PDA

View Full Version : Welk merk gitaar voor een beginner



Zixo
1 november 2007, 15:59
Zoals het kopje staat heb ik 2 merken gezien. Een stagg en een Caliber heeft iemand verstand vna deze 2 merken? of maakt het voor een beginner nix uit? thx

G.G.
1 november 2007, 16:00
Zoals het kopje staat heb ik 2 merken gezien. Een stagg en een Caliber heeft iemand verstand vna deze 2 merken? of maakt het voor een beginner nix uit? thx

Geen van beiden. Maar gebruik eens eerst de zoekfunctie voordat je vragen gaat stellen die al 100x gesteld zijn, in min of meer dezelfde vorm.

PS: Welkom

Mr.Fingers
1 november 2007, 16:00
Zoals het kopje staat heb ik 2 merken gezien. Een stagg en een Caliber heeft iemand verstand vna deze 2 merken? of maakt het voor een beginner nix uit? thx


Als je stagg koopt, kom ik persoonlijk die in een donkere opening bij u steken! DAAR BLIJF JE AF! echt grote rommel

Calibre gaat eventueel nog

almarvk
1 november 2007, 16:03
Lees het forum 's door en maak je vraag concreter.

Wat voor geluid wil je?
Wat is je budget?
Wat is je kennis?

Zo te zien aan je begin post merk ik dat je er nog niet veel van weet (geef nix natuurlijk) maar de merken die je noemt moet je eigenlijk niet aan beginnen.

Rexke21
1 november 2007, 16:19
Al gedacht aan squier?

Petekay
1 november 2007, 16:24
Stagg
Ik heb (had) een gitaarstandaard van Stagg, zelfs die was bagger.........
Na een paar weken begon berschermspul te scheuren en los te brokkelen.

De Beer
1 november 2007, 18:38
Ik heb al jaren m'n Gibson LP in een Stagg koffer, werkt prima, is nog nooit gejat!

jasper159
1 november 2007, 18:39
Ik heb al jaren m'n Gibson LP in een Stagg koffer, werkt prima, is nog nooit gejat!

Hahahah, goeie strategie :D

Ndw
1 november 2007, 18:42
Richwood...?

Lekker goedkoop, ziet er goed uit en heeft een heel eigen sound. Als je geluk hebt koop je een setje met versterker, tas, plectrums e.d voor zo'n 200/300 euro, en de gitaar is van prima kwaliteit om mee te beginnen. :) Ik heb zelfs gehoord dat het Gibson model zo 'goed' was dat Gibson ze aangeklaagd hadden, maar of dat een grap is weet ik niet, en natuurlijk verschilt dat per gitaar.

Met goedkope merken natuurlijk wél oppassen dat de hals niet krom is bijvoorbeeld!

:strat:

pannekoek
1 november 2007, 18:46
Ik heb al jaren m'n Gibson LP in een Stagg koffer, werkt prima, is nog nooit gejat!


moet ik ook maar eens gaan doen denk ik :P


ot: ibanez/jackson/squier?

no 1 hops
1 november 2007, 18:52
er zijn squiers die je laat liggen, en onbekende budget merken die leuk zijn om te beginnen.
zoek iemand die verstand heeft van gitaren /gitaar kan spelen, kijk op marktplaats, tweedekansjes , ga proberen en zoek zo jouw eerste liefde.
zoals al eerder vermeld, wat wil je spelen, dan selecteer je al heel wat gitaren weg.

Ndw
1 november 2007, 18:53
@TS: mag ik je aanraden het boekje: 'Tipboek elektrisch gitaar' te lezen voordat je je gitaar koopt? Daar staat echt zoveel interessante informatie in maar op een manier die duidelijk is, ook rondom het kopen van een (nieuwe of tweedehands) gitaar! Hij kost maar 10 euro ofzo en is te verkrijgen bij de muziekwinkel. :)

Mag dit wel, mods? :noob:

Mr.Fingers
1 november 2007, 18:54
@TS: mag ik je aanraden het boekje: 'Tipboek elektrisch gitaar' te lezen voordat je je gitaar koopt? Daar staat echt zoveel interessante informatie in maar op een manier die duidelijk is, ook rondom het kopen van een (nieuwe of tweedehands) gitaar! Hij kost maar 10 euro ofzo en is te verkrijgen bij de muziekwinkel. :)

Mag dit wel, mods? :noob:

Ik heb'm ook liggen thuis. Zaaalig boekje waarin quasi alles uitgelegd staat.


