Ik heb een h30 heritage gehad en nu een ouwe h30, ik vind hem juist weer niet schel, mooie definitie en een wat meer open sound met een redelijk aanwezig laag. Ik vind hem top!
Printable View
Ik heb een h30 heritage gehad en nu een ouwe h30, ik vind hem juist weer niet schel, mooie definitie en een wat meer open sound met een redelijk aanwezig laag. Ik vind hem top!
En Heritage is dan ook geen aniverssary ;)
Haha nee klopt maar om ff een tegengeluid te geven na de anti h30 posts ;)
VOORAF 1: er is een wezenlijk verschil over hoe speakers “ thuis” worden ervaren of in een live situatie (met band-geweld). Onderstaand verhaal is gebaseerd op LIVE (in een band) situaties.
VOORAF 2:
Let goed op de benamingen. Ik heb het hier over VERSCHILLENDE soorten speakers:
G12M-25
G12M-20H(eritage)
G12H-30
G12H-30 anniversary
G12-65
G12-M65
V30
… ik heb lange tijd ook geworsteld met het type speaker. Ik vond de oude G12M-25 speakers lange tijd ideaal, en heb ook een hele lange periode de G12-M20 Heritage speaker gehad. Het crispy randje vond ik lekker en de G12M-25 / G12M-20H is een “makkelijke” speaker om over te spelen.
Oude (pré-Rola) G12H-30 speakers zijn ook zalig. Die hebben meer hoog, maar dit is zeker niet pinnig te noemen! De G12H-30 anniversary vind ik persoonlijk een klote speaker vanwege het IMHO pinnige hoog. Ik vind de G12H-30 anniversary in dat opzicht geen haar beter dan de V30.
De belastbaarheid (aantal Watts) van de Greenback-familie bleef mij tegen staan. Voor een 100W amp is een 2x12 met Greenbacks toch te riskant.
Ik heb lange tijd ge-experimenteerd. De uitkomst:
De G12-65 speaker vind ik persoonlijk HEERLIJK klinken. De compressie van die speaker kan ik nog elke dag van kwijlen. Maar in een discobandje (met veel cleane sounds en ook een keyboard en blazers in de mix) hoorde ik mijzelf nauwelijks meer.
Mijn haat-liefde verhouding met de V30 speaker werd even geheel aan de kant gezet toen ik een Bogner 4x12 had met V30 speakers erin. De V30 speakers klonken WARM in de Bogner 4x12!! Maar: een beetje Bogner 4x12 weegt al snel 40 a 50 kg en ik vond een 4x12 in de meeste situaties echt overkill. Dus toen weer weggedaan.
En toen…. Kwam de G12-M65 op mijn pad. DEZE NIET VERWARREN MET DE G12-65… De G12-M65 speaker is echt een geheel ANDERE speaker. In de volksmond ook de “creamback” speaker genoemd, maar dat is een vreselijk ongelukkig gekozen term omdat oude G12-M25’s ook een uitvoering kenden met een crèmekleurige plastic afdek op de speakermagneet.
De G12-M65 speaker is belastbaar tot 65 Watt en ik vind deze speaker persoonlijk alle voordelen van de eerder genoemde speakers hebben. Hij heeft zeker ook de crisp van de G12M-25 speakers, heeft duidelijk meer hoog dan de G12M-25 (of G12M-20H), maar toch weer nét iets minder hoog dan de G12H-30 anniversary of de V30. Eigenlijk heeft de G12M-65 vergelijkbaar veel hoog met een oude G12H-30… De G12M-65 heeft het duidelijke middengebied, klinkt niet wollig, maar heeft ook niet het belachelijke laag (of zoals je wilt midscoop) van de V30. Ik heb nu ongeveer een jaar een 2x12 open back met een setje G12-M65 speaker erin en ben zeer tevreden. Zonder risico’s kan ik een 100W amp erop aansluiten. Ik hoor mijzelf nu een stuk beter in de mix dan met de G12M-20H (of G12M-25) maar het “ pinnige hoog” van de V30/G12H-30 anniversary is niet aanwezig.
In bandverband hou ik zelf wel van V30's. De G12-M65 heb ik nog nooit in een cab gehad, maar als ik dit zo lees, lijkt deze een ideale middenweg tussen Greenback en V30. Zeker voor iemand die veel single coil speelt (zoals ik).
... Zou idd kunnen. Ik speel zelf ook voornamelijk op single coils.
Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk
@the sure thing: jou G12-m25 waren oude? Enig idee hoe deze vergelijken met de reissue? De speakers die nu dus in de 1960AX kasten zitten van marshall?
Ik vind de V30 een wat aparte speaker als je hem 1 op 1 vergelijkt met greenbacks. Het tophoog van de V30 is weer schel, maar dan de mid piek waar iedereen het over heeft mis ik een beetje. Ik vind hem schel tophoog, terwijl hij overall doffer vind klinken dan de greenback. (lag misschien ook aan de kast, was een carvin front loaded).
Als ik de V30 zonder band hoor, vind ik het een wat " koude kleurloze" speaker. In een band prikt hij echter uitstekend door de mix. Ik kan mij ook voorstellen dat voor hardrock en erger (metal enzo) de V30 een uitstekende speaker is. Ik heb de V30 altijd een lelijk klinkende speaker gevonden totdat ik hem dus in een 4x12 kast van Bogner hoorde. De bogner kast is natuurlijk top kwaliteit, gemaakt van dik multiplex. Dat was de eerste keer dat ik hem niet pinnig vond klinken en de speaker zowaar een beetje "smoel/karakter'warmte" vond hebben.
@Thiez: ik heb de G12M-25 in alle hoedanigheden gehoord en vergeleken. Pré-Rola, Rola, re-issue England, Chinees (Gleenback) en de Heritage. Er zijn verschillen onderling, maar zet ergens stiekum een V30 tussen dan pik je die er onmiddellijk uit. Met andere woorden: de verschillen vind ik redelijk subtiel. In de studio ga je het verschil zeker horen, live een stuk minder.
De Heritage komt aardig in de buurt van de oudjes, maar persoonlijk vond ik de GLeenbacks ook prima klinken. Het SCHIJNT dat de G12H-30H(eritage) ook erg goed in de buurt komt van de pré Rola versies. Maar die heb ik niet uitgeprobeerd.
Lange tijd geleden ooit eens een 100W plexi op snoeihard volume op een 4x12 kast met G12M-20 (de échte oude!) en een 4x12 met pre-Rola G12H30's gehoord, maar daar zat weinig verschil in. Beide kasten waren oudjes en de speakers hadden errug veel uren gedraaid, dus waren lekker soepel.
Ik heb in mijn 212 kast 2 The Governors zitten. Bij clean signaal vind ik deze speakers erg knallen bij hard aanslaan. Op het gainkanaal heb ik dit niet. Moeilijk uit te leggen wat ik nu precies bedoel. Klinkt als een erg harde attack. Dit hoor ik ook terug bij andere versterkers over dit cabinet. Is dit iets typisch voor deze speakers of moet ik de oorzaak meer in het karakter zoeken van het cabinet?
Mocht het aan de speakers liggen, welke speakers zijn meer vergevingsgezind in jullie optiek?
Welke amp heb je?
Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk