PDA

View Full Version : squier klinkt niet warm



naat
2 november 2007, 19:56
Hoi en hallo
wie kan en wil mij helpen met het volgende probleem ; mijn squier stratocaster vind ik al van af het begin een wat blikkerig geluid geven , ik heb het over , waneer hij versterkt word. Dit vind ik vooral als ik pakweg vanaf de 7e fret en dan de B en E snaar bespeel en het de toon hoogte hoger word.

Een kennis van mij heeft wel een strat en ik heb geprobeerd op mijn versterker , een fender , en daar hoorde ik wel het verschil tussen. Ik ben het met jullie eens , een echt buizenversterker geeft een nog beter en warmer geluid , maar ook daar schort het aan tekort in euro's.
Met een warm geluid bedoel ik warme hoge toon en niet als of een spijker die in de muur word geslagen. Dus wie o wie weet de oplossing ???

Aangezien ik het geld niet heb om een echt Fender strat te kopen hoop ik dat iemand mij verder kan helpen of moet ik er verder maar mee leren leven ?

alvast bedankt

Mr.Fingers
2 november 2007, 20:01
Hoi en hallo
wie kan en wil mij helpen met het volgende probleem ; mijn squier stratocaster vind ik al van af het begin een wat blikkerig geluid geven , ik heb het over , waneer hij versterkt word. Dit vind ik vooral als ik pakweg vanaf de 7e fret en dan de B en E snaar bespeel en het de toon hoogte hoger word.

Een kennis van mij heeft wel een strat en ik heb geprobeerd op mijn versterker , een fender , en daar hoorde ik wel het verschil tussen. Ik ben het met jullie eens , een echt buizenversterker geeft een nog beter en warmer geluid , maar ook daar schort het aan tekort in euro's.
Met een warm geluid bedoel ik warme hoge toon en niet als of een spijker die in de muur word geslagen. Dus wie o wie weet de oplossing ???

Aangezien ik het geld niet heb om een echt Fender strat te kopen hoop ik dat iemand mij verder kan helpen of moet ik er verder maar mee leren leven ?

alvast bedankt


elementen naar beneden schroeven doet ook wat van de attack af, dus je strat zou dan wat warmer moeten klinken

bass blom
2 november 2007, 20:03
dikkere snaren kan ook een optie zijn

G.G.
2 november 2007, 20:07
Heeft hij het niet gewoon over fretbuzz?

Sjel
2 november 2007, 20:29
Heeft hij het niet gewoon over fretbuzz?
ja, dacht ik ook meteen. Omdat hij het heeft over "vanaf de zevende fret". Klinkt inderdaad gewoon als fretbuzz...

In dat geval actie iets verhogen. Blijft het probleem, eens checken of je nek wel recht staat.

mr-02
2 november 2007, 20:48
Wat is fretbuzz :???:

Duff
2 november 2007, 20:51
Bij fretbuzz trillen de snaren tegen de frets aan op plaatsen waar je dit niet wil, dit geeft meestal een metaalachtig geluid of blikkig geluid

Javaca
2 november 2007, 21:04
Wat voor versterker heb je?
Welke squier heb je?
Welke elementen speel je op? (Nek is warmer dan brug)

HvV
2 november 2007, 21:30
Probeer ook eens een andere plectrum. Dat klinkt gek maar onlangs wat Dava Rock Control Celluloid aangeschaft en je hoort duidelijk een ietwat voller en warmer geluid. Speel je misschien met een wat hardere plectrum?

