PDA

View Full Version : Zang Mixen



David1223
1 november 2007, 18:19
Ik ben opzoek naar tips om je zang beter te mixen,

Hoe kan je bijvoorbeeld alles een beetje tot een geheel krijgen met de zang voorop en hoe kan je het beste opnemen?

Goeie (en goedkope) studiomicrofoons?

STW
1 november 2007, 20:57
misschien heb je hier wat aan:
http://www.tweakheadz.com/guide.htm
véél info
vooral dit is vast wel interessant voor je:
http://www.tweakheadz.com/how_to_process_vocal_tracks.htm

er zijn natuurlijk veel meer bronnen en minstens zoveel manieren en meningen

van monitoren wet ik niet zo heel veel.. zo'n setje actieve van alesis van 200 euro is wel ok, er is vast nog meer leuk spul op d e markt

Solidkick
2 november 2007, 08:53
Paar linkjes:
http://www.soundonsound.com/sos/mar04/articles/computervocals.htm
http://www.soundonsound.com/sos/Nov01/articles/computervocals.asp
http://www.soundonsound.com/sos/1995_articles/jan95/vocalstips.html

Succes.

Guitarik
6 oktober 2009, 13:44
Ik maak af en toe wat liedjes voor de gein. Hoeft dus allemaal niet perfect te zijn. Ik merk steeds dat de zang en de muziek geen geheel vormen. Zang ligt er heel erg bovenop. Dit hangt wellicht samen met mijn wens om alles wat gezongen wordt verstaanbaar te houden en dat ik daardoor het volume te ver opschroef. Misschien moeten daar concessies in worden gedaan. Maar ik blijf het moeilijk vinden om de volumeverhoudingen tussen zang en muziek te vinden. Verhoudingen tussen de verschillende instrumenten vind ik gemakkelijker te bepalen.

Ik zal als ik uitgewerkt ben die links van bovenstaande posts eens nader bestuderen. Ik vroeg me af of er hier forumleden zijn die zo al een paar goede tips waar ik me voornamelijk op moet richten in eerste instantie. Is het bijvoorbeeld meer een kwestie van de goede EQ kiezen, moet ik me voornamelijk richten op reverb, of toch het volume.

bert k
6 oktober 2009, 13:59
Een goeie manier is een compressor op de zang, dan kan je hem een stuk zachter in de mix zetten, en blijft het toch verstaanbaar.

Han S
6 oktober 2009, 14:34
Je moet eens op de TV letten, bij Pauw en Witteman of DWDD moet je de TV harder zetten dan bij David Letterman en nog kun je David beter verstaan.

Dat is een juist gebruik van compressie, goed afstellen en alles is even hard zonder dat je het boven op de mix moet leggen. Bij Amerikaanse films is de spraak ook veel beter te verstaan dan bij Nederlandse films, dat is hier nog altijd drie keer kut met peren.

Dus Bert heeft 100% gelijk, maar het valt of staat met een juiste afstelling van de compressor, zet je er veel compressie op met de verkeerde attack en releasetijden dan zal het wollig gaan klinken en pompen.

Guitarik
6 oktober 2009, 14:47
Dat is een goede tip. Ik gebruik Cubase LE4 en zover ik weet zit daar standaard geen compressor-plugin in. Ik heb 'm in ieder geval nooit kunnen vinden (voor andere doeleinden destijds). Hebben jullie ook nog tips voor een (redelijk) goede, gratis compresoor voor Cubase?

skabouter
6 oktober 2009, 15:06
moet er toch wel inzitten? kijk eens naar de plugins "dynamics" en dan naar een multiband compressor! die is best ok!

Thoom42
6 oktober 2009, 16:53
moet er toch wel inzitten? kijk eens naar de plugins "dynamics" en dan naar een multiband compressor! die is best ok!

Skabouter, Waarom antwoord je niet op mijn mail?

