Wat zijn de verschillen tussen fenders uit verschillende 'bouwjaren'? Is het het hout, zijn het de elektronica?
Bij voorbaat dank
Printable View
Wat zijn de verschillen tussen fenders uit verschillende 'bouwjaren'? Is het het hout, zijn het de elektronica?
Bij voorbaat dank
Je geeft zelf het antwoord al...
Zijn het beiden? (hout+elektronica)? Verder niets?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bigfoot414
Oe, ik kan goed gokken 8)
Het is natuurlijk per model verschillend, maar vaak zie je bij bv strats dat ook de halsbody verbinding (aantal schroeven ed) verschilt door de jaren heen. Ook de kop was vroeger, volgens mij eind zestig tot ergens in de jaren zeventig-pin me er niet op vast, groter. Logo heeft ook verschillende vormen gehad.
vanalles:
-halsvorm
-logovorm (grootte)
-kleur(en)
-lak
-electronica
-houtsoorten
-prijs
-ieder onderdeel denk ik wel
Zelf heb ik een strat uit 1983.
De snaren lopen niet door de kast heen maar zitten aan de brug vast, en de tremolo is een kliksysteem ipv een schroef. Ook was er in dat jaar de keuze of je twee tone knoppen wilde zoals gebruikelijk, of één, en dan ging de plug op de plek waar de tweede tone knop zat (zie voorbeeld).
Das de meest extreme verandering geweest naar mijn weten.
Welke fenders (strats, teles, jags, jazz's) en welke bouwjaren. Of wil je elke wijziging van elk model van elk bouwjaar. :roll: In dat geval koop gewoon het Grote Fender Boek ofzo.
:wink:
"één dwaas kan meer vragen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden...."
mwoach: halsbevestiging met 3 ipv 4 schroeven en een tilt-machanisme vink ook redelijk extreem.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luxaflex
zijn die strats van de jaren zeventig beter van kwaliteit dan die uit de jaren 80-90 en heden ???
Ik ben eigenlijk van plan een strat uit de jaren zeventig te kopen maar ik twijfel nog, die van de jaren 60 zijn te duur die van 70 nog betaalbaar maar is dit zijn geld waard ???
Jaren 70 strats vind ik maar niks. Dikke hals, rare aanpassingen. Dit zijn CBS strats, en die worden toch algemeen beschouwd als minder goed.
Naar mijn bescheiden mening is de Strat zoals die vanaf eind jaren 80 gemaakt werden (nadat Fender door CBS verkocht werd) zowat het beste Strat design. En strats uit die periode zijn tweedehands best betaalbaar. Voor 500-700 € vind je er zeker een. Ook Japanse strats uit die periode zijn heel goed (uitgezonders de pick-ups, maar die vervang je makkelijk).
Ok, jaren pre-CBS 60'ers zijn ook goed, maar onbetaalbaar.