PDA

View Full Version : TS9: 9 of 12 Volt DC...



Dick Wolkendeck
2 november 2007, 11:01
Een vraagje over de TS9: die van mij is uit 1983 en de laatste paar jaar (5 jaar of zo) draait hij op 12V ipv op 9V om dat ik met een 9V (adapter) twee, soms drie of vier keer moet intrappen om hem in te schakelen, en op 12V doet hij het prima (schakelt hij wel in een keer in). Apart, niet? Ik moet ook eens kijken of dat nog verschil geeft in geluid (zal wel niet, een significant verschil zou ik wel gehoord hebben, maar hee: mijn naam is niet eric Johnson). Hij is in ieder geval niet doorgebrand. Bekend fenomeen?

zoon van Piet
2 november 2007, 15:07
Als nontechneut kan ik niks zinnigs zeggen over die schakelaar. Maar het zou best eens zo kunnen wezen. Het viel me vroeger al op dat als de batterij wat ouder werd, de schakelaar dit als eerste aangaf: lang voor de led dimt, gaat de switch kuren vertonen. Dat was althans mijn ervaring, met name ook bij andere 9-serie pedalen ( de chorus, vooral) Ik gebruikte dat als indicatie om de batterijen te wisselen.
Toevallig heb ik mijn TS en wat andere pedalen een tijdlang gevoed met een voeding die 10 v bij 220v ( dus nog iets meer bij 240?) was. ik had de indruk dat de TS dan ietsje meer ballen had, maar of dat echt zo was? het verschil, zo het al bestond was idd niet groot...

ewout
3 november 2007, 20:33
Over het verschil tussen 9v en 12v: ik heb een burkey flatliner die traploos tussen 6v en 21v kan geven door twee variable outputs te combineren. Ik heb wat geexperimenteerd met een fulltone fulldrive (TS kloon) en het geluid wordt strakker, minder gecompressed en overstuurt minder snel naarmate je meer voltage geeft. Ik vond rond de 12v uiteindelijk het mooiste klinken; net iets strakker dan 9v en toch nog dat 'zingende' geluid van een TS, wat bij hogere voltages een beetje verdween, zo leek het. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Dick Wolkendeck
5 november 2007, 08:24
Ok bedankt. Ik laat hem maar op 12 V draaien.

kassie
6 november 2007, 14:50
kun je zomaar op alle pedalen 12 volt gooien ipv 9 volt? zoals een marshall guvnor of een wah pedaal?

Dirk_Hendrik
6 november 2007, 16:15
Nee.


Da's per pedaal te bepalen. Met een Guvnor of een Wah zal het trouwens wel gaan.

kassie
6 november 2007, 20:52
ik heb een visual sound adapter met een daisy chain. maar heb laatst nieuwe pedaaltjes gekocht. een mxr 10band eq en een mxr double shot distortion. Die vereisen 12 volt. Er werd bij elk pedaal een 12 volt adapter geleverd. Kan ik ook gewoon een daisy chain op een dergelijke adapter aansluiten? Ik bedoel als de visual sound voor een daisy chain gemaakt is.... slurpt een daisy chain dan niet wat stroom weg als je hem op een 12 volts adapter doet. Of als je beide pedalen dan op 1 adapter doet. misschien beetje domme vraag maar ik heb weinig verstand van stroom.

erwin_ve
7 november 2007, 12:09
Een vraagje over de TS9: die van mij is uit 1983 en de laatste paar jaar (5 jaar of zo) draait hij op 12V ipv op 9V om dat ik met een 9V (adapter) twee, soms drie of vier keer moet intrappen om hem in te schakelen, en op 12V doet hij het prima (schakelt hij wel in een keer in). Apart, niet? Ik moet ook eens kijken of dat nog verschil geeft in geluid (zal wel niet, een significant verschil zou ik wel gehoord hebben, maar hee: mijn naam is niet eric Johnson). Hij is in ieder geval niet doorgebrand. Bekend fenomeen?

Ik heb dezelfde ook uit '83. Zelfde probleem met schakelen als het zaakje op batterijen loopt. Met adapter (9 v)schakelt het wel goed op een uitzondering na. Met batterij klinkt het wollig en minder dynamisch(minder headroom) Met adapter klinkt het strak en dynamisch(drive op 11 uur, tone op 11 uur, volume op 15 uur).
Ik vind het verschil tussen batterij en adapter behoorlijk groot.

Dirk_Hendrik
7 november 2007, 12:36
Het slecter schakelen op lagere spanning is hoogstwaarschijnlijk te wijten aan een te hoge contactweerstand in de schakelaar als gevolg van oxidatie.

Dirk_Hendrik
7 november 2007, 12:39
Ik heb dezelfde ook uit '83. Zelfde probleem met schakelen als het zaakje op batterijen loopt. Met adapter (9 v)schakelt het wel goed op een uitzondering na. Met batterij klinkt het wollig en minder dynamisch(minder headroom) Met adapter klinkt het strak en dynamisch(drive op 11 uur, tone op 11 uur, volume op 15 uur).
Ik vind het verschil tussen batterij en adapter behoorlijk groot.

Watvoor adapter (merk en type), vs Watvoor batterij (merk, type, en hoeveelheid gebruiksuren)??

Ik vemoed niet dat veel mensen het verschil gaan horen tussen een strak op 9v gestabliliseerde adapter een een verse alkalinebatterij. Het verschil tussen een ongestabiliseerde adapter (die meestal meer afgeven dan wat er op staat) en een zinkkoolbatterij of een al enkele uren gebruikte batterij ga je echter dito horen.

erwin_ve
7 november 2007, 13:20
Watvoor adapter (merk en type), vs Watvoor batterij (merk, type, en hoeveelheid gebruiksuren)??

Ik vemoed niet dat veel mensen het verschil gaan horen tussen een strak op 9v gestabliliseerde adapter een een verse alkalinebatterij. Het verschil tussen een ongestabiliseerde adapter (die meestal meer afgeven dan wat er op staat) en een zinkkoolbatterij of een al enkele uren gebruikte batterij ga je echter dito horen.

Adapter= Godlyke Power-All 9V 1.7A model: DSA-0161F-09EU
Batterij= Duracell 9V , en inderdaad daar heb je gelijk, het verschil treed overduidelijk op na zo' n 2 gebruikersuren.