JohnLord
2 november 2007, 21:41
Ik denk dat de TS ieder keer als hij op de zevende fret of hoger gaat spelen snel een ander plectrum moet pakken. Overigens kun je met je aanslag inderdaad veel aan het geluid doen.

naat
2 november 2007, 21:55
Ik heb wat foto's van mijn gitaar en plectrums maar weet niet hoe ik die hier gepost krijg (iemand een tip ?? ). maar de snaren raken geen andere frets en ik denk (weet het ook niet zeker) dat de plectrums die ik heb en die verschillen van heavy fender tot fins 53 ook niet de warmte er uit krijg.
Als ik het warme geluid moet omschrijven als song neem de deer hunter van Hank Marvin of het nummer DONT CRY FOR ME ARGENTINA , het warme zachte , maar niet gedempt.Misschien vraag ik ook wel het onmogelijke van mijn spullen , maar het zou zo mooi zijn als dat zou kunnen.

Maar wel al bedankt voor de reactie's

mr-02
3 november 2007, 09:56
Zend anders ff je foto's nar mij: neonfreak@gmail.com

Dan wil ik ze hier wel posten voor je !

Eko
3 november 2007, 10:12
Er zijn nogal wat verschillen tussen een (instap) Squier en een USA Fender. De body is vaak niet van massief hout, maar van multiplex. Dit geeft minder toon. De halzen zijn wat dunner en ook daarin verlies je wat. De elementen zijn duidelijk minder van kwaliteit en daar verlies je behoorlijk wat.
Hank B Marvin speelt op een zeer goede strat met Kinman elementen en op een zeer goede buizenversterker. Kijk maar eens naar de Farewell Tour op DVD.
Is daarmee alles verloren? Nee. Inderdaad je elementen naar beneden draaien levert al toonwinst op. Ik ga er van uit dat je geen kapitaal ter beschikking hebt dus geen ellenlange zoektocht naar de beste snaren wilt, hoewel daar heel veel te halen is.
Een nummer niet op je E of B snaar spelen levert ook heel veel op. Dat klinkt misschien stom , maar een dikkere snaar , hoger op de hals gespeeld , geeft een duidelijk warmere toon. Ook wordt je daar creatiever van , van al dat gezoek naar de beste plekken op je hals. Zet een nummer eventueel om in een andere toonsoort om het zo te kunnen spelen.
Verder zit er een toonregeling op je strat , en niet voor niets. Speel net je toonregeling van de strat en met de versterker.
Succes.

fred dons
3 november 2007, 10:53
allereerst moet je dit soort dingen (a la Marvin) op de neckpickup spelen omdat met name bij de wat goedkopere strats de elementen ceramisch zijn(veel hoog in je geluid) en dan vooral op de brug positie de klank vaak is als nagels op een schoolbord
(SRV speelde btw ook vaak op het nek element)

daarnaast (maar daar moet je dus wel voor solderen) kun je je toonregeling ipv op de midden pickup ook op de brug pup solderen en daarmee het teveel aan hoog weg halen

FNaRK
3 november 2007, 10:54
kampvuurtje

squier erboven

moet jij eens kijken hoe warm 'ie klinkt

http://www.ebibleteacher.com/images/campfire.jpg

fred dons
3 november 2007, 11:22
ja maar dat gaat zo stinken in je woonkamer

G.G.
3 november 2007, 11:38
Koop anders gewoon een Les Paul

bass blom
3 november 2007, 12:03
Koop anders gewoon een Les Paul

fikt mahonie lekkerder dan maple?

Ash ketchum
3 november 2007, 12:04
als ze nitro zijn gelakt wel ;)

naat
3 november 2007, 13:25
Hoi Eko, een vraagje over de snaren , wat stel je voor ??? die van mij heb ik nu +/- 1,5 jaar er op zitten , dus vervanging is een optie. En ook bedankt voor de geweldige uitleg. Met de tone regeling heb ik ook zitten spelen maar dan kom ik toch weer op het probleem dat de rest wat gedempt klinkt , wel moet ik zeggen dat ik heel dicht bij het geluid kom wat henk speelde in de eind 60 begin 70 . maar ik wil het best eens gokken op een paar goede snaren , aleen hou bij je voorstel even in gedachten dat ik een paar handen als schuurpapier heb , komt door mijn werk , en ik voorheen door verkeerde snaren een constant gejank had. Dus HELP. alvast bedankt allemaal

fred dons
3 november 2007, 13:39
die snaren zijn wel aanvervanging toe maar dan gaat het eerst toch scheller klinken omdat nieuwe snaren dat nou eenmaal doen
en als je strat nog origineel is dan zit je toneregeling niet aangesloten op je brug pickup en dat is nu juist het element wat je "warm" wilt krijgen

but eniewee probeer eens een setje 010 -46 snaren van bijvoorbeeld Dadario of Ernie Ball

