PDA

View Full Version : Boss GT8 of PRO??



Steven van Moorsel
2 november 2007, 12:07
Goedemiddag iedereen,

Wie kan me helpen met kiezen welk effect apparaat ik het beste zou kunnen nemen. Speel al jaren als sologitarist in een rock/top100 coverband. Huidige effect is Roland GP-16, prima bak, programmeren kost veel tijd van mijn geluiden en live heeft ie zijn beperkingen. Dus na 15 jaar ben ik op zoek naar iets nieuws.
De boss gt8 heeft veel mogelijkheden ook live, geluiden klinken zowel op Pc als op mijn buizen versterker goed maar de zwaardere uitvoering is de GT Pro, met een floorpedal die wat live wel voordelen heeft. Minder knoppen op het podium die kapot kunnen.
Wie heeft er ervaring mee en kan me overtuigen, misschien wel een totaal andere multieffect.


Groetjes Steven

dml
2 november 2007, 12:19
Ik heb beide gehad. Als stand-alone apparaten zijn het zeer goed klinkende alles-in-één-dozen. Als je veel live speelt, zou ik eerder voor de GT-Pro gaan, inderdaad omdat je dan een los floorboard (zie mijn sig!!) hebt en het hart van de set up ergens achter je. Stel je voor dat je een glas bier over je GT-8 krijgt (heb ik meegemaakt), je bent een paar uur bezig het hele ding open te schroeven, alle footswitches verwijderen en schoonmaken, enz. Als je de bediening van Roland gewend bent, dan is eender welke GT een eitje. Qua geluid maak je t.o.v. de GP16 een aantal giant leaps voorwaarts, zeker qua dynamiek. Qua mogelijkheden ontlopen de GT-8 en Pro elkaar nauwelijks, de USB-poort op de Pro maakt het wel een stuk handiger om te editen, met de bijgeleverde editor, zonder tussenkomst van één of andere converter. Of die extra loop een zinnige toevoeging is, moet je zelf bepalen.

Als het gaat om floorbased apparaten, dan zijn er plenty mogelijkheden, die allen ook goed klinken: Line6 POD X3 Live, Zoom G9.2tt, Digitech GNX3000, Vox Tonelab, enz. enz. enz.
Als het gaat om 19", dan wordt de spoeling een stuk dunner: Line6 POD Pro XT, Digitech GSP1101, Lexicon MPX G2 (wordt niet meer gemaakt).

cardinal
2 november 2007, 20:21
Ik heb ook beiden gehad en de pro heb ik nog. Vond het toch wel echt anders, zelfs de sound, raar maar waar.

Gewoon lekker de pro doen, is ook meteen een geluidskaart en makkelijk via usb editten op de computer. Retesimpel ding.

Henri H
4 november 2007, 01:12
Ik heb de GT-8 en twijfel erover om deze te vervangen.
Hij zuigt nl. aardig wat toon van m'n JCM 800 2205 top weg.
Ik kwam hier pas na 2 jaar achter nadat ik een andere speakerkast had gekocht.
Het neemt niet weg dat de GT-8 erg veelzijdig is wat ook weer een nadeel kan zijn.
Ik ben nl. ongeveer een jaar lang bezig geweest om m'n patches in te stellen.
Je moet er "even" voor gaan zitten. ;)
Wat ik een beetje jammer vindt is dat er eigenlijk geen moderne uitvoering van de GP-8 (heb ik ook gehad) of GP16 meer wordt gemaakt.
Tegenwoordig "moet" een multieffect over modeling beschikken anders verkoopt het blijkbaar niet ?!
Als je een buizenbak hebt met een clean- en een scheurkanaal dan is het enige wat je wil een paar fatsoenlijke effecten en misschien een tube screamer en uiteraard de mogelijkheid om de kanalen van je amp te schakelen.
Modeling heb je dan niks aan naar mijn mening.
Het enige (moderne) apparaat wat dat kan is de MPX G2 maar die kost dan gelijk weer een vermogen en is bijna niet te programmeren. :(
Als je geen modeling, acoustic simulator, overdrive etc. nodig hebt is een G Major van TC Electronic misschien een betere keus dan de GT-8?!
Als geld er niet toe doet dan zou ik voor de G-Force of G-System (ook van TC Electronic) gaan.
En als je moet kiezen tussen GT-8 en GT-Pro dan zou ik voor de GT-Pro gaan. Nadeel hiervan is wel weer dat je er (eigenlijk) een 19" rack voor moet (laten) maken/aanschaffen.