Jimi Hendrix
6 oktober 2009, 19:30
als het je puur om verstaanbaarheid gaat zou ik eerder het zangspoor automatiseren dan direct met een compressor aan de slag.
Je kunt dan zinsdelen/woorden/lettergrepen wat harder zetten dan de rest indien nodig en dan weer terug naar het oude niveau.
Daarna evt. een compressor eroverheen voor een 'eenheidssausje'.
maw: de compressor krijgt het geautomatiseerde signaal te compressen.

bert k
6 oktober 2009, 19:55
Dat is nou net wat een compressor voor je doet. Dat moet je zeker niet met de hand gaan doe, dat wordt altijd hoorbaar. Een goed ingestelde compressor merk je niet van dat ie erin zit.

vincent136
7 oktober 2009, 20:04
Wat ik ook nog wel eens doe is het laag behoorlijk weghalen. Dat zorgt er, soms, nog wel eens voor dat de zang duidelijker verstaanbaar en minder neuzig klinkt. Gaat niet voor alle stemmen op, maar het werkt nog best vaak positief. Let wel op dat de stem wel body moet houden..

bert k
7 oktober 2009, 20:46
Onder de 100 hertz kan je wel wat weghalen idd. Wat ook wel effectief is, is een bumpje bij 500 hertz, maar niet te veel, anders wordt het neuzig. Als je bij de andere instrumenten juist die 500 ietsje terugdraait, krijg je een mooi gaatje waar de zang precies inpast.

Jimi Hendrix
8 oktober 2009, 12:13
Dat is nou net wat een compressor voor je doet. Dat moet je zeker niet met de hand gaan doe, dat wordt altijd hoorbaar. Een goed ingestelde compressor merk je niet van dat ie erin zit.

ben ik niet met je eens, die faders kun je niet voor niets gebruiken tijdens het afspelen. Met de DAWs kun je trouwens offline automatiseren, als je het goed doet klinkt dat veel natuurlijker dan een compressor. Maar soms is dat niet wat je wilt.

Guitarik
9 oktober 2009, 12:02
Wat is automatiseren? Heeft dat betrekking op de faders?

Compressor ga ik nog eens naar zoeken. In ieder geval bedankt zover!

Jimi Hendrix
9 oktober 2009, 13:32
je kunt bijna alle parameters (in dit geval hebben we het over volume) in een DAW laten meelopen en veranderen in de tijd en dit heel precies bewerken.
kijk anders in de help-functie van je software.

Guitarik
9 oktober 2009, 13:48
Ja, ik snap wat je bedoelt. Ik heb het nooit gebruikt, maar ik kan me er een voorstelling bij maken.

bert k
9 oktober 2009, 14:48
Als je automatisering gebruikt, kan je de faders op ieder punt in het nummer precies zo krijgen als je wilt. Zo heb je maximale controle over hoe hard de zang staat. Zo doet Jimi H het graag. Ik ben lui, en gebruik er een compressor voor, wat ongeveer hetzelfde effect heeft.
Twee manieren om je zang strak te trekken.

Han S
9 oktober 2009, 17:45
Als je automatisering gebruikt, kan je de faders op ieder punt in het nummer precies zo krijgen als je wilt. Zo heb je maximale controle over hoe hard de zang staat. Zo doet Jimi H het graag. Ik ben lui, en gebruik er een compressor voor, wat ongeveer hetzelfde effect heeft.
Twee manieren om je zang strak te trekken.

Bert, toch heeft hij een punt hoor, als je een ervaren vocalist hebt zal een compressor veel voor je kunnen doen, maar heb je een onervaren iemand met weinig techniek, dan red je het niet met de compressor en moet je echt automatiseren om het goed te krijgen. Of op de ouderwetse manier, het nummer goed in je kop krijgen en streepjes voor de faderstanden op de mengtafel.

kevaho
9 oktober 2009, 17:51
gebruik jij geen Tetra automatisatie hiervoor Han? :ok:

Gr Kevin

Han S
9 oktober 2009, 18:37
Klopt, Optifile Tetra, maar dat is ook al weer ouderwets.

bert k
9 oktober 2009, 19:15
Bert, toch heeft hij een punt hoor,
O, daar ben ik het helemaal mee eens. Als het niet lukt met de compressor dan gaat het met de automaat, of wat me dan ook verder uit de brand helpt.

kevaho
9 oktober 2009, 20:04
Ja, dat wel, maar ik vind toch dat iedere goede analoge studiotafel geautomatiseerd moet zijn. Anders is een analoge tafel de dag van vandaag helemaal niet praktisch desondanks ze geweldig kan klinken.