G.G.
3 november 2007, 13:40
een vraagje over de snaren ,die van mij heb ik nu +/- 1,5 jaar er op zitten , dus vervanging is een optie.

Geweldig. een "optie".

mr-02
3 november 2007, 15:49
Hier dan de foto's die ik voor Naat heb upgeload:

http://i5.photobucket.com/albums/y176/fastbeast/DSCF3792.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y176/fastbeast/DSCF3794.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y176/fastbeast/DSCF3795.jpg

Bye

bass blom
3 november 2007, 15:50
hee :sneaky:

http://i5.photobucket.com/albums/y176/fastbeast/DSCF3795.jpg

die hoort in: post je plectrum :D

G.G.
3 november 2007, 15:54
Naat, weet je zeker dat een strat dan is wat je zoekt? Een strat heeft gewoon niet de meest warme klank.

Je zou ook een paar railshumbuckertjes in je strat kunnen zetten, dat geeft al een iets warmere klank. Of misschien, als je een badkuipfresing hebt, en een extra slagplaat een P90 op de brugpositie. Kijk ook even of je keramische elementen hebt, want die dingen zijn vaak wat helderder/scheller, Die zou je eventueel kunnen vervangen door alnico's

Makor1966
3 november 2007, 16:03
Gewoon een Telecaster, love @ first sound for me..

naat
3 november 2007, 16:45
Hartelijk bedankt MR-02 voor het plaatsen

naat
3 november 2007, 16:51
even een klein beetje uitleg van iemand over de volgende termen : wat is een badkuipfresing en een p90 ????

OJJVZ
3 november 2007, 16:54
Gewoon een Telecaster, love @ first sound for me..

telecaster? hij wou toch een warm geluid?

mr-02
3 november 2007, 17:14
Hartelijk bedankt MR-02 voor het plaatsen
Graag gedaan :hippie:

Sjel
3 november 2007, 18:00
even een klein beetje uitleg van iemand over de volgende termen : wat is een badkuipfresing en een p90 ????

Hoi Naat, met die badkuipfresing kan ik je ook niet helpen. Maar een P-90 is type van gitaarelementen. Het zijn single coils en hebben dus een lekker rauwe klank, maar zijn minder schel dan de meeste fenderachtige (strat, tele, ...) elementen. Als je het simpel wil stellen: ze klinken min of meer als een soort kruising tussen die fenderachtige pickups en humbuckers. Je hebt ze in twee soorten:
- soapbars (oftwel inbouwelementen, vaak gebruikt op Gibson Les Pauls): http://www.rocknrollvintage.com/prodimages/Lindy-Fralin-p90-pickups.jpg

- dogears (deze bouw je niet in maar worden op de body geschroefd. Niet echt aangewezen voor gitaren met een lage brug zoals bijvoorbeeld strats of teles). En die zien er zo uit: http://www.vintagevibeguitars.com/images/pu_sc5.jpg

Effe voor de duidelijkheid. Deze ene soort is cremekleurig op de foto's de andere zwart, maar je hebt ze allebei in beide kleuren hoor.

grayfink
3 november 2007, 18:07
Normaal zitten in een strat 3 sleuven gefreest voor de pickups. Bij goedkopere uitvoeringen is er vaak één grote holte gefreest, daar kun je dus in principe zo een andere slagplaat met 1 of 2 humbuckers op zetten. Die grote holte is dus de "badkuip".