PDA

View Full Version : G Major EQ



beerection
2 november 2007, 00:03
Ten eerste.
Ik kom erg goed uit de voeten met mijn g major en het werkt allemaal perfect.
Maar f een vraagje over de EQ.
Hoe werkt dat ding in gods naam?
Moet je eerst de frequentie instellen die je wilt bewerken? en dan? kun je dan alleen de gain en oct (?) van die frequentie verder bijstellen?
Ik vat hem niet zo helemaal.
Wie kan me dit eens goed uitleggen? Ik zou je erg dankbaar zijn :)

Verder een SUPER apparaat. wel eerst handmatig uitzetten voordat je je main power uitzet :p

ALvast Bedankt!!!

Juul

armageddon
2 november 2007, 00:32
Klinkt als een parametrische EQ. Dus je stelt eerst de frequentie in en dan met oct stel je in hoe breed het gebied moet zijn dat je beinvloed en met gain maak je dan een kuiltje of een bergje :D

Meer info:
http://www.astralsound.com/parametric-eq.GIF (http://www.astralsound.com/parametric-eq.GIF)

Maareh, staat dat niet in het boekie?

Bandwidth is hier (correct me if I'm wrong) gelijk aan je 'oct'.

De Beer
2 november 2007, 15:54
+1

anders uitgelegd:

Je standaard Bass, mid, Trebble EQ heeft 3 vastgestelde waarden voor frequentie en Q(oct), je kunt hierbij alleen de gain veranderen.

Die van de g-major is uitgebeider(parametrisch) en je kunt dus de midden frequentie(freq) van de te Boosten/cutten(gain) gebieden veranderen en ook de bandbreedte daar van(Q).
Je hebt dus 3 van die volledig zelf te tweaken boost/cut mogenlijkheden zoals armadeddon ze beschrijft.

beerection
2 november 2007, 17:51
Thnxs dudes..staat ook int boekje idd.. maar dan waziger.
Jip en Jannekke taal werkt ut beste ;)
Ga er een mee experimenteren

F voor de zekerheid als ik EQ1 dus op 250HZ zet en de oct op bv 5 pakt hij 245 t/m 255 HZ , met de gain regel ik dan meer op minder boost.
Snap ik het nu da :P?

armageddon
2 november 2007, 19:29
Nou, OCT = 5 slaat wellicht op 5 octaven. En een octaaf is een verdubbeling van het aantal herzen. Dus OCT = 1 zou wellicht met een middenstand van 440HZ kunnen duiden op 220HZ - 880HZ, maar dat weet ik niet zeker of dat zo werkt in de G-Major.

De Beer
2 november 2007, 20:39
Dat durf ik ook niet te zeggen, is ook niet zo belangrijk, als het maar goed klinkt.
Je kunt bijvoorbeeld met een lage oct. en een hoge gain een bepaalde (midden)frequentie zoeken die je er uit wilt om dat er een naar gebiedje in je geluid zit oid., door daarna de oct aan te passen(breder maken) kun je het gewenste gebied berijken. en dan de gain te "cutten" tot dat nare gebiedje "weg" is!

Ik doe het ook andersom, om meer punch in een geluid te krijgen zoek ik de exacte frequentie met een smalle piek, en verbreed hem daarna en draai het dan in gain terug tot ik net effe iets meer attac in m'n geluid heb.
Aan je omschrijving zie ik in iedergeval dat je nu snapt hoe het werkt!