Dat vind ik bijvoorbeeld bij de mengtafels van TLaudio. Ze klinken als een dijk, maar geen automatisatie. Ik begrijp niet dat het bedrijf dat zelfs niet als optie van de mengtafel heeft aangeboden. Ik weet zeker dat dat verkoopt en de tafel is in één klap een stuk praktischer.

Grtz

Han S
9 oktober 2009, 20:11
Als die klassiekers van Hendrix, The Who, Yes, Deep Purple, Kate Bush en noem ze maar op, zijn allemaal met de hand gemixed en als je naar The Dreaming (1981) van Kate Bush luistert, zul je horen dat die mix een kunstwerk is. Het is nog maar de vraag of dat met automatisering beter zou zijn geworden.

Neemt niet weg dat tenminste fader en mute automatisering geweldig is, maar met niet meer dan 24 sporen en een goede manier van opnemen/tracken kan het ook best zonder automatisering. Het probleem met automatisering is dat je er ook rekening mee houdt als je opneemt. Je repareert een basfoutje op een ander spoor terwijl je dat zonder automatisering op het basspoor zelf zou hebben gedaan en dan heb ik het over analoog opnemen. Met de computer is het helemaal een eitje maar eigenlijk is dat niet leuk meer.

bert k
9 oktober 2009, 20:15
Ok, ik zie jou nog wel een 24 sporenmix maken van een nummer van 8 minuten, vier of meer handen aan de tafel, en op zeven minuut dertig vergeet je die ene fader open te zetten... Slech voor je hart, hoor. :)

Han S
9 oktober 2009, 20:19
Nummers van 22 minuten heb ik gemixed Bert, met een man of vijf en dan vergeet er een op 19:30 een gitaartje open te zetten. Maar het was wel spannend.

kevaho
9 oktober 2009, 20:25
Dat klopt wel. Maar ik vind het ergens ook een kip of het ei verhaal. Jou oplossing is de beste, zeker gecombineerd met 48sporen analoog capteren. Maar ik kan me ook voorstellen dat er bands zijn die denken van waarom moeilijk doen als er een gemakkelijkere weg is, zoals automatiseren op de tafel. Beide manieren leiden naar een goed resultaat, aleen jouw manier is iets "esthetischer".

Pino, eigenaar en engineer van Cresendo Studio (http://www.studiocrescendo.be/) hier in de buurt is een mooi voorbeeld hiervan. Pino zelf is hartstikke blind, en heeft een analoge mengtafel met braille schrift enzo. Pino zelf is een supersjieke gast. Ik ga elk jaar mee met hem en een paar gasten naar Frankfurt (als je daar ooit enkele belgen arm in arm ziet lopen, haha :-). Enige nadeel van Pino is dat ie superscherp hoort, echt niet normaal meer. Gevolg, opnames duren eeeeeiiiiinnndeloooooos lang en daar blijven klanten voor weg. Om dood te vallen als je weet dat 10j geleden hij meer boekingen had als er dagen in één jaar zijn en tegenwoordig voldende om rond te komen. Kwaliteit drijft boven, maar als semipro kan je het zoiezo vergeten. Dat bedoel ik maar :-)

Ach ja, tis dat het verslavend is :)

Han S
9 oktober 2009, 20:49
Dat is niet exemplarisch hoor, de hele studiobusiness is ingezakt en dat duurt al een kleine 10 jaar. Wat blinde mensen betreft: ik heb laatst opnamen gemaakt met een muzikant die al vanaf zijn vierde jaar blind is (hij is in de vijftig) en ik had een discussie met hem over dat beter horen.

Maar volgens hem is dat onzin, hij zegt dat blinde mensen niet beter horen dan ziende mensen. En inderdaad zit daar wel wat in, maar als je alleen op je gehoor bent aangewezen ga je meer dingen waarnemen. Je hoort dat er een deur voor je open staat of dicht is. Daarom mix ik ook altijd met schemerlicht en ik hoor het als er iemand achter mij de controlroom binnenkomt, de akoestiek verandert dan.

Maar we hadden het over de zang mixen en dat lukt wat mij betreft het beste op NS10 monitoren. Ik gebruik ook bijna altijd parallel compressie of multing, zoals de Amerikanen het noemen.