PDA

View Full Version : Frezen?



Caspar
31 oktober 2007, 20:58
Ik heb eerst wat van gamma hout gitaren gemaakt om wat te oefenen, maar nu ga ik dus een gitaar maken van wat beter hout. Je hebt dus een frees machine nodig? even wat vraagjes daarover, als ik het goed begrijp heb je dus een freesmachine om de gaten te maken voor de elementen en bridge enz.? zo niet waar is het dan wel voor? Ik zag op een paar site's een bepaalde indeling van; bovenfrees (kan je die gebruiken voor het bouwen van een gitaar?, en welke is dan goed voor een lage prijs?) , een kantenfrees, en een lamellenfrees? Ik heb gehoord dat je ook die gaten voor de bridge en elementen kan uitbijtellen, zo ja hoe is dat het handigst te doen? Als er nog andere mannieren zijn om de gaten te maken hoor ik die graag.

Bedankt Caspar ;)

orreltak
31 oktober 2007, 21:51
een bovenfrees kun je gebruiken voor een net resultaat en je hoeft er geen kapitaal er aan uit te geven.ik zelf heb er een van ferm gebruikt en deed het goed genoeg.en die is goedkoop.met freesbits erbij inbegrepen.

beitels daarbij is onbegonnen werk voor de cavities vergeleken met fresen.

laurence
31 oktober 2007, 23:12
jep, ben ook bezig met mijn eerste van ferm. Doet het prima alhoewel je toch merkt dat het mindere kwaliteit is. Er trilde bijvoorbeeld gewoon een schroef los die naast het draaiende bitje viel, en er zit volgens mij al een scheurtje in. maar is wel onmisbaar. Je hebt hem bijna overal bij nodig. Niet alleen voor de cavities maar ook om de body mooi uit te frezen, want dat krijg je met bijv. een decoupeerzaag nooit mooi recht. Wel als je een lintzaag hebt. En neckpocket lukt denk ik nooit zo precies met beitels als met een bovenfrees

orreltak
1 november 2007, 10:09
Als je misschien iets licht moet shimmen is een bijtel altijd wel handig

nickbongers
1 november 2007, 14:34
vergeet niet dat goed met een bijtel (en schaaf) overweg kunnen, erg moeilijk is en veel oefening vereist. ook daarom is voor de gemiddelde gitaarbouwer hier de bovenfrees een uitkomst.

Mattia
2 november 2007, 08:55
vergeet niet dat goed met een bijtel (en schaaf) overweg kunnen, erg moeilijk is en veel oefening vereist. ook daarom is voor de gemiddelde gitaarbouwer hier de bovenfrees een uitkomst.

Nouja, 'erg moeilijk' is te ver gaan. Het vergt wat oefening om die dingen goed te slijpen en wetten (als je geen Lie Nielsen koopt zijn nog beitels nog schaven gebruiksklaar als je ze koopt), en dan is het kwestie van een beetje oefenen. Binnen een uur of 3-4 moet je de basis toch wel onder de knie kunnen hebben, IMO.

Maargoed, soms is een bovenfrees gewoon wat sneller/handiger.

G.G.
2 november 2007, 09:07
Nouja, 'erg moeilijk' is te ver gaan. Het vergt wat oefening om die dingen goed te slijpen en wetten (als je geen Lie Nielsen koopt zijn nog beitels nog schaven gebruiksklaar als je ze koopt), en dan is het kwestie van een beetje oefenen. Binnen een uur of 3-4 moet je de basis toch wel onder de knie kunnen hebben, IMO.

Maargoed, soms is een bovenfrees gewoon wat sneller/handiger.

Wordt weer tijd voor een DGBM 2008 met een freesdemo van jou :seriousf:

AIC
2 november 2007, 10:00
Koop een bovenfrees, dan heb je niets te frezen

(er moest toch iemand in het topic zijn die er een stom woordgrapje van moest maken...)

hassent
2 november 2007, 20:12
Wordt weer tijd voor een DGBM 2008 met een freesdemo van jou :seriousf:

En niet alleen een frees demo... Ben bang als Mattia z'n kunsten allemaal moet vertonen dat we er beter een midweek van kunnen maken....:D.

Van Dattum
3 november 2007, 01:59
Een midweek in therapie...:seriousf:

Gitaarbouwer
3 november 2007, 21:55
En niet alleen een frees demo... Ben bang als Mattia z'n kunsten allemaal moet vertonen dat we er beter een midweek van kunnen maken....:D.

