PDA

View Full Version : Humbucker in Strat plaatsen



pol2711
1 november 2007, 15:21
Dag allemaal,

Ja ik weet het, duizenden posts zijn er al over gemaakt. Maar ik zie echt door de bomen het bos niet meer met die 500K potmeters, thyristors en 200k weerstanden enzo.

Simpel:
heb een strat+ USA met 3 single coil. Op de brug wil ik de single coil vervangen door een humbucker (DiMarzio Air Norton Zebra).
Kand at zo maar?
Zo ja: graag aanslutischema daar die DiMarzio 4 kabeltjes heeft en mijn Single coil maar twee....
Zo nee: waarom niet?

Dank!

Blend
1 november 2007, 15:22
Ik ga even zoeken voor je, ik had een plaatje voor je waar je waarschijnlijk een heleboel meekan (schema)

Mr.Fingers
1 november 2007, 15:27
Ja, dit kan zomaar!

Twee draadjes van je dimarzio moet je aan elkaar solderen, aangezien die dimarzio's voorzien zijn voor split-coil functie.

http://www.deaf-eddie.net/drawings/gibson-color-code.jpg

Wit & groen moet je aan elkaar monteren, rood gaat naar je volumepot/schakelaar, zwart naar de massa. (als je wil splitcoilen, moet je een pushpullpot erin zetten, en dan deze

http://www.rmpickups.cz/soubory/schema_strat_hb_split.gif
schakeling namaken.

pol2711
1 november 2007, 15:33
Blend en Mr Fingers; jullie zijn toppers!!!
Kijk aan dit soort mensen heb ik tenminste wat aan. Snel en precies wat ik nodig heb.
Heel veel dank.

Mr.Fingers
1 november 2007, 15:41
Blend en Mr Fingers; jullie zijn toppers!!!
Kijk aan dit soort mensen heb ik tenminste wat aan. Snel en precies wat ik nodig heb.
Heel veel dank.

U bent welgekomen.


http://www.1728.com/guitar.htm --> hier vind je ook erg veel tips 'n tricks voor je gitaar te herwiren. En er is duidelijk uitgelegd hoe je het moet doen + verschil tussen kleurcode van dimarzio & seymour duncan

stratlover
1 november 2007, 17:46
Wat je óók kan doen, is hotrails in je strat zetten, dat zijn humbuckers in single coil formaat, hoef je bijv. niet in de body/slagplaat te zagen of wat dan ook

Blend
1 november 2007, 17:48
Ik weet niet of je d'r nog wat mee kan, maar dit schema vond ik heel handig.

http://img462.imageshack.us/img462/5045/wdusss5l1101ll5.jpg (http://imageshack.us)

Verder was Mr Fingers me voor, want dat schemaatje wilde ik ook posten.

pol2711
3 november 2007, 11:29
Nou hij zit er in, de DiMArzio Air Norton. De kleur is dan wel niet juist maar daar lig ik niet zo van wakker. http://i135.photobucket.com/albums/q154/pol2711/DSC_3867.jpg

waar ik wel wakker van lig is dat ik single coil hoor en geen hum. Ik hoor niet het lekkere rockgeluid van mijn andere gitaar
http://i135.photobucket.com/albums/q154/pol2711/DSC_3868.jpg

Die Les Paul klinkt gewoon lekker moddervet op de bridge. Dee DiMArzio heeft een nog wat Fenderish geluid. Heb de draadjes nog gecontroleerd en precies conform tekening aangesloten. Toch maar een 500K potmeter of zoiets? Wel jammer. Het ziet er dan wel niet uit maar hoopte toch op die moddervette sound in de brug...

Mr.Fingers
3 november 2007, 12:19
Nou hij zit er in, de DiMArzio Air Norton. De kleur is dan wel niet juist maar daar lig ik niet zo van wakker. http://i135.photobucket.com/albums/q154/pol2711/DSC_3867.jpg

waar ik wel wakker van lig is dat ik single coil hoor en geen hum. Ik hoor niet het lekkere rockgeluid van mijn andere gitaar
http://i135.photobucket.com/albums/q154/pol2711/DSC_3868.jpg

Die Les Paul klinkt gewoon lekker moddervet op de bridge. Dee DiMArzio heeft een nog wat Fenderish geluid. Heb de draadjes nog gecontroleerd en precies conform tekening aangesloten. Toch maar een 500K potmeter of zoiets? Wel jammer. Het ziet er dan wel niet uit maar hoopte toch op die moddervette sound in de brug...

Kan je makkelijk testen of je single coil hebt of niet.

Gewoon je gitaar in de brugstand zetten, en dan voorzichtig met een schroevedraaier tegen de poolstaafjes tikken, normaal gezien zou je de twee rijen moeten horen tikken door je versterker (dus je gitaar inpluggen) als je ertegen komt... mocht dit niet zo zijn, haal je je element eruit, en neem je een multimeter, en meet je de weerstand tussen iedere draad. je neemt bvb de eerste draad, en meet dan alle andere, twee zouden een oneindige weerstand moeten geven, eentje iets van een 6kOhm. die draad met de 6kOhm is dan de andere kant van je begindraad, en deze maak je vast aan de 3e draad, en de 4e maak je vast aan de massa. Mochten je twee spoelen nu toch ingeschakeld zijn, kan het zijn dat ze uit fase staan, dit los je op door de volgorde van draden op een van de spoelen te veranderen. dus de 3e draad maak je dan vast aan de massa ipv aan de 2e draad, en de 4e draad maak je vast aan de 2e draad ipv aan de massa.


