Is dat zoiets als die nieuwe bugera 'infinium' technologie?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bugera
Printable View
Er zijn in feite meerdere mogelijkheden om dit op te lossen. Je kan eenvoudig vanaf de hoogspanning een Zener nemen die bijv. Lekker ingesteld staat op de meest minimale benodigde bias spanning. De rest van de spanning kan over een weerstand (het gaat slechts om enkele mA's). Als de Zener goed is ingesteld (5mA oid) op bijv. -60V, dan zal een fluctuatie in de hoogspanning geen invloed hebben. Deze blijft dus stabiel. Daarna ga je dan de bias regeling maken.
Wat geavanceerder zit bijv. in de AMPEG B300 (meen ik). Daar zit een geavanceerde schakeling in die de bias in een bepaald ruimte gebied houdt. Stijgt de stroom boven een ingesteld max (bijv. bij sluiting), dan wordt de hoogspanning afgekoppeld.
De meest moderne schakelingen werken met een microprocessor die de kathode stromen meet. Sommige doen dit eenmalig zodra de hoogspanning erop gaat. Nog meer geavanceerd zou zijn om constant de kathode stroom te meten per buis en daaraan afgeleid de Negatieve bias in te stellen. Echter dit kan alleen als het signaal 0 is. Er is dus een zero-cross detectie nodig (google maar eens op internet). Deze schakeling geeft een puls af wanneer het signaal 0 is. dit is hetzelfde alsof alle knoppen op 0 staan (i.e. het moment om de bias in te stellen). Daar de frequenties bij gitaren eigenlijk nooit boven de 5-6kHz komen zou je minimaal 1/6000 = 167uSec de tijd hebben om een meting te doen. Op basis daarvan kan je uitrekenen of de bias omhoog of omlaag moet. De bias spanning zou je tijdens de andere tijd kunnen instellen. Op de kathode gooi je een mosfet die de buis kan uitschakelen als hij defect raakt.
Met een beetje PIC en wat conventionele componenten is dit zonder meer te doen.
Alleen onderschat de ontwerp tijd niet. Maar zoiets verwacht ik bij dit soort nieuwe apparaatjes.
Er is een heel simpele methode met enkele standaard componenten maar moet dat idee nog uittesten. Als ik daar meer zekerheid over heb zal ik dat zeker hier melden.
Top uitleg nico! En denk je dat het (bijvoorbeeld bij die INFINIUM van bugera) echt mogelijk is om je buizen zoveel langer te laten meegaan? Nu ja, 20 keer langer zal wel overdreven zijn, maar bijvoorbeeld 5x langer is toch ook al een gigantische evolutie?
Ik vermoed dat hier een heleboel verkooppraat in zit. Kijk dit soort regelingen proberen je buizen gelijk op elkaar afgestemd te houden. Maar hoe je het wend of keert, die buis slijt gewoon door. Hij zal op het einde van de levensduur nog proberen er wat meer uit te persen. Wel heb je een betere beveiliging en kan je zonder meer een enkele buis toevoegen als deze op is. Let wel, het is net als autolampen. Als de ene doorbrandt, heb je grote kans dat de andere ook binnenkort komt.
Tenslotte hou er rekening mee dat als de bias gelijk is bij 2 buizen ze nog niet 100% dezelfde karakteristieken (curves) hebben.