Na het meeste in dit topic gelezen te hebben, en na het zien / beluisteren van de diverse youtube filmpjes was ik toch wel erg nieuwsgierig geworden naar dit apparaat, en daarom had ik contact opgenomen met Vintage Revolution om een keer langs te gaan.
Hier moet ik even bij vermelden dat ik geen prof ben, maar gewoon een amateur die graag met goede spullen speelt (spullen beter dan mijn gitaarspel, dan kan ik de spullen in ieder geval niet de schuld geven...)
Vandaag ben ik dan ook bij Vintage Revolution op bezoek geweest, en eerlijk is eerlijk, wat een fantastisch klinkend apparaat!
Ik ben nooit een effectenpersoon geweest in de zin van freaky geluiden zoals een gitaar die klinkt als een wc die doorspoelt, en meer van dat soort grappenmakerij, maar ik gebruik effecten meer op de traditionele manier (clean met chorus, hier en daar een delay, wah gebruik, enz.).
Ik ben nooit een fan geweest van phasers, maar vandaag is eigenlijk gebleken dat de oorzaak hiervan is dat ik -kennelijk- nog nooit een goede phaser gehoord heb, erg leuke ervaring.
Ook de chorussen vond ik opvallend, deze klinken echt GROOT. Bij veel chorussen heb ik het idee dat er iets van je geluid weggehaald wordt, en er iets anders voor teruggezet wordt. Hier had ik echt het idee dat het erbij kwam, zo groot klinkt het (hoe leg je dat uit...).
Max heeft me vandaag het binnenste van de Pedalino laten zien, en daar is toch wel goed over nagedacht; er is inderdaad geen mechanisch contact tussen de "pads" waar je op drukt, en het hele elektrische systeem dat er achter zit, en het lijkt er dan ook op dat dit niet snel zal sneuvelen.
En het is ook nog eens mooi dicht, dus ziet er aardig bierbestendig uit.
Ik kan me voorstellen dat iemand met een flinke midi aangestuurde rig, met een foot controller van 2000 euro de Pedalino niet ziet zitten vanwege -wellicht- te beperkte mogelijkheden, maar als ik naar mezelf kijk, dan heb ik nu een pedalboard van 82x47cm, met daarop wat pedalen en de kanalenschakelaar van de versterker, en die kist is eigenlijk al te log en te groot om mee in een (klein) cafe te spelen. Een pedalboard mounted looper met midi functionaliteit zoals bv. een Musicomlab EFXIII is een optie om deze footprint te verkleinen, maar dan heb ik even veel tot meer te stampen als wanneer ik een Pedalino zou gebruiken, dus voor mensen die (nog) niet met midi werken, of maar heel beperkt (ik heb nog een oude ADA MXC), zie ik de nadelen van het gebruik van de Pedalino + Pedal Pro niet; het drukgevoelig trappen is misschien even wennen / een leercurve, maar als je kunt springen en dansen, en onderwijl ook gitaar spelen, is dit maar een kleine oefening.
Ook de tweeweg-communicatie tussen de Pedalino en Pedal Pro is wel erg praktisch.
In de diverse Youtube filmpjes vond ik de overdrives en distortions van de Pedalino niet overtuigend.
In het echt, over het cleane kanaal van een Fender combo, vond ik dit nog steeds tegenvallen, maar toen we mijn Mesa/Boogie Roadster aangezwengeld hadden, en de distortions daarover probeerden, kwam het geheel toch wel tot leven, zelfs met een buizen-achtige "oomph" in het geluid. De Mesa kon hiermee zelfs bijna als een Marshall klinken, mooi meegenomen! Kennelijk zijn de overdrives dus best goed, en is het een kwestie van smaak (maar ik houd nu eenmaal niet van vervorming over Fender versterkers).
Natuurlijk is het niet helemaal een roze wolk, voor mij waren er een paar nadelen:
* De metal vervormingen vond ik niet zo geweldig, en kunnen in mijn beleving niet tippen aan de vervorming die ik met de Mesa kan maken
* Het is jammer dat de Pedalino een adapter nodig heeft, phantom power via de ADES aansluiting was mooier geweest. Max heeft me uitgelegd dat dit technisch niet/minder goed mogelijk was, maar da's maar een technische beperking :-). Het was mooi geweest als het wel kon, 1 kabel van je backline naar front, en klaar, lijkt mij ideaal, in plaats van het gedonder met een adapter met zo'n dun rot snoertje dat altijd kapot is.
* Ik heb een gemengd gevoel over de wah in de PedalPro. Aan de ene kant klinkt hij goed en is hij behoorlijk stil voor een wah, aan de andere kant is mijn RMC 3 vetter en heeft een groter bereik (is althans zo in te stellen). Hierbij kun je je afvragen of dat nodig is, maar toch, het is altijd handig om te hebben.
Al met al ben ik onder de indruk, er is echt over de PedalPro nagedacht, en het is erg leuk om in contact te komen met mensen die kwalitatief het beste product willen ontwikkelen zonder hier compromissen in te sluiten, en volgens mij is dat aardig goed gelukt.
Het is natuurlijk een hele investering, maar ik denk dat je met dit apparaat behoorlijk value for money krijgt. Een axe-fx 2 + MFC board is duurder....
Het zal niet ieders ding zijn, maar is dat is met alle dure spullen, ook single malt whisky :-)