Vergeet ook niet dat het een stratocaster is, en geen les paul, en de constructie van de gitaar bepaald veel van de tooneigenschappen. M'n fatstrat klinkt ook niet zo vet als m'n SG

Van Dattum
3 november 2007, 12:28
Hey Pol!

Ik denk dat je je verkijkt op het type gitaar. Door het verschil in hout en de constructie zul je een Strat nooit kunnen laten klinken als een LP (en andersom ook niet), ook niet als je er een humbucker inschroeft.
Je Strat zal een elzen body hebben en je LP is van mahonie. Mahonie geeft een stuk minder hoog in het geluid dan elzen (of essen, waar Fenders ook van gemaakt worden).
Ook de hals heeft veel invloed. De Strat heeft een esdoorn schroefhals en de LP een ingelijmde mahoniehals. De hals (en de bevestiging) van een Fender geeft ook weer meer hoog in het geluid.
Een Strat blijft altijd klinken als een Strat, alleen met een humbucker krijg je meer output en een wat meer 'rockgeluid'. Maar nooit zo vet als een LP......
Ik heb in mijn Strat ook een humbucker en ik vind het een geweldige sound!

Edit: Mr. Fingers.... je was me net voor zie ik.....

the sure thing
3 november 2007, 13:41
Ik heb beiden gedaan: een hotrail ingebouwd en later een "echte" humbucker. Ik vond het verschil in klank niet groot en zou een volgende keer voor een hotrail/humbuckertje in single-coil formaat kiezen.

pol2711
3 november 2007, 16:57
Nou ben vandaag aant klooien geweest maar die air norton gaat er niet meer uit. Alleen voor ruil met een witte, iemand?? Het ziet er gewoon niet uit haha. Waarom heb je 'm er dan in gedaan? Lang verhaal en 2e hands handel enzo....

Allereerst Mr. Fingers dank voor de tip. Zachtjes tikkend toch tot de conclusie gekomen dat het ding goed is en goed is aangesloten.

Maar nu de sound:
a) idd door hout wat minder vet maar met wra bijstellen eq en wat meer vrgain heb ik 'm toch naar dat gewenste moddervette kunnen krijgen
b) icm met het middle element hen ik een behoorlijke verrijking gekregen. Lekker smeuïge blues/SRV/dire straits-achtige bij vervorming wat gewoon heel erg lekker klinkt. Kan niet wachten tot woeesdag in het oefenhok op oorlogsterkte. Ff horen of dat nog overeind blijft.

Duhus die vervanging van de bridge lace sensor SC in mijn strat+ door die DiMa Air Norton is voor mij een hele stap naar voren in mijn soundbeleving. Kijken of de Strat mijn Ibanax als mainAxe kan verdrijven

Dank allemaal, ik ben geheel in mijn sas. Mijn vriendin niet zo want die hoort al de hele zaterdag die takkeherrie van de zolder naar benee neerdwalen (o;

Van Dattum
3 november 2007, 20:28
Fijn dat het allemaal toch naar tevredenheid is! Veel succes ermee!:jam:

Mr.Fingers
3 november 2007, 20:30
Nou ben vandaag aant klooien geweest maar die air norton gaat er niet meer uit. Alleen voor ruil met een witte, iemand?? Het ziet er gewoon niet uit haha. Waarom heb je 'm er dan in gedaan? Lang verhaal en 2e hands handel enzo....

Allereerst Mr. Fingers dank voor de tip. Zachtjes tikkend toch tot de conclusie gekomen dat het ding goed is en goed is aangesloten.

Maar nu de sound:
a) idd door hout wat minder vet maar met wra bijstellen eq en wat meer vrgain heb ik 'm toch naar dat gewenste moddervette kunnen krijgen
b) icm met het middle element hen ik een behoorlijke verrijking gekregen. Lekker smeuïge blues/SRV/dire straits-achtige bij vervorming wat gewoon heel erg lekker klinkt. Kan niet wachten tot woeesdag in het oefenhok op oorlogsterkte. Ff horen of dat nog overeind blijft.

Duhus die vervanging van de bridge lace sensor SC in mijn strat+ door die DiMa Air Norton is voor mij een hele stap naar voren in mijn soundbeleving. Kijken of de Strat mijn Ibanax als mainAxe kan verdrijven

Dank allemaal, ik ben geheel in mijn sas. Mijn vriendin niet zo want die hoort al de hele zaterdag die takkeherrie van de zolder naar benee neerdwalen (o;

Graag gedaan ;)


Leer je vriendin basgitaar spelen, dan zal ze die herrie wel weten appreciëren :D

jerome
3 november 2007, 21:54
Ik heb begrepen dat een Air Norton ook redelijk tranparant klinkt voor een Humbucker, dus daarom zal je wss altijd het hout van je Strat goed blijven horen.
kan me voorstellen dat het een heerlijke sound geeft in een Strat!!!
Geen dichtgesmeerde brij...

Ik heb zelf in 2 Strats Dimarzio Dual Sound elementen in brugpositie.
Ook een fijne keuze voor in een Strat!
In de humbuckerstand dezelfde sound als een Di Marzio Super Distortion, dus een vette rock sound!
In de single coil stand een lekkere herkenbare Strat sound
En in de parallel stand een aparte crispy sound, lekker voor de Southern Rock en Blues rock dingetjes..