PDA

View Full Version : Marshall AVT-150 combo



cedric
3 november 2007, 13:50
hoi, ik ben binnenkort van plan om van mijn digitaal spul (spider II 75) een beetje af te stappen. Ik ben al op zoek geweest naar verschillende versterkers. Ik zou graag minstens 100 watt hebben. Mijn budget is iets rond de 500 € waardoor merken als fender, orange en messa boogie al snel wegvallen. Ik heb gehoord dat buizen versterkers alleen tot hun recht komen als ze goed opengedraaid worden. klopt dat? Nu heb ik zelf al een beetje research gedaan ik ik zag een Marshall AVT-150 comboversterker :jam: Ik dacht die speelt makkelijk maar toen zag ik bij feedback ook nog een stereo versie staan de AVT-275 (2X75 watt) :satisfie:
Nu vraag ik me af of stereo veel verschil maakt. Ik kan me voorstelen dat het dieper zal klinken. Is de AVT-275 een buizenbak? Ik ben echt nieuw op dit gebied. Ik hoop dat het niet te veel vragen zijn :)

alvast bedankt,

cedric :jam:

drap
3 november 2007, 13:53
Ik zou eigenlijk niet mogen reageren :D

De AVT series zijn hybride versterkers. Wat wil zeggen dat er in dit geval een buis in de voorversterker zit en de eindtrap transistor is.

Het stereo gebeuren maakt zeker uit. Vooral als je de effecten gebruikt op de AVT hoor je een ander geluid bij de 2x75 watt versie. Vooral bij de chorus hoor je het erg duidelijk.

cedric
3 november 2007, 14:29
Ik zou eigenlijk niet mogen reageren :D

De AVT series zijn hybride versterkers. Wat wil zeggen dat er in dit geval een buis in de voorversterker zit en de eindtrap transistor is.

Het stereo gebeuren maakt zeker uit. Vooral als je de effecten gebruikt op de AVT hoor je een ander geluid bij de 2x75 watt versie. Vooral bij de chorus hoor je het erg duidelijk.

bedankt drap :)
klopt het trouwens dat de mg-series meer voor beginners zijn?

drap
3 november 2007, 14:43
Neuh, niet persé voor beginners. Het is gewoon één van de goedkopere versterkers van Marshall. En geen lekkere versterker wat mij betreft, maar dat is persoonlijk. Maar door z'n prijs is ie wel geschikt als beginnersversterker.

Realeigo
3 november 2007, 14:44
100 watt is best wel overkill als eis aan een versterker, mijn 50 watt marshall bak komt in de oefenruimte nog niet eens boven de 3 uit.. Moet je voorstelllen als hij 100 wat was..

Als ik jou was zou ik eens naar het goedkopere segment buizenversterkers kijken.
Bijv een peavey Classic 30 of een Valveking, Vox Ac15, Laney Vc15
Sommigen zijn een beetje overbudget maar misschien kan je er eentje 2dehands krijgen.

Het klopt wel dat buizenversterkers op laag volume niet to hun recht komen.
Maar op laag volume zijn ze nog steeds mooier dan transistor.

IMO!

JohnLord
3 november 2007, 17:23
Als je zo'n AVT neemt is 50 watt absoluut de ondergrens voor buiten de slaapkamer(50 watt buizen is meer dan zat)_. De vier kanaals AVT 275 is dan een goede optie. Nieuw zo'n 700 euro, maar tweedehands wel binnen je budget. Van de effecten die er op zitten moet je je niet teveel voorstellen.

drap
3 november 2007, 18:00
Die effecten zijn helemaal niet verkeerd anders. De chorus is helemaal nog niet zo slecht, de delay is heel goed bruikbaar en vooral de gated reverb vind ik erg overtuigend.

Ik heb trouwens wel eens met een 30 watt transistorversterker gerepeteerd en ik kwam er makkelijk bovenuit. Ik schrok me de pleuris toen ik dat ding zag staan in de oefenruimte, maar ik heb 'm amper over de helft hoeven zetten qua volume.

JohnLord
3 november 2007, 18:50
Jij bent een vena de weinigen die het geluk heeft te repeteren met muzikanten die niet alleen maar hard willen spelen.

drap
3 november 2007, 18:58
Jij bent een vena de weinigen die het geluk heeft te repeteren met muzikanten die niet alleen maar hard willen spelen.

:seriousf: Jij kent duidelijk mijn vorige bandje niet. We kwamen er alleen na verloop van tijd wel achter dat het voor geen meter werkt om steeds harder te gaan staan. Het verschilt gewoon enorm qua versterker en vooral ook hoe je 'm afstelt. Als je al mid wegdraait kom je voor geen meter door de mix. Klinkt thuis misschien heel overtuigend, maar in een band kom je er niet mee weg.

Als jij met een versterker speelt met veel vermogen, dan hoef je 'm toch ook niet ver open te draaien. Als je zegt van wel dan lul je. Het vele vermogen is gewoon zwaar overschat. Bij buizen heeft het wat mij betreft alleen maar het voordeel dat je langer clean kan blijven.

