PDA

View Full Version : Liveopnames met Powerbook



ruezzz
3 november 2007, 09:58
Ik wil vanavond een optreden van mijn band opnemen.
Neem daarvoor mijn Powerbook G4 - 1Ghz / 1Gb RAM + RME Fireface 800 + RME OctaMic mee.
Er zijn 20 sporen die opgenomen moeten worden. Concert duurt +/- 2 uur.
Gaat dat lukken? Trekt ie dat? Hoeveel Gb aan audiofiles is dat eigenlijk ongeveer?
Moet ik nog rekening houden met bepaalde dingen? Maximale opnametijd, sluimerstand etc.?
Alle tips zijn welkom!

skanky
3 november 2007, 10:28
Ik denk wel dat ie het trekt, maar ik zou wel 16/44 opnemen, dan heb je ongeveer 12Gb nodig. Sluimerstand moet je idd uitzetten evenals Screensavers/Virusscanners/Energy Savers en al het andere wat je niet nodig hebt. Zorg ervoor dat alle power voor de recording gebruikt wordt.

Ook moet je goed kijken voor de maximale recordingtijd van je software. Dat moet je bij sommige software handmatig instellen. Dat moet je zelf even in de instellingen van je software opzoeken.

Gebruik je de directouts van de mengtafel? Misschien hebben ze een splitter, dat zou het handigste zijn, dan ben je niet afhankelijk van de gain-instellingen van FOH/Monitors.

Probeer ook eens een audience mic. Je hoort het publiek toch in de close mics, dan kan je het beter ook opnemen en toevoegen. Dan krijgt je live productie een extra dimensie.

Succes!

amon
3 november 2007, 12:15
benodigde HD ruimte is makkelijk uit te rekenen:

(sample rate * bit rate * aantal sporen * tijd in seconde)
(8 * 1024 (kb) * 1024 (mb) * 1024 (gb) etc....)


dus bijv:
44.1 KHz, 16 bit, 20 sporen en ik wil het benodigde MB's per 2 uur weten, krijg je

44100 * 16 * 20 * (60*60*2)
8 * 1024 * 1024

= 12112,5 MB/2 uur = 11,8 GB/2 uur


Als je die even onthoud, best handig, ik gebruik hem regelmatig. (en uiteraard altijd veel meer HD ruimte meenemen, zodat je niet voor mooie verrassingen komt te staan).

Roman
3 november 2007, 12:27
Vergeet niet de nodige touwtjes... de zaal zal die niet leveren, net als de genoemde splitter; dit is niet altijd standaard. Bij kleine zaaltjes zeker niet.

Neem een aantal uren van te voren de boel mee want als je dit nog niet eerder hebt gedaan, ik ga daar van uit anders had je de vraag niet gesteld, en regel alles in. Gaat je meer tijd kosten dan je denkt.

Ook het instellen van je software etc, mocht je daar niet al te ervaren mee zijn. Ga je dan iig inlezen etc.

suc6

ruezzz
3 november 2007, 13:20
Thanx!
Eigenlijk hebben we niet veel tijd om een en ander te checken, omdat het een 'festival' is... we proberen het gewoon.
Onze vaste crew en geluidset gaat mee, ze nemen extra xlr-kabels mee om vanuit de monitortafel te leggen.
Dus... ik ben heel benieuwd.
16 bit om de processor te sparen of om de HD-ruimte te sparen?
Normaal neem ik 24 bit op.

amon
3 november 2007, 13:23
Thanx!
16 bit om de processor te sparen of om de HD-ruimte te sparen?
Normaal neem ik 24 bit op.
Wat jij wil... Als je processor het aan kan en je genoeg HD ruimte hebt doe het 24 bit. Ik gebruikte 16 maar als voorbeeld.

bass blom
3 november 2007, 13:24
32 bit is nog mooier :D

Azrael
3 november 2007, 13:25
Verkeerd gelezen net.......opnemen in 24 of 16. Hij moet het kunnen trekken. Test het vantevoren even of hij het zonder haperen doet.
Gooi wel om zeker te zijn je buffer flink hoog want je hebt geen enkele reden om een lage buffer te gebruiken.
Maak ook thuis vantevoren een template aan met alle sporen alvast toegewezen aan de juiste inputs van je geluidskaart. Moet lukken!



edit: Lama, ik wil geen bit discussie.........hehe

Han S
3 november 2007, 13:43
En vergeet niet om nu en dan te saven, is handig als iemand een verkeerde stekker ergens uit trekt.

