De hardwax is alleen maar een waxlaag toch? Dat is aanbrengen en dan goed uitwrijven met een schone doek.
Printable View
De hardwax is alleen maar een waxlaag toch? Dat is aanbrengen en dan goed uitwrijven met een schone doek.
Mijn elzen body van Rockinger is binnen! Ik ga straks schuurpapier kopen en beginnen met een kleine handschuurmachine. Dat is beter dan handmatig schuren las ik hier.
Welke sealer kan ik het beste gebruiken? Ik heb gezocht, maar dit topic is zo groot en onoverzichtelijk geworden...
Ik gebruik geen filler, dat is niet nodig begreep ik.
Zwarte nitro-lak kan ik in ieder geval bij de Gamma krijgen las ik.
Als 'handleiding' gebruik ik o.a. de FAQ van Fred Dons, het stappenplan van Stew Mac (http://www.stewmac.com/freeinfo/Fini...ampaign=ts0119) en dit topic natuurlijk.
Ik moet nog beginnen met freezen/zagen, maar denk/droom natuurlijk vooruit over het eindresultaat.
De kleur die ik zoek (RGB:99.122.107 = Sickens L0.10.40) is niet transparant te vinden. (zelfs niet bijna)
Zelf mengen dus.
Er wordt in dit topic veel gesproken over ecoline.
Ik heb geprobeerd terug te vinden of iemand deze methode hier beschrijft,
maar hij lijkt zomaar ergens op te duiken in 2006.
Wordt er echt van die kleine potjes gebruikt? plaatje onder
Hoeveel kun/moet je die aanlengen? en wordt dat niet snel vlekkerig als je meerdere lagen aanbrengt?
( Hij mag ook weer niet al te transparant zijn (op limba), dus vandaar de meerdere lagen.)
http://www.breugelartsupplies.com/ecoline.jpg
yep, die potjes: kost niet veel, ze hebben veel kleuren, je kan ze mengen, aanlengen met water naargelang gewenste dekkingsgraad etc...
voor het stainen van gitaarbodies wordt wel meer gebruik gemaakt van poederstain bv van Clou, beter doseerbaar enz...
hij blijft overigens wel transparant, hoeveel lagen je ook opbrengt. het enige dat je bereikt is dat de kleur meer verzadigd wordt (wat op limba trouwens heel mooi kan worden by de way)
gewoon met een sponsje opbrengen, gelijk uitwrijven anders heb je inderdaad kans opvlekken en hou er rekening mee dat korina groenig/geel van zichzelf is en dat je ecoline dus anders kan reageren dan verwacht (hoe witter het hout hoe meer de ecoline hetzelfde blijft qua kleur)
Sponsen dus. Bij verdere verzadiging neemt het verschil tussen de 'ringen' wel af, toch?
Open hout zal vast makkelijker pigment opnemen als kleine "lentecellen", denk ik dan.
Is dan veel aangelengde lagen beter als enkele puurdere lagen?
Ik kan me voorstellen dat veel water niet goed is, maar 'dikke' lagen vlekkerig kunnen worden.
@barno; ik heb eerst gekeken naar Clou stains (de duitse producent heeft trouwens iets meer keuze als de nederlandse importeur),
maar ik denk dat mengen met poeders erg lastig is. Dat is iig mijn ervaring met glazuren voor keramiek.
Geen idee of stainpoeder daaraan analoog is, maar met ecoline heb ik meer ervaring (op papier, letterlijk :P ) Bovendien heb ik ecoline gewoon in huis (ik schilder wat af)
Voor de kleur-test kan ik natuurlijk eerst proberen op een stukje resthout.
de clou poeder lost erg goed op hoor, het enige wat ik minder vind aan clou is dat de kleur niet goed verdunbaar is, je kunt bijvoorbeeld erg moeilijk licht blauw maken door donker blauw met meer water te mengen. de kleuren van clou zijn onderling wel goed te mengen maar dan eindig je dus altijd met een kleur die meer verzadigd is.
ik gebruik clou voornamelijk nog voor de gele kleur omdat die wel erg goed is
en ja hoe meer verzadiging hoe minder kans op ringen maar zolang je nat in nat werkt hoef je ook bij minder verzadiging daar niet zo bang voor te zijn
bij ecoline verdun ik zelf het liefst niet maar pak liever een lichtere kleur als ik een lichter effect wil, de enige keren dat ik met verdunde ecoline werk is wanneer ik esdoorn wil double stainen, dit omdat ecoline qua verdunning eigenlijk het zelfde reageert als clou, je krijgt een verwaterde kleur en niet een lichter kleur
deze body is met paarse ecoline in 2 lagen gedaan (1 keer onverdund en weg geschuurd en 1 keer verdund met water)
http://94.100.123.82/973850001-97390...05_6_ajya.jpeg
Erg mooi fred! Ik moet mezelf ook nog eens goed verdiepen in dat stainen. Ik wil het bij mijn zelfbouw stratje ook gaan doen. Ik gebruik wel een fineer ipv een top, maakt dat veel verschil in finishing? dat het minder diep intrekt of iets dergelijks?
Het word waarschijnlijk een groen met zwarte burst maar dit is nog niet geheel duidelijk omdat ik de sunburst achtige kleuren ook altijd erg mooi vind op een strat met maple fretboard.
Is het mogelijk een burst aan te brengen met poederbeits? Dat hij aan de buitenkant volledig dekkend is? En hoe gaat het met de achterkant dan? Spuit je die of beits je die ook het beste dan?
voor een zwarte burst gebruik ik zelf acryl op waterbasis voor de zwarte rand, dat kun je mooi verlopend spuiten van semidekkend tot solid, de achterkant (afhankelijk van de tekening van het hout) maak ik dan dekkend zwart met een sponje met acryl (de rand spuit ik dan met airbrush)
fineer reageert in principe het zelfde als "normaal" hout echter er zijn wat dingen waar je rekening mee moet houden: gebruik zo weinig mogelijk lijm voor verlijmen van het fineer omdat houtlijm bij overdadig gebruik nog wel eens de neiging heeft door het fineer heen te komen en de poederbeits daar vervolgens niet meer pakt
een ander punt is dat je de poederbeits zo droog mogelijk moet opbrengen omdat anders het fineer de neiging heeft uit te zetten en zich zelf weer los trekt van het hout waar je het op gelijmd hebt.
Ok bedankt fred alvast voor de aandachtstpuntjes. Ga ik zeker rekening mee houden.
Ik heb echter geen airbrush. Is die rand te doen met spuitbus eventueel? Of weet je eventueel nog een andere manier om burst te verkrijgen zonder spuitbus?
Ik heb op filmpje van stainen gezien dat ze burst met beits doen gewoon maar dan is deze aan de rand ook nog transparant.