Jimwoud
3 november 2007, 19:02
Heb je ook al gedacht aan een 50 watt buizencombo? Want er zijn er wel een aantal die binnen je budget passen, klinkt toch vaak wat volwassener dan een transistorbak.

nieuw:
- Peavey Valveking

Voor tweedehands kijk even rond op marktplaats. Marshall JCM800 ofzo of Laney LC50/VC50. En nog veel meer.

Wat is je stijl btw

LCH
3 november 2007, 20:10
Ik heb trouwens wel eens met een 30 watt transistorversterker gerepeteerd en ik kwam er makkelijk bovenuit. Ik schrok me de pleuris toen ik dat ding zag staan in de oefenruimte, maar ik heb 'm amper over de helft hoeven zetten qua volume.
Welke was dat? Een Vox Ad30? Die krengen gaan verschrikkelijk hard.

drap
3 november 2007, 20:13
Welke was dat? Een Vox Ad30? Die krengen gaan verschrikkelijk hard.

Nee, was één of andere Yamaha versterker. Hij klonk nog redelijk ook. Ik was er echt verbaast over.

Rormo
3 november 2007, 20:25
hoi, ik ben binnenkort van plan om van mijn digitaal spul (spider II 75) een beetje af te stappen. Ik ben al op zoek geweest naar verschillende versterkers. Ik zou graag minstens 100 watt hebben. Mijn budget is iets rond de 500 € waardoor merken als fender, orange en messa boogie al snel wegvallen. Ik heb gehoord dat buizen versterkers alleen tot hun recht komen als ze goed opengedraaid worden. klopt dat? Nu heb ik zelf al een beetje research gedaan ik ik zag een Marshall AVT-150 comboversterker :jam: Ik dacht die speelt makkelijk maar toen zag ik bij feedback ook nog een stereo versie staan de AVT-275 (2X75 watt) :satisfie:
Nu vraag ik me af of stereo veel verschil maakt. Ik kan me voorstelen dat het dieper zal klinken. Is de AVT-275 een buizenbak? Ik ben echt nieuw op dit gebied. Ik hoop dat het niet te veel vragen zijn :)

alvast bedankt,

cedric :jam:

Voor dat geld zijn er zoals gezegd mooie buizenversterkers te koop. Zeker 2e hands. Die zullen die AVT allemaal wegspelen qua mooiheid van geluid. Enne 150W is echt belachelijk veel hoor. Het klinkt wel heel stoer om te kunnen zeggen dat je 150W hebt, maar je bereikt er heel weinig mee. Kun je beter een 30W buizenversterker kopen en die lekker open draaien.

Wederom zoals gezegd klinken buizen op hun best als je ze flink open zet, maar dat neemt niet weg dat ze bij lager volume ook nog altijd beter klinken dan een transistor versterker.

DeiDRagonas
3 november 2007, 22:45
Hoi Cedric,

Die AVT's zijn zoals Drap al zegt geen buizenbakken. Er zit 1 klein voorbuisje in, maar de eindversterker is gewoon transistor. Ga trouwens kopen met je oren... Haast iedereen hier zal toch direct roepen dat je een buizenbak moet gaan kopen. Mijn mening is dat dat gewoon onzin is...

Ik heb zelf veeeel versterkers gehad, buizen en niet-buizen, en er zijn gewoon een aantal duidelijke verschillen (Wel bijna alleen Marshall trouwens). OVER HET ALGEMEEN kun je zeggen:

-buizen iets duurder (in aanschaf en door t onderhoudt).
-buizen heeft vaak een heel eigen geluid.
-transistor is vaak helderder.
-transistor is een veeeel steviger constructie.
-buizen klinkt iets natuurlijker.

Ikzelf speel alleen nog maar transistor. Ik haal mn geluid uit mn pedalen en vind het juist prettig dat mn transistor amps niet teveel kleuren en mooi helder klinken. Hierdoor ben ik ook veel veelzijdiger.. Een buizenbak heeft vaak een hele specifieke sound (Engl, H&K, Marshall, Fender, Mesa... je pikt ze er zo tussenuit bij opnames) en dan moet je dus net DIE sound heel goed vinden. Daarentegen is die sound vaak dan ook wel echt heel heel goed.

Aan de andere kant heb ik ook eens een Valvestate van mn fiets laten rollen en een AVT uit een zachtrijdende auto laten vallen. Beide keren had ik t vermoeden dat een optreden die avond er niet meer inzat, maar geen kraakje!! En dat hoef je met een buizenbak niet te doen.

Wat ik zou doen is naar een winkel gaan met grote keus en gewoon alle versterkers in je budget testen en LUISTEREN. Ga je vooral niet blind staren op die 100 watt, want zoals heel veel mensen hier al zeggen: Met een dertig watt amp trek je elk optreden en repetitie easy!! En waarschijnlijk is t ook zo dat een 18 watt buizenversterker net zo goed (of beter!) klinkt dan die AVT als je niet wat exytra pedaaltjes hebt en/of de juiste kennis wat betreft t instellen van je spullen.

