Nee die gozer met blonde dreads (erg aardig ook trouwens) deed onze opname en live streaming op internet. De zaalmixer en verantwoordelijke voor de soundcheck was Rob. Sowieso was iedereen in Qbus echt top
Printable View
vergeet niet dat er vaak om een drumstel vaak evenveel microfoons staan dan dat de rest van de band in gebruik heeft.
en tom's afregelen is vaak niet alleen een kwestie van eq, meestal onstaat er door het PA volume resonanties in de betreffende tom, wat weer door gating en compressors verholpen kan worden.
Zelf heb ik nooit problemen met geluidsmensen, daarnaast heb ik ook het geluk dat de andere gitarist in mijn band zelf zo'n hobby geluidman is. Dus laat ik het hem meestal allemaal regelen.
Bovendien zetten wij onze versterkers altijd naar elkaar toe zodat het geweld van de versterkers over het podium raast en niet over het publiek. Op die manier kun je wel je versterker enig sinds open zetten zodat je daar de druk van voelt en kan aan de andere kant de geluidsman kiezen hoeveel hij er van gebruikt en heeft de geluidsman nooit het idee dat een versterker te hard staat omdat die vol op hem gericht staat.
Gisterenavond ben ik nog met een heerlijke band opstap geweest als geluidsman en dat ging heerlijk.. communicatie met de band liep ook soepel. De gitarist had een akoestische gitaar met een los contact, wanneer hij die gitaar pakte en weer terug zette keek hij altijd even naar mij of ik hem al op mute had staan, de muzikanten gaven ook altijd duidelijk aan of ze wat meer monitor wouden, enz.
Lekker werken is dat hoor :)
Da's mooi, bij mij ging dat minder soepel gisteren. Sta ik met een akoestische gitaar op het podium voor de soundcheck zie ik geen d.i. Zegt de monitorman "euh, die hebben we niet".
Snoer te kort om vanaf het podium in zijn mengpaneel te pluggen dus ik pak een pedaaltje, gooi er nog een snoer tussen en voila. Maar onhandig want aangezien maar 2 snoeren bij me (snel low budget ding en backline aanwezig) heeft de Gretsch nu geen snoer meer dus steeds ompluggen geblazen.
Afijn, rondzingen van de akoestische gitaar. Na 4 gevraagd te hebben of de monitorvolume zachter kon de rondzingende gitaar weggezet en van het podium gelopen, dan lost zo'n probleem zich wat sneller op. En ja hoor, het rondzingen verstomde. Loop ik weer het podium op, zie ik de monitorman de gitaar vasthouden, zegtie.."ja, als ik hem loslaat gaat de gitaar rondzingen....."
Aan het eind van de set een paar nummers met akoestisch en elektrisch gitaar en sta ik dus zonder snoer. Monitorman staat het een beetje aan te kijken. Gelukkig had ik nog een snoertje aan het stemapparaat hangen van bijna een hele meter. Dat zag er wel grappig uit denk ik.
Het is wat... wat erg. Elke geluidsman/monitorman heeft toch een DI? Wij tenminste wel. Nou hebben veel muzikanten zelf al wel een DI bij zich, de bassist heeft een eigen en de akoestische gitarist hetzelfde. Maar zijn die kerels nou zo dom of doen ze nou zo dom vraag ik me dan af
Afgelopen woensdag een monitorklusje gedaan.. En bandjes kunnen er ook wat van hoor. Je gelooft het haast niet maar deze band was daadwerkelijk een dikke 2,5 uur te laat!
En dan je niet ff voorstellen, tijdens de soundcheck heel erg gestressed doen, boos worden omdat er een mic nog niet staat die niet in de rider vermeld stond.. Dat soort dingen. "Tjaaa, sorry jongens, daarstraks hadden jullie alle tijd.. Nu heb ik alle tijd." Dat zo'n band met tien minuten eigenlijk op had gemoeten kan ik niet mee zitten dan, dan redden ze dat maar ff niet.
En om half twee snachts zou volgens het schema de DJ beginnen (een of andere bekende gast waar ik nog nooit van gehoord had). Begonnen ze ook nog te zeiken dat ze geen nummers wilden schrappen van hun setlist!! Moesten ze uiteindelijk natuurlijk wel, maar tjonge jonge wat n onprofessionaliteit weer.
Geluidsmensen kunnen er idd ook wat van weet ik uit ervaring, maar sommige bandjes ook zeg! Geez.
Grt R!
Als er een pa staat laat neem ik geen d.i.'s mee en dat breekt wel eens op ja.
Niettemin, it's all part of rock'n roll charm, het is ook wel vermakelijk. Bij tijd en wijle ben ik ook wel eens minder profesioneel. http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif
Wat een heerlijk vak hé? Er zijn van die actieve DI's in de vorm van een verloopplug van jack naar XLR, kosten 25 euro en klinken prima.
Een band die 2.5 uur te laat komt moet wel een verdomd gode smoes hebben, ik zit bij Enkhuizen en in 2.5 uur zit ik ver in Duitsland.
http://www.schertler.com/italiano/news/ACTIVE-DI.jpg