Ndw, je hebt pm (denk ik)

jasper159
1 november 2007, 18:54
Ik heb'm ook liggen thuis. Zaaalig boekje waarin quasi alles uitgelegd staat.


Ndw, je hebt pm (denk ik)

Idem, heb er erg veel uit geleerd.

Blend
1 november 2007, 18:55
Met goedkope merken natuurlijk wél oppassen dat de hals niet krom is bijvoorbeeld!

:strat:
Mwa, die goedkopere elektrische dozen hebben vaak een geschroefde hals (althans, de oudere) en zie die maar eens krom te krijgen.

hendrix2
1 november 2007, 18:58
voor zo'n 200/300 euro, en de gitaar is van prima kwaliteit om mee te beginnen. :) Ik heb zelfs gehoord dat het Gibson model zo 'goed' was dat Gibson ze aangeklaagd hadden, maar of dat een grap is weet ik niet, en natuurlijk verschilt dat per gitaar.

Met goedkope merken natuurlijk wél oppassen dat de hals niet krom is bijvoorbeeld!

Gibson had ze aangeklaagd omdat ze het model (les paul) te identiek gekopieerd hadden, dacht ik. Het zal zeker niet zijn omdat ze 'te goed waren' :roll:

De hals krom... heeft niets te zien met goedkope merken hoor. Iedere gitaarhals kan krom staan, ook die van een gitaar van 1.000.000 euro. Is een kwestie van temperatuur enzo.. daarom zit er in een hals ook een halspen waarmee je de hals kan rechttrekken. Kromme hals is meestal rap geregeld.

Ndw
1 november 2007, 19:03
Zoveel verstand heb ik er nu ook weer niet van, maar het is wel belangrijk dat je er op let. :)

Kijk ook maar naar een te holle of bolle hals: Beide zijn niet goed. Bij goedkopere merken worden de modellen meestal niet geïnspecteerd, dat geldt wel voor de iets duurdere en duurdere merken, wat je ook wel aan de prijs merkt.

Arne
1 november 2007, 19:03
Ik kreeg altijd London City (zie jic.nl) en Squier gitaren als antwoord op jouw vraag.

Yamhammer_71
1 november 2007, 19:05
London City gitaren -> absoluut goed voor een beginner.

grayfink
1 november 2007, 19:10
London City is inderdaad een goed plan. Maar de topicstarter moet even een budget en speelstijl opgeven. Dan kan hij concrete raad verwachten.

wietse
1 november 2007, 22:50
De hals krom... heeft niets te zien met goedkope merken hoor. Iedere gitaarhals kan krom staan, ook die van een gitaar van 1.000.000 euro. Is een kwestie van temperatuur enzo.. daarom zit er in een hals ook een halspen waarmee je de hals kan rechttrekken. Kromme hals is meestal rap geregeld.

nog niet veel egmonds in de handen gehad zeker?
erg goedkope productie en te jong hout zorgt voor snel kromtrekken van de hals en zelfs torderen, en geen halspen die dat weer kan repareren, verdomme die krengen golven er soms over net zo'n paastak.
tegenwoordig valt het allemaal wel mee met de hedendaagse budget plankjes, die dingen zijn nog nooit zo goedkoop en zo goed geweest.

caliban
1 november 2007, 23:18
Een Epiphone kan ook tof zijn.

TimmU
1 november 2007, 23:29
@ TS. als je zo'n stagg hebt aangeraakt , dan raad ik je aan je handen grondig te ontsmetten. dat zal wel het laatste zijn waar je mee moet beginnen. die koffers zijn best oké ,dat wel. maar GEEN gitaren.
uit welke regio kom je? Alphenaar (Haarlem) heeft een relatief onbekende lijn, Curzon , te koop staan. dat zijn écht hele puike gitaren, goed qua sound,bespeelbaarheid en prijs. Kijk voor de rest is naar een Squier, daar vind je alles wel in denk ik .

