@guitarnijboer: Zou je mij alleeen nog even kunnen verteleen(naast dat buizen reviewtje) wat voor IC's je gebruikt hebt. Ik zie namelijk 2 keer IC 1 en 2 keer IC 2 wat voor'n IC's zijn dat?
hugo
Printable View
@guitarnijboer: Zou je mij alleeen nog even kunnen verteleen(naast dat buizen reviewtje) wat voor IC's je gebruikt hebt. Ik zie namelijk 2 keer IC 1 en 2 keer IC 2 wat voor'n IC's zijn dat?
hugo
Ja de buisjes zullen zeker een rol spelen, maar mijn schema verschilt ook op erg veel punten van een tube driver. Het buisje heeft bij mij een wat andere functie en fungeert eigenlijk meer als buizendiodeclipper. Het rooster van triode 2 zit in mijn schema zoals je ziet aan de +. Daarnaast zorgt de active electronica na de buis er voor dat de uitgangsimpedantie laag is en niet variabel. (in tegenstelling tot de TubeDriver dus waar die hoog is en varieert) De active tone regeling (gejat van Ibanez TS net als de uitgangsbuffer) werkt ook anders dan de tonestack in de Tube Driver en de freqentie compensatie en filters zijn ook anders.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goeiemorguh
Je ziet 1 x IC1 en 1X IC2Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hugo123
Beide IC's zijn de 4558 Dit zijn dual opamps. (JRC4558D, RC4558P, of nieuwere)
Er zitten dus 2 van die driehoekjes in een behuizing (vandaar dat de nummering doorloopt: het ene driehoekje 1,2,3 het andere driehoekje 5,6,7 gezellig samen in 1 doosje)
Videotjes:
Eerst de eerdere video met amerikaanse buis:
12AX7 Stromberg Carlson
Dan een videotje van eerst de 12AX7EH en daarna de Sovtek 12AX7 LPS:
(bij de eerste akkoorden moest de sovtek nog even opwarmen)
Electro Harmonics / Sovtek
Tenslotte een videotje van de Philips Miniwatt Ecc83:
(Het radiotje bij grootmoeders is niet meer veilig)
Philips Miniwatt
In de eerste plaats: heerlijk klinkende drive. Wel jammer dat het filmpje niet laat horen hoe de klank is zonder effect, maar op zich: veelbelovend !
Over de buisjes: ik heb in mijn Tube King (ook starved plate) verschillende buisjes getest en dat gaf ook behoorlijk grote verschillen in zowel klank als gain. Uiteindelijk de onbekende buis zonder enig opschrift laten zitten: vetste sound !
Het effect in V1 van amps is wel een stuk groter, daar heb ik ook een berg van getest. Voor de geïnteresseerden heb ik daar (van wat ik niet meer ga gebruiken) van te koop staan. RFT's vraag ik géén 30E voor :D
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guitarnijboer
Dus als ik het goed begrijp zijn het dus 2 IC's met 7 polen en als we het Tube Driver circuit nemen dan moet dus tussen pool 1 en pool 6 een condesator en een weerstand komen. Sorry voor de vragen maar ik ben maar 12.
hugo,
Wat betreft je componentenvraag,
www.newtone-online.nl
En nog een keer,
Begin alsjeblieft met iets simpelers om ervaring op te doen! Dit project is m.i. nog écht te hoog gegrepen!
dan bestel ik bij deze zo 1 RFT'tje... kijk maar in je PM!Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitch
is het bij deze overdrive niet handiger om hem op een printje te solderen?
Ik wil het toch proberen i9k heb een paar vrienden die heel goed in elektronica zijn en het gaat echyt lukken ik ga voor het laatste buisje de sovtek. (En ik heb al eens eerder pedaaltjes gebouwd)
hugo
Kijk eens naar het schema van mij Hugo. (aantal pagina's terug)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hugo123
Rechts bovenin staat het IC getekend. Ik tel acht pootjes. Er boven staat IC1 / IC2 er onder het type 4558.
Dus: 2 IC's van het type 4558 elk met 8 pootjes.
Het pootje 8 van beide IC's zitten aan de + het pootje 4 van beide IC's zitten aan de massa. Zo krijgen de IC's dus stroom en kunnen ze hun werk doen.
De rest van de pootjes zijn in en uitgangen. Hier gaat het signaal doorheen en wordt, afhankelijk van de schakeling meer of minder versterkt.