Roman
3 november 2007, 14:39
met 24 bit opnames wordt je totale opname 1/3 groter dus zo'n 18GB

bert k
3 november 2007, 14:50
En vergeet niet om nu en dan te saven, is handig als iemand een verkeerde stekker ergens uit trekt.
Dat lijkt zo'n voor de hand liggende opmerking, maar ik heb wel live opnames gemaakt die bijna een uur duurden. Dan zat ik wel in de zenuwen dat ik niet na 59 minuten een vastloper kreeg...

skanky
3 november 2007, 17:08
Dat lijkt zo'n voor de hand liggende opmerking, maar ik heb wel live opnames gemaakt die bijna een uur duurden. Dan zat ik wel in de zenuwen dat ik niet na 59 minuten een vastloper kreeg...

Daarom gebruik ik bij liveopnames zelf altijd een Alesis HD24....nooit problemen.

Azrael
3 november 2007, 17:53
Daarom gebruik ik bij liveopnames zelf altijd een Alesis HD24....nooit problemen.

Ik heb nog nooit een crash gehad op mijn "Mac" met Logic. Mits je goede spullen hebt is een computer heel betrouwbaar.

armageddon
3 november 2007, 18:03
Eh, maar hoe vaak heb je dan een volledige band opgenomen Azrael?

Azrael
3 november 2007, 18:06
Eh, maar hoe vaak heb je dan een volledige band opgenomen Azrael?

Nooit. Maar die computer merkt het verschil niet. Meer dan 8 sporen red ik niet maar een pc moet makkelijk meer aankunnen. Met de spullen die de TS heeft moet het echt geen probleem zijn.

Han S
3 november 2007, 18:27
Ik maak een enkele keer live opnamen en dan neem ik een analoge Tascam MSR24S mee met een stuk of tien tapes, klinkt super en werkt altijd, saven niet nodig.

bert k
3 november 2007, 18:28
Hoe werkt het eigenlijk? Je neemt op op je harddisk, dus ook al druk je niet op het save-knopje, dan staat de opname er toch op. Stel dat je na een half uur een crash krijgt, is dan de opname tot dat punt nog te redden?

(Ik heb met mijn laptop ook nooit problemen gehad, maar ik maar er alleen maar stereo-opnamen mee.)

Azrael
3 november 2007, 18:51
Hoe werkt het eigenlijk? Je neemt op op je harddisk, dus ook al druk je niet op het save-knopje, dan staat de opname er toch op. Stel dat je na een half uur een crash krijgt, is dan de opname tot dat punt nog te redden?

(Ik heb met mijn laptop ook nooit problemen gehad, maar ik maar er alleen maar stereo-opnamen mee.)

Hangt van je programma af. Sommige programma's interesseert het geen barst en die gaan gewoon verder waar je was en bij anderen ben je de hele bende kwijt.

ruezzz
4 november 2007, 04:43
Nou, ik zal het morgen (lees: vanmiddag) eens naluisteren allemaal, maar technisch is het iig probleemloos verlopen...
Had inderdaad vantevoren een template gemaakt met een layout van welk apparaat op welke input binnen moest komen. Dat waren nogal wat pre-amps... totaal 18 tracks inclusief 2 zaalmikes. Alles in een kwartier tijd aangesloten en gecheckt... pfff.
Benieuwd of er wat van te bakken valt...

ruezzz
21 december 2007, 02:51
Heb inmiddels drie concerten opgenomen. Prima gelukt.
Een 'probleempje'...
Door het gebruik van een draadloze mike zit er op het zangspoor een hoge piep (ik hoor em zelf niet eens (meer)).

Hoe krijg ik er zoiets uit? Sample maken van de piep, op ander spoor zetten en uit fase met het zangspoor zetten? Of EQ? Tips?

guhlenn
21 december 2007, 09:04
Zoek met een heel smalle band en heel hoge versterking die piep op (hij word dus nog erger) en dan met diezelfde smalle band breeedte snijden totdat ie weg is.

harrie-beton
21 december 2007, 09:14
een piep is constant dus dat moet wel te filteren zijn.

STW
21 december 2007, 13:14
lijkt me idd de makkelijkste oplossing, maar als je dezelfde piep in tegenfase kunt krijgen blijft je zang wel helderder neem ik aan
(is wel n gedoe bij 2uur audio, dan moet je óf een piep van 2 uur hebben, of een kortere piep steeds op de goede plek zetten..)

Azrael
21 december 2007, 13:21
Zo'n piep zit op zo'n klein gebied vaak, das makkelijk met een korte band EQ weg te werken zonder de rest aan te tasten.

harrie-beton
21 december 2007, 14:29
en nooit meer opnemen met dit type draadloze systeem :-)