Welkom op het GitaarNet.
  • Lucas Michailidis

     INTERVIEWS


    Lucas Michailidis
    The Offering
    door Henk te Veldhuis Februari 2003
    Lucas Michailidis

    Lucas Michailidis is een fingerstyle gitarist/componist uit Melbourne, Australië. Sinds de release van zijn solo CD The Offering, heeft hij wereldwijd bekendheid verworven, mede dankzij de lovende recensies die hij in de pers in Australië ontving.In 2001 was Lucas Michailidis de winnaar van de internationale Open Strings gitaar wedstrijden in Osnabrück, Duitsland. Zijn muziek is uitgebracht door de amerikaansefingerstyle uitgeverij John Stropes. Zijn gitaarmuziek werd enorm geprezen door Ted Greene, die erg veel aanzien als muzikant en docent geniet in de USA. Ook nam Lucas Michailidis deel aan de National Guitar Summit Workshop in Connecticut, USA met masterclasses die door beroemheden als jazzgitarist Jim Hall, Pat Martino en John Scofield werden geleid.

    Lucas Michailidis

    Lucas, je hebt gitaarles gehad van grootheden, zoals Jim Hall, Pat Martino en John Scofield, wat betekende dat voor jou persoonlijk?
    Alleen al door de aanwezigheid van zulke grote muzikanten krijg je een enorme kick.Dat gevoel krijg je niet bij het luisteren naar een cd opname, er komen zoveel andere muzikale aspecten aan bod, door hun speciale benadering van de muziek krijg je zoveel details te horen die belangrijk zijn voor je muzikale ontwikkeling. Zaken zoals articulatie en beleving van de muziek. Gedurende deze workshops werd het me duidelijk, dat als je een eigen sound wilt creëren, je de muziek anders moet benaderen. Dat was een hele openbaring voor mij, wat ik eigenlijk niet had verwacht op dat moment. Hoe ze muzikaleideeën en lijnen uitzetten en niet zozeer in akkoorden dachten, maar meer in structurenwaarmee je alle kanten uitkunt, deze benadering en kijk op de muziek heeft een heel belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van mijn eigen gitaarspel.

    Iemand die ook grote invloed op jouw gitaarspel had, was Ted Greene waarom was hij zo belangrijk voor je?
    Ted is de meest inspirerende persoon die ik ooit meegemaakt heb. Van Jim Hall, Pat Martino en John Scofield had ik natuurlijk de nodige bagage meegekregen, maar Ted spande de kroon met zijn onuitputtelijke toewijding en kennis van muziek. Als ik al diekennis allemaal ten uitvoer zou kunnen brengen, zou ik meerdere levens nodig hebben.

    Het winnen van de Open Strings kampioenschappen in Osnabrück, betekende dat je definitieve muzikale doorbraak?
    Dat denk ik zeker! Toen ik met Peter Finger in aanraking kwam van het Acoustic Music Records label, lag de weg voor me open in heel Europa, ook wat betreft tournees. Natuurlijk gaf het winnen van de Open Strings 2001 hiertoe de aanzet,ik heb hierdoor heel veel goede recensies gehad en goede promotie en dat heb je nu eenmaal in de muziek nodig om succes te hebben. Het album The Offering dat ik eerst ineigen beheer had uitgebracht, wordt nu binnenkort door Acoustic Music Records uitgebracht, wat me natuurlijk naar een groter en breder publiek zal leiden.

    Hoe maak jij een compositie en wat vind je belangrijk in een goede compositie?
    De sleutel voor een goede compositie, is voor mij de melodie. Dit aspect zorgt ervoor dat de muziek herkenbaar is en tevens in het geheugen van je publiek blijft opgeslagen. Hoewelik natuurlijk een instrumentalist ben, houd ik er van om muziekvormen uit te zoeken die je moet kunnen zingen. Gedurende het componeren, probeer ik altijd of ikde melodielijn kan zingen, zodat ik weet dat het een melodieus stuk is, wat simpel is maar ook de aandacht vasthoudt. Een ander belangrijk aspect is de balans in een compositie, dat betekent dat er onder meer balans nodig is tussen simpelheid en complexiteit en tussen intellect en emotie. Een goede compositie staat of valt bij het hebben van een goede balans, ook al is de musicus daar niet altijd bewust mee bezig.

    Hoeveel uur per dag besteed je aan je gitaarspel?
    Vele jaren heb ik geoefend op mijn jazztechnieken, maar ik heb nu een niveau bereikt, waarmee ik tevreden mee ben. Nu gebruik ik mijn energie meer om composities voor mijn solo akoestische gitaarspel te ontwikkelen, dus besteed ik daar veel tijd aan, tevens bevat dit natuurlijk ook veel studietechnieken en studietijd. Ik studeer en speel tussen de2 à 12 uur per dag.


    Op welke gitaren speel je?
    Mijn 2 favoriete gitaren zijn een handgebouwde steelstring gitaar, gebouwd door de Australische gitaarbouwer Christopher Melville en een Gibson ES-175 uit 1969, die ik hoofdzakelijk voor jazz optredens gebruik: deze gitaar heeft een vol warm geluid.Christopher Melville, is één van de beste gitaarbouwers in Australië, hij heeft ook gitaren voor Tommy Emmanuel en andere bekende gitaristen gebouwd. Zijn gitaren hebben een perfect uitgebalanceerd geluid en zijn van de beste kwaliteiten hout gemaakt. Op mijn nieuwste album The Offering heb ik deze Melville gitaar dan ook gebruikt, vanwege het uitstekende geluid.

