Dat gaat goed hoor Peter, gewoon zo blijven doen. Als de belasting te zwaar is vliegt er wel een zekering uit, maar die zijn meestal 16 A.
Printable View
Dat gaat goed hoor Peter, gewoon zo blijven doen. Als de belasting te zwaar is vliegt er wel een zekering uit, maar die zijn meestal 16 A.
Ok, thx! :)
Hier ben ik het niet mee eens. Zeker voor wat kleinere zaaltjes geldt dat het zaalgeluid best een mix van het podiumgeluid en het zaalgeluid mag zijn. Sterker nog, het is beter en klinkt natuurlijker. De geluidsman hoeft echt niet altijd volledige controle te hebben.
Wij werken altijd zo: Maak eerst een podium mix, pas als dat een lekkere sound is, en iedereen alles goed kan horen, kijk dan wat er nog ontbreekt of te zacht is in de zaal. Dat kun je vervolgens doormiddel van de PA gaan "bijschuiven".
Natuurlijk proberen we wel altijd om een zo zacht mogelijk podiumgeluid te hebben. Dat is ook voor je spel en de dynamiek veel beter. En het is inderdaad zo dat het risico bestaat dat iedereen zijn geluid probeert te vinden door zijn eigen insrument harder te zetten waardoor eer een gigantsiche brei op podium ontstaat. Dus, altijd zo zacht mogelijk. Maar dat zacht heeft een grens, het drumstel kun je niet zachter zetten. (en ja, we werken al met zo'n scherm). En ook voor de gitaarversterkers geldt dat ze toch echt een bepaald volume moeten hebben om lekker te klinken. Ze hoeven niet op 10, maar ook niet op 1.
Conclusie:
-Alles zo zacht mogelijk op het podium en rekening houden met je medemuzikanten en de geluidsman => JA
-De geluidsman moet altijd 100% controle hebben, en het podiumgeluid mag niet hoorbaar zijn in de zaal of bij de tafel. => Nee.
Om in die categorie nog een duit in het spreekwoordelijke zakje te doen: als je zelf het geluid vanaf het podium op orde hebt is de kans groot dat het geluid in de zaal ook goed is.
Daar zag ik een tijdje geleden een mooi voorbeeld van. Een vriend van me moest spelen op een dag/avond dat er alles bij elkaar een stuk of 8 bands moesten spelen in een zaal die veel weg had van een gymzaal.
Nou ga ik regelmatig met die band mee en ik weet dat een beetje geluidsman er niet zo veel werk aan heeft om er een goed geluid weg te zetten. Deze keer niet dus.
Bij bijna alle bands was het geluid zeer matig, en ik ben een paar keer naar de tafel gelopen met het verzoek tot wat aanpassingen.
Lang verhaal kort, de geluidsman wekte de indruk dat hij maar eens in het halfjaar geluid deed.
Anyweg, de laatste band van de day was een redelijk bekende band die een mix maakt van rock en reggae. Ze hadden geen geluidsman bij, maar dat bleek ook niet nodig!
Ze hadden snel door dat ze het heft beter zelf in handen konden nemen. Even was er op het podium kortstondig gedraai aan de volumes en BAM! Sound stond als een huis!
Zo kan het dus ook!
Ik treed weleens op samen met mijn vriendin, zij zingt en ik doe de backing vocals en begeleid ons met gitaar.
Pas voor het eerst op een wat groter podium gespeeld,
stik zenuwachtig daardoor.
Gitaar was prima te horen, haar mic ook maar de mijne waren ze even vergeten aan te zetten.
Daardoor vergat ik ook nog eens een stuk tekst o.O
Maar gelukkig waren de reacties leuk...
gister gehoord van een goed bevriende zangeres..
die geeft les en doet jaarlijks een leerlingenpresentatie.
bij 1 van die keren afgelopen jaren had ze een geluidsman, via via.. die zat een boekje te lezen tijdens de show.
dat was 1 keer..
Ik ken de situatie "gitarist & geluidsman" ook andersom en heb het gevoel dat sommige geluidsmensen gewoon de hoop hebben opgegeven en de discussie niet meer aan willen gaan met gitaristen.
na een half uur soundchecken was ik nog niet tevrede met de monitormix en kon nog steeds weinig horen van de andere bandleden en toen uit eigen beweging de versterker zachter gaan zetten. dit tot grote verbazing van zowel geluidsman als zaalmanager.
Uiteindelijk kon ik alles wat er op het podium gebeurd prima horen en heb heerlijk staan spelen.
Het KAN dus zeker wel! en ook ik heb tijden gehad waar ik niet bereid was om mijn versterker zachter te zetten en bleef hameren op het volume in de monitor etc.
Enig ervaring achter de knoppen heeft mij dan ook wel wat inzicht gegeven in hoe het allemaal werkt en hoe je als gitarist je eigen glazen in gooit als je kortzichtig blijft aankloten met een veel te luide podiumsound omdat je te bang bent om niet gehoord te worden.
Ik zie het als in het donker fietsen zonder verlichting tot je eenmaal je rijbewijs hebt. dan weet je hoe vervelend je als fietser bent wanneer je zonder verlichting in het donker fietst.
Vandaag wel weer zo'n situatie dat ik eigenlijk m'n versterker toch net iets harder had willen zetten voor mijn eigen balans. Dat heb ik niet gedaan omdat het best een gedoe zou zijn om dat te overleggen met de geluidsman, zeker zonder eigen mic. Ik heb helemaal geen commentaar gehad op mijn gitaarvolume, overigens.