PDA

View Full Version : EVH 5150 III review



Synx
2 november 2007, 12:21
okeej hier komt ie,

engl 212 V30, Blade cal en een Ib Sxxx model heb ik tot nu toe gebruikt op de EVH. ( planet waves kabel, nog niets in de effectsloop )

Eerste impressie, made in mexico maar toch Fender dus kwaliteit zal wel goed zitten. Ik vond de straps, of hoe je ze ook wilt noemen, aan de zijkanten wel handig. Gewicht is makkelijk te tillen voor n 3 kanaals amp. ( 25 kilo ).

Dan belangrijker, het geluid! Clean, mooi rond Fenderig clean, duidelijk 6l6buizen aan het werk. Af en toe had ik t idee dat ie zelfs met humbuckers beter klonk. Maar dat zal ook wel aan mn EQ liggen. Layout is heel simpel van low, mid naar high en gain + volume per kanaal. Geen master dus.
Als je de gain wat hoger zet komt er ook een randje aan, tot wat meer. Blues geluid.
Na het clean komt de crunch. Dit is voor mij een ideaal kanaal. Reageert ontzettend goed op je spel, goede definitie en ook een hele dikke sound ( met genoeg laag). Akkoorden klinken mooi open en de VH riffjes vliegen eruit. Dit zal mn ritme kanaal worden. ( rockbandje )
Vervolgens, lead kanaal of hoe je t ook wilt noemen. De gain heb ik hier niet ver open. Kan me wel voorstellen dat als je metal speelt je aan kanaal 2 niet genoeg hebt en dit dan je slaggeluid zou zijn. Maar goed, voor die enkele keer dat ik n metalriffje wil knallen maakt dat niets uit.
De sound in kanaal 3 is wel anders dan 2, maar wel zeer bruikbaar. Mooie hieraan vond ik juist t vloeiende. Organisch zou ik t bijna willen noemen. Ideaal voor leads en ook sneller shred werk. De volume knop werkt ook, maar je kunt hem niet heel ver terug draaien. Dan raakt het geluid wat dun. In tegenstelling tot kanaal 2.
Als er mensen zijn die precies mn settings willen hebben dan vraag t maar,ben nu te lui. Maar het is zeker niet nodig om die EVH cab te kopen. Op V30's doet ie het ook prima! Mssn zelfs beter, of meer mijn ding.

Na n uurtje of 3 had ik mn XTlive in de loop gehangen en alleen effecten gekozen. ( twijfel eraan of ie nou serieel is of nie :P ) Maar t werkt allemaal zeer goed. Ook met de (zeer degelijke) footswitch. Geen vertragingen, goede heldere ledjes ( echt fel ) en goede rubbers eronder zodat ie niet verschuift. Met effecten, dus n delay bij lead, kwam het allemaal nog wat meer tot leven zoals gewoonlijk. En ook het clean met n chorusje of/en delay was prachtig. Heb wel t idee dat die extra buis in de effectsloop t allemaal toch net wat warmer/vintager maakt.

Kortom, goede buizensound, uit een veelzijdige top. Die niet de bekende marshall korrel heeft maar af en toe er wel eens naar neigt ( high knop veel invloed op ). Heb ook t vermoeden dat de amp in de mix totaal geen problemen heeft aangezien er genoeg hoog en mid ( niet storend ) is. Het hoog heb ik overal wel rond 11 uur staan maar dat komt waarschijnlijk door de V30's. Amp reageert ook ontzettend goed op andere gitaren. Met mn humbucker gitaar klonk kanaal 2 opeens een stuk agressiever, mssn zelfs wat te agressief. Want zo stond ie al met mn blade.

snel ff n lijstje met punten: constructie= 8,5
mogelijkheden= 7 ( tis geen mesa, of engl met allerlei pushpull buttons en modes )(maar wel 3 kanaals)
sound= 9,5
met andere woorden.. KOPEN:P ;)
Probeer binnenkort eens wat clipjes te maken!

als mensen nu willen weten of ie ook n early van halen sound kan doen. Ja.. mits de EQ goed staat. En de volume knop van je gitaar n heel klein beetje terug.

Useless
2 november 2007, 12:53
Hoeveel is het prijskaartje in Nederland?
Ik heb die van mij laten opsturen vanuit Duitsland
1600 Euro
Ik vind het prijs/kwaliteit wel een zeer goede versterker
Het enige nadeel vind ik, dat hij nogal groot uitvalt
past niet echt op één van mijn marshall kasten
maar ja, je kunt niet alles willen

bass blom
2 november 2007, 12:58
past toch wel op een 412 kast?
daar moet zo'n ding ook op i.m.o. :D

ben vanhoof
2 november 2007, 13:10
Zo te horen een vrij vette amp. Ik zoek qua lead sound ook iets van halen achtig (heb het nu iet of wat met mn lc bulldog, maar toch niet zo) en had het eerst vrij goed gevonden op de marshall jvm. Iemand de EVH hier al mee kunnen vergelijken?
Mss klinkt het stom, maar ik speel niet graag met signature spullen. Heb het gevoel dat je dan altijd een percentje meer betaald omdat er die naam op staat.

Synx
2 november 2007, 15:06
Zo te horen een vrij vette amp. Ik zoek qua lead sound ook iets van halen achtig (heb het nu iet of wat met mn lc bulldog, maar toch niet zo) en had het eerst vrij goed gevonden op de marshall jvm. Iemand de EVH hier al mee kunnen vergelijken?
Mss klinkt het stom, maar ik speel niet graag met signature spullen. Heb het gevoel dat je dan altijd een percentje meer betaald omdat er die naam op staat.

als je de sound zoekt zoals op de NAMM vid op youtube dan zit je sowieso goed hoor. JVM vond ik zoals in mn eerdere topic, zeker voor lead en crunch n stuk minder. Niet dat het n slechte amp is hoor, die JVM. Maar qua sound vind ik de 5150 III n stuk volwassener. En nu ik er bij stil sta, t clean van de EVH is toch fender clean... En das wel mooi ;)
En 1600 euro voor n 3 kanaals amp is ( uit duitsland ja ) n hoop geld. Maar voor ongeveer hetzelfde geld heb je of n JSX of een XXX of, ook geprobeerd de diezel einstein ( zeer mooie lead, helaas maar 2 kanaals ). Als ik 100 euro meer heb betaald omdat er EVH opstaat,jammer dan. Maar als ik dan bedenk dat op dit moment geen andere amp mijn tonale lust kan voldoen betaal ik het graag ;) ( voor dit geld, geen 3000 )

Synx
2 november 2007, 15:07
Hoeveel is het prijskaartje in Nederland?
Ik heb die van mij laten opsturen vanuit Duitsland
1600 Euro
Ik vind het prijs/kwaliteit wel een zeer goede versterker
Het enige nadeel vind ik, dat hij nogal groot uitvalt
past niet echt op één van mijn marshall kasten
maar ja, je kunt niet alles willen

Over dat groot.. klopt. Mn 212 lijkt niets. Goede reden om er nog 1 bij te halen?

Negative K3 fan
3 november 2007, 19:20
made in mexico maar toch Fender dus kwaliteit zal wel goed zitten.

hmmmmhmm ;)

Bernd Veenema
3 november 2007, 19:40
Ze hebben in ieder geval power genoeg. :) Ik testte het apparaat in de winkel met een loadbox van koch ertussen en daar kwam binnen 5 minuten rook uit. Hele ding doorgebrand. En de werknemers daar hadden hem wel goed aangesloten!

Bernd Veenema
3 november 2007, 19:41
Kan natuurlijk ook aan de loadbox liggen, maar zo is het verhaal leuker :)

Synx
3 november 2007, 23:49
Kan natuurlijk ook aan de loadbox liggen, maar zo is het verhaal leuker :)

haha tja wel apart als je kijkt naar het vermogen van de top en de bijbehorende kasten die ze verkopen.
Heb vanmiddag nog even kunnen spelen op een wat hoger volume en dan zingt die amp toch behoorlijk hoor. Durf bijna te stellen dat als je niet per se een marshall of mesa sound zoekt je hier sowieso goed mee zit.

marc_o
4 november 2007, 00:31
Heb 'm zelf nog niet kunnen testen, maar ben er erg benieuwd naar.

Wat ik in diverse tests heb gelezen, is dan de headroom op het cleane kanaal wat tegenvalt, oftewel, het randje komt er vrij vlot in....heb je die ervaring ook?

the sure thing
4 november 2007, 09:05
SYNX, dank voor je review!

Synx
4 november 2007, 11:53
Heb 'm zelf nog niet kunnen testen, maar ben er erg benieuwd naar.

Wat ik in diverse tests heb gelezen, is dan de headroom op het cleane kanaal wat tegenvalt, oftewel, het randje komt er vrij vlot in....heb je die ervaring ook?

Het randje komt er vrij snel in, zeker met een wat hogere output van je gitaar. Maar als je de gain vrij laagt houdt, zo rond 9 uur is er niets aan de hand. Kun je de eindtrap ook wat harder laten werken ;)
Even tussendoor, ik heb er geen problemen mee maar kan nooit kwaad om het eens te proberen. Welke preamp buisjes zouden dit karakter verminderen?

Synx
4 november 2007, 11:58
SYNX, dank voor je review!

Geen probleem joh, valt me op dat er nog vrij weinig te lezen en vooral te horen valt over deze top. Dan is het des te leuker om er wat over te schrijven en wellicht mensen te helpen. Soundclips komen eraan !

jorrit
4 november 2007, 23:30
fijne revieuw! je hebt toch wel de witte versie genomen? die is zo geil..

Synx
5 november 2007, 01:06
fijne revieuw! je hebt toch wel de witte versie genomen? die is zo geil..

helaas, witte kwam pas weer rond feb/maart dus maar de zwarte genomen.Past ook beter bij mn engl cab maar de witte is indd een potje natter:P