PDA

View Full Version : Waarom piept m'n adapter?



Spitfire
2 november 2007, 16:21
Ik heb net een adapter gekocht voor m'n J&H die aan alle eigenschappen voldoet (9V, gelijkstroom, regulated en center pole negative), maar zodra ik mijn potmeters een beetje opendraai komt er een rare zoem/piep uit mijn versterker (dus geen feedback). Iemand een idee wat dit kan zijn? Ik had dit met m'n batterijen niet.

Dirk_Hendrik
2 november 2007, 16:29
Klinkt als een schakelende voeding die (m.u.v onespot's) meetsal dit soort gezeik geven. Wat is het merk en type van het ding?

Spitfire
2 november 2007, 16:35
Laatmaar, ik zocht even met een andere zoekterm en volgens mij heb ik al ongeveer antwoord op mijn vraag, maar het is deze (http://www.skytronic.nl/product/product.php?s=660.345)

En nou wil ik nog eigenlijk wel een duidelijk antwoord waarom deze adapter, wél zou gaan fluiten en bijvoorbeeld een OneSpot niet.
En ik heb ook al best wat verhalen gelezen van mensen die het met een 'gewone' adapter deden en dat hij het wel prima deed.

Dirk_Hendrik
2 november 2007, 18:21
Je hebt 2 soorten "gewone" adapters. De schakelende, die heb jij dus, en de adapters met een transformator. De laatstgenoemden hebben als nadeel dat ze zwaarder zijn en duurder om te maken. De schakelende zijn prima voor modems, het opladen van je mobiel etc etc. Ze zijn echter niet geschikt voor audio.

Maar waarom?
Bij schakelende voedingen wordt gebruik gemaakt van het opzwiepen naar hoogspanning op een relatief hoge frequentie (en da's de piep die je hoort). Daarmee kan met een mini transformatortje naar laagspanning worden getransformeerd. De Natuurkunde erachter zal ik je besparen. Nadeel is dus dat die hoge frequentie weer moet worden weggefilterd. Hoe zwaarder die filtering, hoe lager het vermogen dat er uit komt. Je moet daar dus een tradeoff maken. Voor veel toepassingen is die beperkte filtering geen probleem. De genoemde lader voor je mobiel bijvoorbeeld. Voor audio wel daar je die restpiep hoort.

Het verschil met de Onespot is dus vnl dat ze die filtering wat sterker hebben gemaakt.

Nitefly7
2 november 2007, 19:32
Laatmaar, ik zocht even met een andere zoekterm en volgens mij heb ik al ongeveer antwoord op mijn vraag, maar het is deze (http://www.skytronic.nl/product/product.php?s=660.345)

En nou wil ik nog eigenlijk wel een duidelijk antwoord waarom deze adapter, wél zou gaan fluiten en bijvoorbeeld een OneSpot niet.
En ik heb ook al best wat verhalen gelezen van mensen die het met een 'gewone' adapter deden en dat hij het wel prima deed.

ik heb 't zelfde ding ooit voor 'n Korg PX-4 Pandora gebruikt, is geen pedaal natuurlijk.. maar hier piepte (natuurlijk?) niks..

Spitfire
2 november 2007, 19:52
Je hebt 2 soorten "gewone" adapters. De schakelende, die heb jij dus, en de adapters met een transformator. De laatstgenoemden hebben als nadeel dat ze zwaarder zijn en duurder om te maken. De schakelende zijn prima voor modems, het opladen van je mobiel etc etc. Ze zijn echter niet geschikt voor audio.

Maar waarom?
Bij schakelende voedingen wordt gebruik gemaakt van het opzwiepen naar hoogspanning op een relatief hoge frequentie (en da's de piep die je hoort). Daarmee kan met een mini transformatortje naar laagspanning worden getransformeerd. De Natuurkunde erachter zal ik je besparen. Nadeel is dus dat die hoge frequentie weer moet worden weggefilterd. Hoe zwaarder die filtering, hoe lager het vermogen dat er uit komt. Je moet daar dus een tradeoff maken. Voor veel toepassingen is die beperkte filtering geen probleem. De genoemde lader voor je mobiel bijvoorbeeld. Voor audio wel daar je die restpiep hoort.

Het verschil met de Onespot is dus vnl dat ze die filtering wat sterker hebben gemaakt.

Helemaal duidelijk, hardstikke bedankt! ;)

Spitfire
3 november 2007, 20:39
Even een update, mijn vader is vandaag naar de winkel terug gegaan om hem terug te brengen (ik moest vandaag werken) en 'eigenwijs' als hij is weigerde hij om gewoon een (duurdere) OneSpot te kopen. Dus hij het probleem voorgelegd aan een verkoper en met een nieuwe adapter (http://www.selectronic.fr/upload/produit/img1g/8091a.jpg) thuisgekomen. In mijn ogen precies hetzelfde (alleen 2,50 duurder), maar vreemd genoeg doet deze het wél perfect.

Kortom, ik ben blij.