Bij stagg heb ik altijd het gevoel met sommige vrouwen. ze zien er af en toe best leuk uit ,maar kunnen niets, en hebben geen inhoud!

s0ck
1 november 2007, 23:30
Ligt er helemaal aan wat voor soort muziek je wilt spelen. Een ibanez past altijd in elk budget. Een fender begint pas rond de 500 meestal. Zou eerst lekker goedkope ibanez nemen, kijken of het wat is en dan duurdere gitaar kopen.

Of koop zo'n gitaartje van 100 euro bij feedback, dean evo, speel daar een jaartje op en ga dan kijken hoeveel geld je voor je nieuwe hobby wilt uitgeven.

wietse
2 november 2007, 06:31
en weer wordt yamaha vergeten, als er al een merk is dat constant goed is in de kwaliteit van hun spul dan is dat het wel.

no 1 hops
2 november 2007, 08:04
en weer wordt yamaha vergeten, als er al een merk is dat constant goed is in de kwaliteit van hun spul dan is dat het wel.+1

plus merken als cort en crafter.

almarvk
2 november 2007, 08:09
Nu maar wachten op de terugkomst de TS...

G.G.
2 november 2007, 08:28
Dit is nou het linke van advies op een forum. Mensen die er zelf geen pepernoot van snappen gaan "advies" geven:


Zoveel verstand heb ik er nu ook weer niet van, maar het is wel belangrijk dat je er op let. :)

Kijk ook maar naar een te holle of bolle hals: Beide zijn niet goed. Bij goedkopere merken worden de modellen meestal niet geïnspecteerd, dat geldt wel voor de iets duurdere en duurdere merken, wat je ook wel aan de prijs merkt.

Daar is een halspen voor, en as je een gitaar koopt, en er aan ander setje snaren opzet moet je die pen vaak toch wel (laten) aanpassen.

petertorro
12 augustus 2009, 01:42
Enkele goede goedkope gitaren zijn volgens mij

farida stratocaster (goede sound alleen andere stemmechanieken erop)
160 euro persoonlijk vind ik deze een beter geluid hebben dan de strato van london city gekocht bij String amsterdam

london city strat 275euro en tele 219 euro hier zijn heel goede testen van op internet
komt trouwens uit dezelfde fabriek als farida
Hier vind ik de tele van Lc beter dan de tele van farida.

Curzon 335 model zwarte uitvoering erg goed gitaar zeer goede sound
275 euro bij alphenaar haarlem

Sx stratocaster zie internettesten Youtube van rotren

macwilliams
12 augustus 2009, 07:34
@ TS. als je zo'n stagg hebt aangeraakt , dan raad ik je aan je handen grondig te ontsmetten. dat zal wel het laatste zijn waar je mee moet beginnen. die koffers zijn best oké ,dat wel. maar GEEN gitaren.
uit welke regio kom je? Alphenaar (Haarlem) heeft een relatief onbekende lijn, Curzon , te koop staan. dat zijn écht hele puike gitaren, goed qua sound,bespeelbaarheid en prijs. Kijk voor de rest is naar een Squier, daar vind je alles wel in denk ik .

Bij stagg heb ik altijd het gevoel met sommige vrouwen. ze zien er af en toe best leuk uit ,maar kunnen niets, en hebben geen inhoud!


Die inhoud moet je er van onderen zelf indouwen.

LaurentB
12 augustus 2009, 09:38
Ik denk dat de topic starter er na een kleine twee jaar wel uit is gekomen.

macwilliams
12 augustus 2009, 09:52
Hè wel even ontopic blijven. :D

Masod
27 november 2009, 20:35
Ik heb die Curzon black 335 en ik wil je zeggen dat hij echt het geld waard is.
Ja kan wel n ibanez rond die prijs kopen maar dan heb je nog niet meer kwaliteit.
Hij is natuurlijk wel zwaar (logisch les pauls solid body..) maarjah das n kwestie van smaak.
Ook t zwart emt gouden hardware ziet er wel hald uit en je kan er alle kanten muziek mee op.
Overigens zou ik wel rock enz. aanraden door de double humbuckers

Als je n les pauls in gedachten heb zou ik die zeker even testen ;)

Martijn-w
27 november 2009, 20:45
Kerel, dit topic is al 2 jaar oud. Beter kijken.