    De meeste gitaristen zoeken altijd naar het ideale geluid, wat is het meest ideale geluid voor jou?
    Het ideale geluid zit bij mij in mijn hoofd. Ik geniet er altijd van mijn akoestische gitaarstukken te schrijven en dan voel ik dat ik alleen maar heel iets van de mogelijkheden van het ideale geluid benader. Als ik zie hoe Bach zijn cello en vioolcomposities schreef, voel ik me maar zeer klein en zou ik toch graag de mogelijkheden op gitaar, qua geluid verder ontwikkelen.

    Door de hele wereld concerten geven, gaat dat je makkelijk af?
    Mijn internationale carrière is net begonnen, dus kan ik alleen van een beperkte ervaringspreken. Jammer genoeg is de markt voor de akoestische gitaar in Australië beperkt en daarom zoek ik meer werk in Europa en Amerika. Die lange reizen gaan je echt niet in de koude kleren zitten. Eigenlijk zou ik wel wat meer op een centraal punt willen wonen, maar dan kom je ook weer andere obstakels tegen, zoals cultuurverschillen en aanpassingsvermogen.

    Je trad dit jaar op als één van de hoofdacts op het Open Strings Festival inOsnabrück, voelde je verbetering in je spel en je optreden?
    Ik heb het gevoel dat mijn spel voortdurend beter wordt. Dit heeft me ook in staat gesteld erg moeilijke stukken te spelen. Op The Offering staan stukken met een rustig karakter. De stukken waar ik nu aan werk hebben meer pit en zijn nog net iets beter geworden. Ik kan er ook steeds meer expressie inleggen, iets wat ik eerder nog niet zobeheerste. Nu kan ik intenser en beter luisteren en daardoor kan ik ook moeilijker muzikale problemen eerder oplossen.

    Op The Offering staan stukken die opgedragen zijn aan grote muzikanten, zoals Pat Metheney en Astor Piazolla, wat trekt je zo aan in hun muziek?
    Er zijn enkele artiesten die ontzettend veel mensen en muzikanten aanspreken. De muziek van Astor Piazolla en Pat Metheney is muziek die zowel mij als luisteraar en als muzikant tot betere prestaties aanzetten, terwijl hun muziek toch erg toegankelijk blijft.In beide gevallen hebben deze muzikanten een hoog muzikaal niveau bereikt en hun geluid is altijd herkenbaar. Hun muziek resulteert in een mooi muzikaal scala van uitzonderlijke kwaliteiten zoals integriteit, diepte en balans. Astor Piazolla is een echtetango specialist, maar heeft ook invloeden uit de jazz en van Bach. Pat Metheny's muziekheeft echter duidelijk andere invloeden zoals bebop, rock en popmuziek.

    Wat zijn je favoriete stukken op The Offering?
    The Farthest Shore is één van mijn favoriete stukken. Ik maakte het gedurende mijn verblijf in 1998 in Los Angeles. En Please Let Me Know: op de een of andere manier doet dit nummer het heel goed voor publiek, het is in DADGAD stemming geschreven, ik denk dat dit nummer zo aanslaat door het mooie DADGAD geluid en door de mooie melodie.

    Hoe kom je aan ideeën voor je muziek en beschouw je inspiratie als een gave?
    Sommige ideeën voor een compositie krijg ik door inspiratie. Inspiratie is een raar proces, het ontstaat vaak door toeval, je kunt het niet afdwingen. Het oude gezegde datcreativiteit voor 10% uit inspiratie en uit 90% zwoegen en zweten bestaat, klopt volgens mij aardig. Als componist leer ik stap voor stap betere composities te maken, door mijn compositietechnieken te ontwikkelen. Op deze manier voel ik me niet zo afhankelijk vaninspiratie. Al ruim 20 jaar beschouw ik muziek als een zegen en -ja- ook wel als een soort gave. Ik geloof zeker dat ieder mens een bepaald talent heeft, of een bepaalde kennis of gave bezit, die bijdragen tot een betere wereld.

    Wat zijn tenslotte je plannen voor de nabije toekomst?
    Momenteel werk ik aan nieuw materiaal voor mijn volgende cd. Ik hoop dit ergens eind volgend jaar af te hebben, zodat ik weer nieuwe nummers kan laten horen aan mijn publiek. Mijn grootste wens is dat mijn muziek steeds beter wordt en dat mijn gitaarspel, het liefst wereldwijd, een nog groter publiek zal aanspreken.


    Lucas Michailidis is er zeker in geslaagd met zijn nieuwe cd The Offering hoge ogen te gaan scoren. Zijn akoestische gitaarspel is ingetogen en intiem, met soms een melancholieke ondertoon, doch over de hele cd genomen is zijn spel aangenaam sprankelend te noemen. Op Undercover hoor je staaltjes van zijn uiterst bekwame bas en melodiespel. Naked Heart is een uiterst mooi ingetogen nummer, dat een heel mooie pakkende melodielijn heeft, in een prachtig melancholisch uitvoering. In het titelnummer The Offering hoor je enkel referenties naar Pat Metheney's spel, en op het nummer Adios zijn bewondering voor Astor Piazolla.
    Hedgehog is een ode aan Michael Hedges, maar in tegenstelling tot Hedges, is Michailidis' stijl nooit somber en weet hij een duidelijke eigen sound en sfeer te creëren.Wat het mooie van zijn gitaarspel is, dat je zelden hoort dat hij zoveel verschillende open gitaarstemmingen gebruikt. Je bespeurt een diepe emotionele beleving in zijn muziek. Zijn timing en balans zijn subliem te noemen. Michailidis' muziek is zeker een aanrader voor zowel de akoestische gitarist, als voor elke pure muziekliefhebber.

    top


     Relevante links:

    www.lucasmichailidis.com
    www.melvilleguitars.com
    www.acoustic-music.de
    www.stropes.com


Back to top