PDA

View Full Version : neemt sustain af bij een dunne plank?



orreltak
3 november 2007, 15:17
heb laatst een zelfbouwtele geknutseld met emg erin.
ik dacht gegarandeerd scheur.

maar wat me opvalt is dat het wel erg mee (zelfs tegen)valt.
vergeleken met mijn V met emg heeft de tele lang niet de aggressie(alsof de volume de helft is teruggedraaid).
en de sustain is ook wat geknepen en van korte duur en valt vrij snel dood.

oke de body is van alder en het is een bolt-on plus komt er nog bij dat de body 38mm dik is.
hoeveel invloed heeft dat met toch evengoed actieve scheurelementen?

nevyn292
3 november 2007, 15:39
het is wel zo over het algemeen dat hoe dikker de plank, hoe langer de snaar blijft trillen.

dit is ook de reden waarom de LP zo verschrikkelijk dik is. hoe dikker, hoe zwaarder. les pauls wou een gitaar maken waarvan de snaar iets van 2-3 minuten bleef doorzingen.

gaat echter niet altijd op, mijn ibanez SC is vrij dun, maar heeft een donder van een sustain, ligt ook aan de hardware etc. zo absorberen de wat slechtere rollerbridges bijvoorbeeld trillingen waardoor de sustain ook zienderogen afneemt.

check je hardware eens, of de hooge van je pups, dit kan ook schelen. en anders weet ik het zelf eerlijk gezegd ook niet meer.

:chicken:

orreltak
3 november 2007, 15:55
der zit een schaller FR op en de elementen heb ik al opschroefd.

aan open en/powerchords enz ligt het niet maar de hogere solo`s klinken iel.
heb beide emg`s in de brug geprobeerd.85 en 81.


vergeleken met mijn LP met sh-6 distortion valt ie helemaal in het niets

G.G.
3 november 2007, 15:59
der zit een schaller FR op en de elementen heb ik al opschroefd.

aan open en/powerchords enz ligt het niet maar de hogere solo`s klinken iel.
heb beide emg`s in de brug geprobeerd.85 en 81.

Floyd Rose absorbeerd snaartrilling, en het opschroeven van elementen veroorzaakt stringpull (en dat remt de snaren weer af). Hoewel ik twijfel of dat elementverhaal bij EMG opgaat, aangezien de magneet waarschijnlijk zwak zal zijn, en de premap het meeste werk doet. (heb weinig ervaring met actieve elementen, misschien dat een ander daar wat zinnigs over kan zeggen).

Dunne body betekent niet automatisch weinig sustain, en een dikke body betekent niet automatisch veel sustain. Is een combinatie van factoren.

Ik denk dat je floyd het meeste opslokt.

BTW: hoeveel sustain heb je, en hoeveel heb je werkelijk nodig?

orreltak
3 november 2007, 16:53
moeilijk te verwoorden maar hoog toch te kort.
neem bv een flageolet op de 12e fret op de hoge e snaar met de gain vol open,dan duurt het 3/4 sec en hij is gevlogen.

G.G.
3 november 2007, 17:09
Da's wel heel erg weinig, 3 a 4 seconden. Vreemd....

Rutger
3 november 2007, 18:23
Kun je misschien foto's plaatsen? En wat meer details geven over hoe je je gitaar in elkaar gezet hebt?

Misschien is het de body-hals verbinding die niet helemaal goed aansluit? Ik roep maar wat...

no 1 hops
3 november 2007, 19:33
Kun je misschien foto's plaatsen? En wat meer details geven over hoe je je gitaar in elkaar gezet hebt?

Misschien is het de body-hals verbinding die niet helemaal goed aansluit? Ik roep maar wat...
of je soldeer verbindingen zijn niet helemaal 100%

orreltak
3 november 2007, 22:18
@rutger:hij staat bij `het zelfbouwproces topic`
maar de neckpocket en de hiel zitten potdicht op elkaar.


@no 1 hops:ik zal het nog eens nakijken.

pasqual
4 november 2007, 21:25
hey orreltak, misschien op het eerste oog een vreemd voorstel, maar....speel eens met de gitaar onversterkt en luister dan eens naar de toon of ie dan ook zo snel uitsterft. en hou je hals tijdens het spelen eens tegen een kast aan ( klerenkast ofzo ) zodat de trillingen "versterkt" worden door de kast. als de toon dan redelijk lang aanhoudt is er niet veel mis met je sustain. ook als je de trillingen goed voelt door de body van je tele zit het wel goed. zou zomaar in je elementen kunnen zitten. ik heb zelf een zelfbouw strat met 3 singles erin én een floyd rose, is niet een bepaald een ideale combinatie voor een mega-sustain, maar klinkt echt wel vol en sustainrijk. probeer eens een andere humbucker in je tele ter vergelijking voordat je tele aan de muur beland als visueel object.

groeten en succes, Pasqual.