PDA

View Full Version : Naam van akkoord



hendrix2
3 november 2007, 15:28
Normaal trek ik mijn plan wel met akkoordjes, maar nu kwam ik eentje tegen die ik niet kan/kon benomen.

xx1331 (X X Eb Bb D F)

Na wat na te denken kwam ik op de naam:
Ebmajeur7sus2, maar wss klopt dit niet.

Kan iemand me helpen, en misschien kort even uitleggen hoe ik dit het makkelijkst kan vinden.

bedankt

Voidhead
3 november 2007, 15:48
Eb = grondtoon
Bb = kwint
D = grote septiem
F = secunde, of beter gezegd de 9.
de terts laat je hier weg en in plaats daarvan zit de 9 of de 2, dus je benaming klopt wel volgens mij.

Zet gewoon de noten op een rijtje en bekijk hun functie en zoek daar dan het naampje bij.

hendrix2
3 november 2007, 16:57
Ja, zo zoek ik het ook. Maar nu leek de naam mij zo vreemd, daarom vroeg ik het even.

maar blijkbaar is dit toch juist.

peter_heijnen
3 november 2007, 17:23
Na wat na te denken kwam ik op de naam:
Ebmajeur7sus2, maar wss klopt dit niet.
Ebmaj7/9, maar je mag het ook afkorten naar Ebmaj9.

Je kunt het akoord ook anders bekijken, nl als F-accoord maar dan zonder gespeelde bas. In dat geval word het een F13sus4 (speel anders maar een f op de 6e snaar erbij..).

hendrix2
3 november 2007, 17:35
Ebmaj7/9, maar je mag het ook afkorten naar Ebmaj9.

Je kunt het akoord ook anders bekijken, nl als F-accoord maar dan zonder gespeelde bas. In dat geval word het een F13sus4 (speel anders maar een f op de 6e snaar erbij..).

Krijg je bij Ebmaj7/9 niet het volgende:

Eb F G Bb D ?
Dus met nog een G erbij? of heb ik het fout?

-=JEROEN=-
3 november 2007, 18:05
de naam van het akkoord hangt af van de functie die het akkoord heeft in het schema waarin je em speelt

Eb Bb D F kan dus een Eb, Bb, D of F akkoord zijn

of nog meer zelfs, wat dus weer afhangt van wat de bassist speelt

speelt de bas een C, dan spelen jullie samen Cm11, ook al zit er helemaal geen C in je akkoord

Voidhead
3 november 2007, 18:06
Ebmaj9 zou ook kunnen, maar je speelt de terts (G) niet, dus lijkt mij dat Ebmaj7sus2 ook klopt nietwaar?

-=JEROEN=-
3 november 2007, 18:26
ik herhaal

de naam van het akkoord hangt af van de functie die het akkoord heeft
http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon12.gif

Voidhead
3 november 2007, 18:30
Ja, ervan uitgaande dat hij Eb als grondtoon ziet. Ik zeg toch: ook klopt.

hendrix2
3 november 2007, 19:01
de naam van het akkoord hangt af van de functie die het akkoord heeft in het schema waarin je em speelt

Eb Bb D F kan dus een Eb, Bb, D of F akkoord zijn

of nog meer zelfs, wat dus weer afhangt van wat de bassist speelt

speelt de bas een C, dan spelen jullie samen Cm11, ook al zit er helemaal geen C in je akkoord
Dat weet ik wel, mijn vraag was ook niet welk akkoord is dit ALS de bas dit speelt...

Ik vroeg me vooral af hoe jullie het zouden benoemen. De grondnoot maakt me niet veel uit hoor. Ik was gewoon benieuwd hoe jullie zo'n akkoord gaan bekijken.

Tristan
3 november 2007, 19:55
Ik zou het akkoord in eerste instantie ook vanuit Eb bekijken...
Ebmaj7/9 (no third) is wel een logische benaming in dit opzicht, maar je kan het ook zo zien:
bb-d-f = Bb majeur drieklank
met de Eb in de bas geeft dat: Bb/Eb
Ik denk dat dit de meest accurate omschrijving van het akkoord en de voicing is, het geeft precies aan wat je bedoelt en is voor een gitarist ook makkelijk te lezen want het geeft hem de mogelijkheid alleen de Bb drieklank te spelen en de Eb voor de bas over te laten bijvoorbeeld...

-=JEROEN=-
3 november 2007, 20:04
Ik was gewoon benieuwd hoe jullie zo'n akkoord gaan bekijken.
nou precies zoals ik al zei

het akkoord op zich zegt nix, maar zodra je em in zn context gaat bekijken, dan pas krijgt het betekenis, en dan pas zou ik er een naampje aan plakken

dus misschien ist handig als je er bij vertelt wat je er nog meer 'omheen' speelt

:satisfie:

Tristan
3 november 2007, 20:09
Mwa, in dit geval kan je er niet zo veel anders van maken hoor...

-=JEROEN=-
3 november 2007, 20:31
tja ik kan echt alle kanten uit met dit akkoord

schuif em voor 't gemak ff 1 fret terug

dus xx0220

dan hoor ik allerlei dingen

ik kan em beschouwen als A akkoord met een d in de bas (A/D)

of als een Dmaj7 akkoord (xx0222), met een extra e, dus Dmaj9 (no3rd)

of met een b in de bas (x20220) wordt het Bm11

of als je het echt heel bont wil maken, kan je em ook nog als E beschouwen:

x x b7 11 13 R = E13

tja, wat jij wil http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon12.gif

hendrix2
3 november 2007, 20:34
Bedankt voor de uitleg Tristan.

@Jeroen, ik gebruik het akkoord niet in een of andere context. Er was iemand die mij naar dit akkoord vroeg met de xx1331 notatie, ik wou het wel een benaming willen geven. Ik ben mijn akkoorden vocabularium wat aan het uitbreiden, vandaar :)

Akkoord klinkt trouwens erg mooi als je hem als volgt speelt.

x6876(6) of met Bb in de bas er nog bij

Tristan
3 november 2007, 20:56
Kenneth:
Graag gedaan... :)
x6876x is precies dezelfde voicing maar dan in een andere positie op de gitaarhals...
Als je je akkoordenvocabulaire nog wat wil uitbreiden kan ik je aanraden naar meer van dit soort akkoorden te kijken, combineer bijvoorbeeld dezelfde Bb drieklank eens met andere basnoten in plaats van Eb...

JEROEN:
Natuurlijk kan je er allerlei kanten mee op als je met de basnoten gaat stoeien maar dat was niet de vraag, wel leuk om te doen overigens...

Sterik
4 november 2007, 00:59
voor je akkoordenvocabulaire:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=98851
zitten een paar leuke grepen tussen, en jeroen en nog wat mensen zijn zo aardig om het voor me te benoemen :)

-=JEROEN=-
4 november 2007, 02:27
@Jeroen, ik gebruik het akkoord niet in een of andere context. Er was iemand die mij naar dit akkoord vroeg met de xx1331 notatie, ik wou het wel een benaming willen geven. Ik ben mijn akkoorden vocabularium wat aan het uitbreiden, vandaar :)
breidt je kennis iets meer uit en je kan zelf verzinnen wat voor namen je dit akkoord kan geven

is niet eens veel werk, kwestie van je kennis over intervallen iets uitbreiden

voor dit soort dingen is mijn cirkel-methode echt handig:

http://img2.putfile.com/thumb/11/30621224638.jpg (http://www.putfile.com/pic.php?img=7010548)

je ziet eigenlijk meteen dat dit een Bb majeur akkoord is, met een toegevoegde Eb, dus Bb(add11) of Bb/Eb omdat je de Eb hier in de bas speelt

maar zoals je al begreep misschien, de functie van het akkoord kan daar behoorlijk verandering in brengen

denk hierbij aan Em7 en G6; zelfde tonen, totaal andere functie

peter_heijnen
4 november 2007, 11:40
schuif em voor 't gemak ff 1 fret terug

dus xx0220

dan hoor ik allerlei dingen
En dat hoor je dan pas? Waarom hoorde je het niet een halve toon hoger, er veranderd toch verder helemaal niets aan?

-=JEROEN=-
4 november 2007, 15:16
zo was die "dan" niet bedoeld

meer zo van "dan is het makkelijker er allerlei tonen bij te pakken en hoor je wat er gebeurd als je dat doet"

Guitarmania
4 november 2007, 20:14
Als die
1
3
3
1
x
x

dan toch helemaal los van context staat: is dan ook niet de vraag of je hem up- dan wel downstroke speelt? Hoe doen ze dat in de harp-business? Daar maken ze toch ook akkoorden van hoog naar laag?

Dan is f je grondtoon. Met een as erbij is het een Fm. En met bes en d erbij iets van Fm11/13 of zo.

Zomaar een gedachte...

-=JEROEN=-
4 november 2007, 21:43
ik ben GP5 een beetje aan 't uitvogelen

http://www.theshower.nl/~s7/sardonic/music/Amajeur.gp5

leuk programmaatje

Guitarmania
4 november 2007, 22:19
Daar is de es toch redelijk de overheersende toon. Song krijgt een heerlijke context als er een f (1 op E-snaar) onder wordt geschoven.

-=JEROEN=-
4 november 2007, 22:20
es?

welke es?

:listen:

Guitarmania
4 november 2007, 22:50
es?

welke es?

:listen:

sorry, mijn gedachten gingen terug naar de post-setter:

1
3
3
1
x
x

maar jij hebt het over

0
2
2
0
x
x

ik jouw systeem / song dus een d. Mijn excuses.

-=JEROEN=-
4 november 2007, 22:58
ik begreep wel wat je bedoelde hoor http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon12.gif

smaken verschillen, ik vind juist de a en e erg naar voren komen, het geheel klinkt ook erg opgewekt, wat me dus doet denken aan majeur

dus ja, a en e, dus A majeur, maar dan met D, E of B in de bas

eddyvanbuiten
5 november 2007, 22:05
Normaal trek ik mijn plan wel met akkoordjes, maar nu kwam ik eentje tegen die ik niet kan/kon benomen.

xx1331 (X X Eb Bb D F)

Na wat na te denken kwam ik op de naam:
Ebmajeur7sus2, maar wss klopt dit niet.

Kan iemand me helpen, en misschien kort even uitleggen hoe ik dit het makkelijkst kan vinden.

bedankt

voor zulke zeldzame accoorden raadpleeg ik altijd even Guitar Pro :dance:
afhankelijk van welke basisnoot, kom je op de namen A#add11, Dmadd9-/5+ en F7sus4add13

-=JEROEN=-
6 november 2007, 00:51
als je 1 van deze 4 tonen als grondtoon neemt en dan kijkt naar de intervallen van de andere tonen, kom je er ook wel uit, denk ik

Eb F Bb D = 1 2 5 7 = Eb sus2 maj7
F Bb D Eb = 1 4/11 6/13 b7 = F13 *
Bb D Eb F = 1 3 4/11 5 = Bb add11 of add4 of Bb/Eb
D Eb F Bb = 1 b9 b3 b13 = Dm/b9/b13 **

* ik heb deze gemakshalve F13 genoemd, maar officieel moet er dan ook nog een 9 bij

** ik zou die b13 geen #5 noemen