Succes met je keus..
Laat maar ff weten op t forum wat t geworden is.

Grt Roy!

cedric
3 november 2007, 23:00
goh, ik zou graag nog niet direct buizenversterkers kopen. Ik doe af en toe een optredentje maar het meeste voor in de slaapkamer. Mijn stijl varieert maar hij moet toch een nodige dosis metal aankunnen. Wat bedoel je met 100 watt is overkill? :satisfie:

Rormo
4 november 2007, 12:42
waarom zou je graag nog niet direct een buizenversterker kopen? Ook op je slaapkamer wil je toch een zo goed mogelijk geluid?

En 100W is overkil omdat je aan 30 ook genoeg hebt en je met 100W de hele buurt kunt terroriseren. Opzich best leuk voor een tijdje natuurlijk, maar niet erg wenselijk :D

DeiDRagonas
4 november 2007, 12:55
jep... 100 watt is overkill omdat je die nooit maar dan ook NOOIT vol open gaat gooien. Zelfs niet bij optredens...

drap
4 november 2007, 13:06
Ik snap sowieso nooit een 100 watt transistor versterker. Wat voor doel heeft dat nou. Voluit kun je 'm niet zetten en hij gaat er ook niet noemenswaardig anders van klinken dan dat het bij een buizenversterker het geval is. Bij buizen kan ik er nog het voordeel van inzien dat ie langer clean blijft, maar dat gaat verhaal gaat voor transistor ook al niet op, omdat ie eigenlijk alleen maar harder gaat, maar niet verandert qua klank. Ik vind het voordeel van transistor juist het slaapkamervolume. Buizen hebben nou eenmaal een schop onder de reet nodig, daar waar transistors prima hun werk doen op zacht volume. Daarom klinkt een buizenversterker zelfs als ie zacht staat ook helemaal niet persé altijd beter dan een transistorversterker, zoals sommigen hier beweren.

cedric
4 november 2007, 14:08
Ik snap sowieso nooit een 100 watt transistor versterker. Wat voor doel heeft dat nou. Voluit kun je 'm niet zetten en hij gaat er ook niet noemenswaardig anders van klinken dan dat het bij een buizenversterker het geval is. Bij buizen kan ik er nog het voordeel van inzien dat ie langer clean blijft, maar dat gaat verhaal gaat voor transistor ook al niet op, omdat ie eigenlijk alleen maar harder gaat, maar niet verandert qua klank. Ik vind het voordeel van transistor juist het slaapkamervolume. Buizen hebben nou eenmaal een schop onder de reet nodig, daar waar transistors prima hun werk doen op zacht volume. Daarom klinkt een buizenversterker zelfs als ie zacht staat ook helemaal niet persé altijd beter dan een transistorversterker, zoals sommigen hier beweren.

Ik doe soms optredens en ik heb moeite om boven de drum uit te komen met mijn 75 watt line 6 :satisfie: Dus dacht ik: hoe meer wattage hoe beter :o Maar ik ga binnenkort eens deftig testen. Bedankt iedereen voor de vele tips, en als je er nog hebt mag je ze altijd posten 8-)

cedric :jam:

drap
4 november 2007, 14:13
Ik doe soms optredens en ik heb moeite om boven de drum uit te komen met mijn 75 watt line 6 :satisfie: Dus dacht ik: hoe meer wattage hoe beter :o Maar ik ga binnenkort eens deftig testen. Bedankt iedereen voor de vele tips, en als je er nog hebt mag je ze altijd posten 8-)

cedric :jam:

Als het de Spider is kan ik het me voorstellen. En veel gaat of staat me de afstelling. Als je bijvoorbeeld alle mid eruit gooit, dan prik je er ook nauwelijks doorheen. Opeth was daar een heel mooi voorbeeld van. Die heb ik vorige zomer live gezien. Ik houd het maar bij zien, want ondanks de dure versterkers en dito gitaren was er geen fuck van te verstaan zo'n brei was het gitaargeluid. Schijnt in te zijn bij veel gitaristen tegenwoordig, totaal geen mid in het geluid. Met name in de metal.

LCH
4 november 2007, 18:04
Ik doe soms optredens en ik heb moeite om boven de drum uit te komen met mijn 75 watt line 6 :satisfie: Dus dacht ik: hoe meer wattage hoe beter :o Maar ik ga binnenkort eens deftig testen. Bedankt iedereen voor de vele tips, en als je er nog hebt mag je ze altijd posten 8-)

cedric :jam:
Wattage zegt weinig tot helemaal niks. Een 30 watt buizenversterker als een Vox ac30 gaat harder dan je ooit nodig zult hebben. Bovendien maakt het ook veel uit wat voor speaker je hebt. Een standaard-merkloze speaker is nu eenmaal minder effectief dan een peperdure Electrovoice of Celestion. Waarom dacht je dat die Mesa/Boogie's zo verschrikkelijk hard zijn? Heus niet omdat ze 400 watt hebben.

Gewoon testen dus, en ga niet denken dat je per sé buizen of veel watts moet hebben.

Succes!