holy smoke!!
je hebt de superlange tennon gekozen!!!! :o
normaal loopt t door tot halverwege die pup. maar nu helemaal tot achteraan!!!!!!!
damn. geen idee hoe dat uit gaat pakken, tone-wise.
Printable View
holy smoke!!
je hebt de superlange tennon gekozen!!!! :o
normaal loopt t door tot halverwege die pup. maar nu helemaal tot achteraan!!!!!!!
damn. geen idee hoe dat uit gaat pakken, tone-wise.
ach hij zal er zeker niet slechter van gaan klinken :wink: , Mcnaught laat de tennon doorlopen tot aan de brug en die gitaren klinken meer dan goed
mooi gedaan Charlotte!
tja, ik, ben zo'n zielepoot dat ie nog nooit een mcnaught gehoord heeft...dus daar kan ik niet over oordelen. ik wist t wel, dat ze die nek zover laten doorlopen.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred dons
maar hoe doen ze dat dan met de mapletop erop? gaan ze dan eerst t frzen uit de onderkant van t body, nek erin, en dan de top erop ofzo?
Voglens mij heeft dat allemaal maar zeer, zeer beperkte invloed op de tone. Maargoed, m'n eigen set necks hebben meestal tenons die tot de bridge pickup lopen, zo ongeveer, en deels ingelegd zijn in de top. In hoeverre het helpt weet ik niet, maar ze klinken wel goed, verder.
mcnaught freest inderdaad eerst de tenon ruimte uit voor dat de top er op komt
prs heeft bij de eerste modellen dit gedaan nadat de top er op kwam en dit is ook de reden dat op de santanamodellen (I en II) er 2 abalone strip inlays tussen de pickups zitten. bij die eerste modellen was dit om te verbergen dat er op die plek een los stuk maple werd gelijmd (met andere vlam dan de rest van de top)
tegenwoordig zijn die strips alleen nog maar cosmetisch
ik ben nu ook een gitaar aan het lakken en inleggen waar de tenon ook doorloopt tot de brug pup maar om eerlijk te zijn hebben we dat gedaan omdat we toevallig een aantal nekken hadden liggen met een lange hiel
(waren we aan begonnen voor een ander project maar nooit afgemaakt)
het is een bolt on en het wordt best wel een aparte constructie waarbij we voor deze constructie wel baat hebben bij de lange hiel
(helaas ligt mijn fotosite plat dus nog geen plaatjes, sorry)
Ik ben vooral benieuwd naar de theorie die hier achter zou steken.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mattia
Als de bouw solide is is het in wezen een stuk hout geworden, zeg maar. Vooral bij mahonie/mahonie verbindingen. Of het nou stukken langer is maakt niet zo gek veel uit, als het maar solide is, vind ik.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marcel2
Verder, je versterker, goede setup, stabiele hardware, en pickup keuze hebben veel, veel, veel, veel meer invloed op je klank dan de lengte van je tenon.
ben t wel met je eens...Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mattia
mijn strat heeft ook een ellenlange sustain, ondanks dat t bolt-on is.
Hallo luitjes, :P
Dank je wel Fred,voor 't compliment, tja....ikheb nog eens in het boek van Melvin Hiscock gekeken naar wat hij over dit onderwerp laat zien, met diverse foto's van oude Gibbie's , waar idd de tennon tot halverwege de neck pup doorloopt, en dacht toen bij mijzelf, laat ik hem maar helemaal doorlopen onder de neck pup, tot aan de rand. :wink:
Ik weet niet exact wat het voor het geluid gaat betekenen, maar als je het theoretisch bekijkt zou het wat meer sustain en klankoverdracht moeten geven,vanwege wat jullie ook al hebben gezegt, dat je meer 1 geheel krijgt.
Ben vanochtend begonnen met het vlakken van de "balk "waar de neck uit gemaakt wordt, hoop einde van de week weer wat foto's op de site te plaatsen, ik houd jullie op de hoogte. .... . :wink:
groetjes Charlotte .
Hallo allemaal, :lol:
De eerste stappen op weg naar een bespeelbare neck zijn gezet, het begin is er. :razz:
Heb de foto's weer op m'n site geplaatst.
groetjes Charlotte . :wink: