Oorspronkelijk geplaatst door
Thiez
Ik ben al een tijdje aan het verdiepen in de feedback en daarbij behorende presence en resonance control. En daar is toch wel aardig wat info over te vinden. Nu kwam er op het marshallforum een topic voorbij over het modden van feedback en daar stelde ik wat vragen over, hoe het precies werkte. Maar aangezien dit een duitser was die het mij in engels uit probeerde te leggen heb ik het idee dat ik het niet helemaal 100% begreep. Vandaar hier nog maar eens vragen.
Feedback is een signaal wat vanaf de speakerout teruggekoppeld wordt naar de PI. Dit signaal 'dempt' als het waren het signaal wat de powersectie ingaat en hierdoor krijg je een stabielere sound. Meer feedback is minder PI oversturing. Dit is de reden dat marshall op een gegeven moment van 47K naar 100K is gegaan. Zodat er meer signaal valt over de feedbackweerstand en er dus minder feedback is waardoor je meer PI oversturing hebt.
Tot zover denk ik het te snappen, als het niet goed is graag verbeteringen.
Maar nu kun je in de feedback loop gaan toneshapen. Bekendste is de presence. De presencecap zit met een potmeter verbonden aan aarde. De presencecap waarde bepaald je kantelfrequentie op en de potmeter bepaald de hoeveelheid signaal die 'weglekt'. Hoe meer je weg laat lekken naar aarde deste minder hoog gaat er terug de PI in en deste minder je hoge frequenties worden 'gedempt'. Dus meer trebly sound.
Dan de resonance. En dit is eigenlijk waar mijn vraag om gaat. Er zijn twee manieren waarop je het voorbij ziet komen. Even een fixed resonance (dus zonder potmeter). Sommige zetten de cap parallel over de feedback resistor en andere zetten hem in serie met de resistor.
Wanneer de cap in parallel staat begrijp ik de weerstand gebypassed wordt voor hoge frequenties terwijl de lage frequenties over de feedback weerstand vallen. dus je krijgt meer hoog dan laag in je feedback waardoor dus de treble in je powersectie wat wordt afgerond (afhankelijk van de cap waarde).
Wanneer je de cap in serie zet met de weerstand valt alle feedback over de weerstand (hiermee kun je dus de totale hoeveelheid feedback regelen). De cap geeft een hoge impedantie aan lage frequenties waardoor verminderd worden en een lage impedantie aan hoge frequenties waardoor deze als het waren doorgelaten worden. Op deze manier rol je dus ook het hoog eraf, wederom afhankelijk van de capwaarde.
Nu is mijn vraag. Klopt al het geouwehoer wat ik hierboven heb neergezet? (misschien niet overal de goede woordkeuze, blijft lastig soms om het uit te leggen zonder dat je exact de diepgang hebt). En wat is nu precies het verschil tussen de twee?