Ik dacht al..."dit is te mooi om waar te zijn"
Betekend dat een tijdelijke reactievrijheid
Misschien zit ik daar wel achter :soinnocent:
Printable View
Als ik R18 en R19 in het circuit meet kloppen de waardes gewoon. Kunnen ze dan toch niet in orde zijn?
Dat is correct, de ruis wordt veroorzaakt door onzuiverheid in het materiaal. Eigenlijk is een weerstand een onzuiver materiaal maar wel van constante waarde. Als die waarde gaat varieeren ontstaat er ruis. Ruis is een hele snelle wisseling van de waarde en zul je niet met een dvm kunnen meten.
yeeeessss
yep. Jij meet de weerstandswaarde. Wat je niet meet zijn kleine verstoringen (van een paar honderd uVolt) als de weerstand onder hoogspanning staat. Edoch. een verstoring van zo'n kleine spanning wordt door de koppelcaps doorgegeven aan de eindbuizen en verstoren de stroom iets. Met als gevolg dat je dat gaat horen door de luidspreker. Dat ga jij niet meten met een DVM. Daar heb je verfijnde apparatuur voor nodig. Idem voor de koppelcaps. daar kunnen kleine vonkjes overspringen tussen beide platen. De cap hersteld zich wel (healing effect), maar die verstoring wordt wel versterkt.
Een scope kun je AC laten meten tot op milliVolt of nog lager per schaaldeel. Ruis kun je dan ook gewoon zien. DC wordt uitgesloten omdat je de scope op AC hebt staan. En om ruis te meten met een DVM gaat niet lukken. De DVM's die hier over het algemeen rondzwerven gaan niet verder dan een frequentie tot 1000Hz (als het al mee zit) bij AC en kunnen gewoon ruis of andere verstoringen niet meten.
Om je probleem eventueel te isoleren zou je per beurt een van de koppel caps kunnen loshalen en de amp weer aanzetten. Als het gepruttel weg is, weet je in ieder geval aan welke kant het zit.
Note to self: volgende amp wordt PTP. :soinnocent:
C11, R18 en R19 vervangen: zelfde probleem. Moet ik me nu op C10 en C12 richten?
Heel dom, maar nu besef ik me pas dat ik die vervangen heb bij het modden van 6L6 naar EL34. :makeup: