PDA

View Full Version : invloed bijvijlen single-coil op sound..?



jimihattricks
2 november 2007, 12:13
weet niet zo goed hoe ik het moet formuleren, dus maar met een illustratie dan..

ik heb een tijdje geleden een pickup wat 'bijgevijld' (you moron - i know), om hem te bevestigen in mijn akoestische gitaar.. waarom, hoe etc. doet er ff niet toe.. dat project gaat niet door, dus nu wil ik hem weer in 1 van mijn strats zetten..

de pickup ziet er nu zo uit (dus ik heb niet de cover, maar echt de pickup zelf (het zwarte gedeelte) bijgevijld):
http://img523.imageshack.us/img523/3613/singlecoilgi7.jpg

in hoeverre beinvloed dat de sound vd pickup..? verandert er uberhaupt iets?

tnx

GeofJackon
2 november 2007, 12:15
k denk niet dat de hoeveelheid plastic de werking van je spoel gaat beinvloeden.

G.G.
2 november 2007, 12:15
Ik geloof niet dat je daar iets van gaat horen. Maarja, er zijn mensen die beweren dat een speakerkabel omdraaien geluid veranderd en dat er topkammen zijn met toonkamers, dus er zullen wel fabeltjes de ronde gaan.

Ongetwijfeld dat iemand zal zeggen dat het verlies aan massa een geluidverschil zal opleveren. Maar of je dit gaat horen.... NEE,

jimihattricks
2 november 2007, 12:48
okay dacht hetzelfde, bevestiging van eigen vermoedens is altijd psychologisch aansterkend!

no 1 hops
2 november 2007, 13:28
okay dacht hetzelfde, bevestiging van eigen vermoedens is altijd psychologisch aansterkend!gewoon denken dat het gewichtsverlies je sound veel toppyer maakt.
gewoon weten dat het beter klinkt, en dan doet het dat ook
(wishfull thinking)

DeiDRagonas
2 november 2007, 21:45
Inderdaad, werkt prima! Ik vertel mezelf al vijftien jaar dat ik een goede gitarist ben. Nu de rest nog overtuigen...

Azrael
2 november 2007, 22:04
De massa van de pickup zal veranderen waardoor hij minder met de body mee resoneert. Dat creeert dus een minder heftig magnetisch veld. Dat zul je vooral horen in je lage tonen die iets dunner zullen worden. Weinig aan te doen helaas. Je kunt het er een beetje erbij equalizen maar als je de pure tone van de gitaar wilt houden raad ik het niet aan.






Oftewel...........wat stel jij maffe vragen! ONZIN!!! :P

hanzeman
3 november 2007, 10:01
Er zijn mensen die (zeggen dat ze) kunnen horen welk merk 9-volts batterij er in hun distortion pedaaltje zit, dus....

G.G.
3 november 2007, 11:10
Er zijn mensen die (zeggen dat ze) kunnen horen welk merk 9-volts batterij er in hun distortion pedaaltje zit, dus....

ja, precies en groene stroom ruikt ook lekkerder.

Brent Ray Vaughan
3 november 2007, 11:17
Je geluid zal serieus veranderen door het weggehaalde plastic. Mocht het je niet bevallen, kun je het altijd compenseren met een dikker plectrum, zodat je het plastic verlies compenseert.



En nu serieus; Volgens mij doet het geen bal aan je geluid.

Saf
3 november 2007, 12:27
dat van die 9volt battareien zou een goede zijn geweest voor wedden dat.

dan ben je toch wel echt ziek als je zegt dat te kunnen horen.

fred dons
3 november 2007, 13:14
Er zijn mensen die (zeggen dat ze) kunnen horen welk merk 9-volts batterij er in hun distortion pedaaltje zit, dus....

dat is eerlijk gezegd makkelijk te testen en het klopt ook, de meer vintage pedalen zijn gebaseerd op goedkopere (niet alkaline) batterijen waarvan het voltage direkt daalt nadat deze in het pedaal zijn geinstalleerd, stop je een duracel batterij in dit pedaal (en duracel geeft over een langere periode een gelijk blijvende voltage af) dan klinkt je pedaal ook anders. overigens gaat het dan niet over het verschil in merk wat vaak gezegd wordt maar over het type batterij waarbij "duracel" als type wordt gebruikt en niet als merknaam

nevyn292
3 november 2007, 14:25
was aantal jaar geleden ook een gozer op tv die precies kon horen welke bass er werd gespeeld :o zolang die gast maar begon te slappen kon ie zo merk en type opdreunen :jam: iets geloofwaardiger dan dat 9volt verhaal, maar nog steeds behoorlijk aan de bak, vraag me af of dat doorgestoken kaart was....

afijn, het zou kunnen natuurlijk :hippie:

fred dons
3 november 2007, 14:27
hij verloor toen omdat hij niet kon horen dat de laatste bass een yamaha was
(ik ben al blij dat ik zo'n ding op het gezicht zou herkennen )

nevyn292
3 november 2007, 15:42
ja inderdaad!, was echt raar om die gozer te zien.

is denk ik 5-6 jaar geleden dat ik het zag, maar het is als het goed is al veel en veel ouder, was tijdens muziekles....

wel tof als je dat kan horen, al vraag ik me wel af wat voor nut het heeft....

maar als iemand ier verschil kan horen doordat de pups bijgevijld zijn mag die van mij ook wel op tv komen :jam:

moet ie wel raden hoeveel gram er precies is afgevijld, in welke vorm etc. 8-)

G.G.
3 november 2007, 15:49
ja inderdaad!, was echt raar om die gozer te zien.

is denk ik 5-6 jaar geleden dat ik het zag, maar het is als het goed is al veel en veel ouder, was tijdens muziekles....

wel tof als je dat kan horen, al vraag ik me wel af wat voor nut het heeft....

maar als iemand ier verschil kan horen doordat de pups bijgevijld zijn mag die van mij ook wel op tv komen :jam:

moet ie wel raden hoeveel gram er precies is afgevijld, in welke vorm etc. 8-)

Ik vind het wel redelijk ongeloofwaardig dat je zomaar kan horen welke bas het is.

Ik heb twee identieke stratocasters gehad. Zelfde fabriek, zelfde bouwjaar, zelfde hardwear en zelfde elementen. Allebij elzen body, esdoorn hals en rosewood toets, zelfde snaren en zelfde afstelling. Het enige verschil was dat de ene rood was en de andere zwart.

Maar qua klank werkelijk een wereld van verschil. :o

nevyn292
3 november 2007, 16:01
ja, vraag me neit hoe die het deed, want iedere gitaar is natuurlijk weer anders.

snap wat je bedeolt, ik ga even youtube rondneuzen, kijken of ik hem voor je kan vinden.

kan doorgestoken kaart geweest zijn, maar hij deed het wel in ieder geval :hippie:

fred dons
3 november 2007, 16:23
ik denk als het doorgestoken kaart was geweest hij wel gewonnen zou hebben, overigens waren het wel allemaal flink verschillende bassen

Net zoals jullie wel het verschil kunnen horen tussen een les paul-tele of strat zou dit natuurlijk ook voor bassen kunnen gelden dus misschien was het toch niet zo moeilijk ?

nevyn292
3 november 2007, 16:33
ja, maar als we nou naar ibanez RG gaan, les pauls en mockingbirds?

dan word het al verdomd lastig omdat overal humbs inzitten.

iedereen kan wel tot zekere hoogte, maar ik vraag me nog steeds af of het echt of niet was. je hebt er natuurlijk altijd gekken tussenzitten :)

Saf
3 november 2007, 19:02
daar kwamen altijd vna die vreemde dingen bij iemand die ana eht dichtslaan van het portier kon horen welk merk en type bouwjaren een auto was. Of iemand die aan de geluiden tussen het draaien van singletjes door kon horen welk merk, type en bouwjaar een jukebox was.

Dat verzin je toch gewoon niet.

Bouke
3 november 2007, 19:14
...Het enige verschil was dat de ene rood was en de andere zwart....

Maar qua klank werkelijk een wereld van verschil. :o

Ja, maar da's logisch want zwarte gitaren klinken nou eenmaal zwarter dan rood!

Duhhh... 't is zo logisch eigenlijk.

@ topic-starter: je hebt dat vijlsel toch wel bewaard hoop ik :o

jimihattricks
4 november 2007, 19:55
haha check je je topic nog es na een paar dagen tref je dit aan :seriousf: