PDA

View Full Version : Gibson pickups 490r & 490t



Oipunkerke
3 november 2007, 11:03
Hey iedereen,

Ik heb een vraagje over pickups, en aangezien ik niet wist waar ik zulks moet posten, post ik hem in dit forumdeel.

Het gaat er dus om dat ik zo Gibson pickups ga kopen, voor een betere klank. Ik had gedacht aan de 490r & 490t. IK ben deze op internet tegengekomen, maar nu twijfel ik of deze wel de echte van gibson zijn :s.
De verkoper zegt dat hij niet echt weet van welke serie ze zijn. Hij zegt dat er nummers opstaan voorafgegaan door PAT.
Kan iemand mij helpen? Ik heb er ook een foto van...
http://img204.imageshack.us/img204/8027/pickupop4.th.jpg (http://img204.imageshack.us/my.php?image=pickupop4.jpg)

IK twijfel eigenlijk omdat er normaal onder de pickup zo twee dikke draden zijn gewonden. Of heb ik het fout :chicken:

Mr.Fingers
3 november 2007, 11:13
Die twee dikke draden moet je naar je volumepots laten lopen. PAT staat voor PATENT, en dit is te vinden onder gibson humbuckers. Aan het fotootje te zien lijken ze me echt hoor.

drap
3 november 2007, 11:18
Nou, ik kan het niet zien aan de foto eigenlijk, behalve dat de bedrading best kan kloppen. Dat is van die bedrading met gevlochten metaal er omheen (ik weet het ff niet anders uit te drukken). Ik heb hier namelijk een setje recht voor m'n neus liggen. Er komt ook maar één draad uit het element trouwens en nogal wiedes dat die naar een potmeter moet.

Bij twijfel koop ik sowieso nooit, dat is m'n enige tip eigenlijk.

Oipunkerke
3 november 2007, 11:20
wel.... ik zou het eigenlijk wel willen kopen... maar die twijfel is er gewoon omdat ik niet zoveel van pups weet :cooler:
Dus vraag ik aan jullie (de echte pro's in dit vak :satisfie: ) wat hulp... :jam:


mmm .... ik vind het gewoon een beetje verwarrend met de foto van de site van gibson zelf...
zie hier (http://www.gibson.com/en%2Dus/Divisions/Gibson%20Gear/Pickups/Modern%20Classics/)

Daar zie je echt zo een hele dikke draad lopen...... of is dat nu juist de draad die naar je pots moet gaan?

drap
3 november 2007, 11:21
Dan moet je ff een grotere foto posten van de te kopen elementen, want hier is het niet aan te zien.

Er moeten trouwens twee serienummers op staan. Eén met PAT ervoor en eentje omgekeerd in het zwart. Althans, op die van mij wel.

Oipunkerke
3 november 2007, 11:25
mmm srry, ik denk niet dat ik nog een grotere foto kan posten.... ze zijn gewoon niet groot op internet gezet... maar ik heb nog wel even een foto van de front kant...
http://img529.imageshack.us/img529/7869/pick2ct8.th.jpg (http://img529.imageshack.us/my.php?image=pick2ct8.jpg)

Oipunkerke
3 november 2007, 11:33
wat ik nu juist zie is dat op die foto van de gibson site de draden precies 2 keer zijn gewonden.... dat die draad dan toch niet zo dik zou zijn... Dan zou het nog kunnen kloppen niet... :cooler:

Ik vertrouw de verkoper wel, maar hij weet er gewoon zelf niet zoveel over, dus ja... dan vind ik het toch normaal om even te twijfelen :satisfie:

Squier4ever
3 november 2007, 11:56
niet om het een of t ander, maar waarom geen seymour duncans bijvoorbeeld?
voor hetzelfde geld veeeeel meer TOOOOOOON vind ik.

Yamhammer_71
3 november 2007, 11:58
Ik vind de 498T geen lekkere pickup......

De 490R (halselement) heeft een alnico 2 magneet (wat 'Slash' o.a ook heeft voor zn elementen) en deze klinkt nog het beste van de twee. Vrij vol, 'smooth' met een goede cleane toon en vrij zingend met distortion, mede door de alnico 2 winding.

De 498T vind ik helemaal niet lekker klinken -> te droog, scherp en ongedefinieerd. Ik vond 'm erg onduidelijk klinken, te woelig in de bassen en te weinig 'punch' en helderheid. De Gibson Burstbucker Pro is in vergelijking een veel betere pickup voor in de brugpositie....veel gearticuleerder en heeft ook wat meer 'hoog'.
De 490R klinkt prima voor een halselement.

Oipunkerke
3 november 2007, 12:04
@squier: wel... misschien heb je wel gelijk... maar ik denk dat ze toch nog goed gaan klinken, het gaat toch nog wel verschil zijn met wat ik nu heb: een pip pup op een custom made guitar(zelf samengesteld...nu nog de pups :D) Niet dat ik lastig wil doen... :chicken: , maar ik denk er toch voor te gaan aangezien ze niet echt veel kosten.

@Yamhammer_71. Ik had het over de 490t en niet de 498... Weet je toevallig ook wat meer over de deze?

Ik heb de pups gehoort bij een maat van me... en hij speelt punk rock op hoog niveua en het klonk hemels... met dezelfde amp als mij.

drap
3 november 2007, 12:06
de alnico 2 winding.

De watte???

Oipunkerke
3 november 2007, 12:24
bedankt iedereen...

misschien nog een laatste vraagje :

de verkoper zij dat er een nummer opstond... kan ik de pickups daarmee misschien niet identificeren?

bass blom
3 november 2007, 12:27
dat zal het overbekende patent nummer zijn.
wat door een foutje eigenlijk een patent nummer voor een brug was.
google gibson paf maar eens (patent applied for)

Agent_Smith
3 november 2007, 13:49
niet om het een of t ander, maar waarom geen seymour duncans bijvoorbeeld?
voor hetzelfde geld veeeeel meer TOOOOOOON vind ik.

Inderdaad. Er zijn heel weinig gibson pickups die ik echt goed vind. Duncans zijn imo vele malen beter qua klank.

Yamhammer_71
3 november 2007, 16:14
@Yamhammer_71. Ik had het over de 490t en niet de 498... Weet je toevallig ook wat meer over de deze?

Ik heb de pups gehoort bij een maat van me... en hij speelt punk rock op hoog niveua en het klonk hemels... met dezelfde amp als mij.

Sorry, de 490T ken ik niet. Heb alleen ervaring met de 490R hals (alnico 2) /498T brug (alnico 5).

Ik weet van sommigen dat ze de 490T/498T wel lekker vinden klinken voor inderdaad punk/rock...dat is gewoon een kwestie van smaak en het is maar net wat je 'goed' en 'lekker' vindt klinken. Als je zelf al zegt dat het hemels klonk door dezelfde versterker die jij hebt (wat ik geloof, omdat het een smaakkwestie is) dan zou ik het setje zeker aanschaffen. Dan krijg je toch precies wat je wilt.
Tegenwoordig worden er eigenlijk geen 'slechte' elementen meer gemaakt, dus ga gewoon voor wat je eigen gevoel zegt.
Ik heb zelf de 490R/498T in een LP Studio gehad en het halselement klonk gewoon goed met veel volume (heel 'smooth' door alnico 2 magneet), maar het brugelement had veel minder volume in verhouding, dus heb ik de complete set om die reden vervangen.

Oipunkerke
3 november 2007, 23:52
oK.....
echt iedereen bedankt voor de tips.... nu nog met de verkoper iets regelen....