Maak je daar ook nog een topic over in "volg het bouwproces?" :)
Printable View
Ach, ik denk maar beter van niet. Straks worden we nog voor terroristen aangezien :seriousf:
't Zal in dit geval ook wel wat overdreven zijn geweest. Maar als ik me al te zeer verdiep in het handelen van overheden, farmaceuten, bankiers, energieproducenten en andere reuzeparasieten op de samenleving krijg ik wel eens wat extremistische neigingen.
Hoi Ziekdier,
Ik heb het nog eens goed uitgezocht.
Je hebt niet alleen een omvormer nodig die 230 naar 110 volt omzet.
Je hebt ook een frequentieregelaar nodig die onze 50 hertz omzet naar de (Amerikaanse) 60 hertz...anders verliest je motor maar liefst 20% vermogen. Dat zou betekenen dat, met alleen de omvormer, je StewMac motor veel te langzaam loopt !
hoi mannen
ik had je reactie niet gezien, marcel. sorry voor niet eerder reageren...
ik neem de gok gewoon. werkt het, dan werkt het, zo niet dan niet!
experts hebben me verteld dat het verschil tussen 60 en 50 Hz te verwaarlozen is...
bedankt in elk geval voor de waarschuwing!
gr
@je
Ja, geen wonder, want je zegt hier toch dat jou motor 50 h is...dat is wat wij hier standaard hebben. Dat is dan mazzel of iemand heeft dat zo gemaakt
Normaal is een Amerikaanse elektromotor 60 h. Wij hebben normaal 50 h.
Variable speed doe je met een frequentieregelaar.
Maar goed. Ziekdier, ik ben benieuwd!
Nee, sorry, je hebt gelijk, 60hz, gewoon amerikaanse machines voor de amerikaanse markt. Maar kunnen 50 a 60hz aan zonder te ontploffen. En variabele snelheid is ingebouwd in drie van de vier bovenfrezen, en in m'n Festool excenterschuurmachine (kostte de helf van wattie hier kost) en dat werkt bij allemaal 'gewoon' naar behoren. De daadwerkelijke wattage en toerentallen zijn wel iets lager dan ze in de VS zouden zijn, maar alles werkt gewoon prima, 16% minder power valt erg mee. Iets trager voor een polijstmachine is ook niet erg, en je kan met poeilies de boel weer op snelheid brengen.
Trouwens, er moeten genoeg aandrijftechniekbedrijfjes zijn in NL die een (tweedehands) motor van adequate snelheid kunnen leveren voor een polijstmachine.
Klopt Mattia! Ik ben er inmiddels achter dat er inderdaad Amerikaanse motoren zijn die en 50 h en 60 h aankunnen. 'T is toch een hele wetenschap. En het zou best kunnen dat 16 à 20% meevalt. Ik ben benieuwd in hoeverre de kracht van de motor dan afneemt. Met polijsten druk je nl met een body tegen de polijstwielen en dan moet het niet zo zijn dat de motor daardoor nog langzamer gaan draaien.
Wat betreft Nl leveranciers: hier is standaard 1500 of 2800 tpm. Het is of te snel (2800 tpm gedeelt door 2 - door middel van de poelies = 1400 tpm) en 1500 tpm is ook te snel, of het word te langzaam (1500 tpm gedeelt door 2 = 750 tpm). Misschien dat iemand weet hoe je met poelies wel goed uitkomt?
Ik kan hier in ieder geval (nog) geen andere 230 v motor vinden die 1600 of 1700 tpm draaid.