dus alle tips zijn welkom. Ik heb ook geen idee hoeveel om hoeveel ik het aan moet maken. Hoeveel poeder met hoeveel water? warm / koud? etc etc?
http://foto-uploaden.nl/imgs/bengal.jpg
-
het plaatje van warmoth is een hele slecht double stain maar ik begrijp in ieder geval je bedoeling :D
omdat je met fineer gaat werken zal de thinner techniek helaas niet gaan (die lost de lijm van je fineer op) maar met schuren kom je al een heel heel eind
voor deze kleur
eerst smeer je de body in met zwart acryl verf, dit doe je met een doek of een sponsje en en terwijl je hem opsmeert smeer je hem er eigenlijk ook gelijk weer af, je krijgt dus een hele dunne zwarte laag. dit laat je drogen
en daarna schuur je het meeste weer weg met 400 grit schuurpapier (niet te aggressief anders ga je door het fineer heen)
daarna ga ga je met een gele (poeder)beits over de body, je zult zien dat het zwart nu weer sterk terug komt in de vlam.
waarschuwing; breng de poederbeits niet te nat op anders heb je kans dat je fineer zich los trekt van je body
wil je een echte tigereye kleur dan zou ik zwart vervangen voor de kleur burn umber
-
Het is moeilijk, ik vind een tigereye finish ook zeker wel gaaf. Meer diepte in je hout. Maar ik vind deze met dat zwart wel gaaf omdat het een beetje verweerd uiterlijk geeft ofzo met dat zwart. Maar hij wordt er idd wel plat van in de kleur.
De acryl lak, moet ik die nog verdunnen voordat ik hem aanbreng of gewoon direct erop?
-
je hoeft het niet te verdunnen (liever niet zelfs omdat hij anders te diep in het fineer trekt)
ik vind dat verweerde wel mooi bij faded jeans kleuren of andere faded PRs kleuren maar met puur zwart wordt het voor mij inderdaad te plat
-
Pff lastig lastig die keuzes. Dit moet voor jou ook wel een ramp zijn fred, om elke keer weer de keuze te maken wat je er van gaat maken haha.
Waarschijnlijk ga ik toch voor het zwart, dit geeft het wel een wat rauwer uiterlijk. Ik vind tigereye wel mooi maar dit heeft toch een wat te mooie uitstraling.
Zoiets vind ik er ook heel mooi uitzien maar het is bijna te perfect. Moeilijk hoe ik dat uitleg.
http://www.comparestoreprices.co.uk/...rn-x50-pro.jpg
-
ja tis inderdaad soms frusterend moeilijk om een kleur te kiezen, ik kijk meestal naar de houttekening en dan bepaal ik welke paint het best past
-
Ik heb mn gitaar inmiddels een aantal lagen geverfd, en wil er nog wat blanke lak overheen spuiten, moet ik hiervoor tussen door schuren? dat heb ik tot nu toe nog niet gedaan en hij heeft dus een zo'n sinaasappel huidje. En zo ja tot in hoeverre moet ik hem schuren?
-
ja na de eerste blanke lak lagen moet je gaan schuren tussen de lagen door, de eerste keren doe je dat niet zo "agressief" en het liefst met droog schuurpapier (400 grit) daarna schuur je met +/- 600 grit nat tussen de lagen,
rustig aan zodat je niet door de lak heen gaat en naarmate je verder gaat zul je zien dat iedere volgende laklaag vanzelf steeds gladder wordt
-
Fred (of iemand anders natuurlijk), nog even een vraagje over finishen van fineer. Ik heb gistere een teststukje gemaakt met de finish maar ik merk dat er in de fineer klein streepjes in de nerfrichting zitten. En dat kan ik niet helemaal gladschuren want dan ga ik door de fineer heen.
Moet ik hier een soort vuller voor gebruiken of kan ik hier verder niks aan veranderen?
-
niks aan veranderen, dat vult zich wel op met de blanke lak, enig probleem is wel dat als je dubbel staint de donkere kleur in die strepen blijft zitten, in een dergelijk geval zou ik niet double stainen maar alleen een sterke stain gebruiken