Gitaren beoordeel je met je oren en gevoel, toch?
Naar aanleiding van vele topics op het forum en eigen ervaring. Er zijn veel topics over ‘echte’ en ‘niet echte’ merkgitaren, of over goedkope kopieën uit het verre oosten.
Ik stel wel eens gitaren samen uit houtdelen uit China, met electronica uit de US. Ik vind het resultaat goed. Veel gehoord commentaar is: “Het is geen echte strat/LP/tele/etc.” Waarom niet? Het is geen Fender/Gibson/Squier/Epi/etc, maar wat boeit dat?
Laatst kwam ik iemand tegen met een mooie Jap Fender Strat. Echt een mooi ding. Hij wilde er een tweede bij, en kwam bij mij kijken. Hij vond de gitaar mooi, fijn spelen, goed klinken, etc. Maar ‘het is geen echte’. Huh?
Een tijdje geleden in een muziekzaak in Utrecht. Een goedkope tele, maar eentje die verbazingwekkend goed gelukt was. Echt een hele fijne gitaar. Maar de geïnteresseerde, die er ook nog eens erg goed op speelde, kocht hem niet. Want ‘het is geen echte’. Huh?
Ik heb een akoestische gitaar, een wit gelakte goedkope Japanner. Maar, het is een fijne gitaar, ik ben er echt blij mee. Toch heb ik meerdere malen te horen gekregen wat ik met zo’n goedkoop ding moet, voordat ze hem bespeelde en luisterde. De gitaar was al op merk afgekeurd.
Begrijp me goed, als ik het geld had zou ik ook wel originele Gibsons en Fenders uit de jaren 60 willen hebben, gewoon voor de heb. En een beetje merkliefde kan ik ook wel wat mee. Maar gitaren afkeuren op merk, of gebrek aan merk, terwijl de afkeurder zelf ook vind dat het goede instrumenten betreft, daar kan ik niet zo bij.
Hoe denken jullie daarover?