Tja... dat denk ik ook wel eens. Op de DGBM2006 stond er een behoorlijke tijdsdruk op de agenda, dat kon toen helaas niet anders. Dat zal in 2008 wel iets verbeteren omdat we dan meerdere zalen ter beschikking hebben. Maar een meerdaagse Gitaarbouwersmeeting is (voor de toekomst) zeker een alternatief om verder te onderzoeken. Ik ben nu trouwens bezig met de laatste bezigheden voor het programma van 2008 en hoop het dit jaar nog te kunnen presenteren. Als het zover is, meld ik dat uiteraard.

Caspar
5 november 2007, 17:06
Hallo bedankt voor het posten op dit onderwerp, heeft misschien iemand ook een soort advies voor een bovenfrees? Ik ben gister naar de Gamma gegaan, en heb daar is gevraagt naar een bovenfrees.Nu hebben ze een paar bovenfrezen, ze hebben er een van 30 euro van het merk Kinzo, http://www.gamma.com/main.html?pid=319 hier is de link als dat iemand wat meer zegt, dan is er ook nog een andere van 40 euro, daar zal ik binnenkort het merk bijzetten. Dan zijn er nog vier andere bovenfrezen, waaronder eentje van het merk Bosch, eentje van BlackenDecker, en nog twee andere waar ik ook binnenkort het merk bij zal zetten. Nu heb ik gevraagt hoe ongeveer de verschillen liggen in kwaliteit, en er werd als verschil gegeven hoelang hij mee zou gaan. Alleen nu zou ik graag van jullie weten of er ook een verschil is in merk voor het uitfrezen van de body en gaten voor elementen en een bridge. Stel nou dat ik bijv. 2 keer per maant ofzo de frees wil gerbruiken, is dan zo'n bovenfrees van 40 euro ook goed? Bij die van 40 euro, kon je ook een freestafel kopen, is dat handig als je geen goede tafel hebt? Dan nog een laatste vraag over de boorfrezen zelf, je kan bij de gamma een setje freesjes voor 12 euro kopen, kan je met zo'n setje goed alles uitfrezen en gaten maken voor de elementen en bridge. Zo een hele lijst vragen, als er een paar beantwoord zouden kunnen worden heel graag. Groeten Caspar :) 8-)

G.G.
5 november 2007, 17:27
Hallo bedankt voor het posten op dit onderwerp, heeft misschien iemand ook een soort advies voor een bovenfrees? Ik ben gister naar de Gamma gegaan, en heb daar is gevraagt naar een bovenfrees.Nu hebben ze een paar bovenfrezen, ze hebben er een van 30 euro van het merk Kinzo, http://www.gamma.com/main.html?pid=319 hier is de link als dat iemand wat meer zegt, dan is er ook nog een andere van 40 euro, daar zal ik binnenkort het merk bijzetten. Dan zijn er nog vier andere bovenfrezen, waaronder eentje van het merk Bosch, eentje van BlackenDecker, en nog twee andere waar ik ook binnenkort het merk bij zal zetten. Nu heb ik gevraagt hoe ongeveer de verschillen liggen in kwaliteit, en er werd als verschil gegeven hoelang hij mee zou gaan. Alleen nu zou ik graag van jullie weten of er ook een verschil is in merk voor het uitfrezen van de body en gaten voor elementen en een bridge. Stel nou dat ik bijv. 2 keer per maant ofzo de frees wil gerbruiken, is dan zo'n bovenfrees van 40 euro ook goed? Bij die van 40 euro, kon je ook een freestafel kopen, is dat handig als je geen goede tafel hebt? Dan nog een laatste vraag over de boorfrezen zelf, je kan bij de gamma een setje freesjes voor 12 euro kopen, kan je met zo'n setje goed alles uitfrezen en gaten maken voor de elementen en bridge. Zo een hele lijst vragen, als er een paar beantwoord zouden kunnen worden heel graag. Groeten Caspar :) 8-)

Ik heb een 40 euro frees van Einheill, een dure Bosch POF en op de werkplaats een Makita.

Voor een beginner voldoet zo'n goedkope prima hoor. Ik heb er veel mee gebouwd. Ik gebruik meestal een machine per bitje, zodat ik snel verschillende profielen kan fresen zonder te moeten wisselen van bitjes.

Zo'n goedkoop 12 delig setje van de Karwei heb ik ook. Zitten een hoop bitjes bij die je nooit zal gebruiken. Maar het blijft erg voordelig. Ik gebruik er eentje voor de ronde randen van de body, eentje voor het grof verwijderen van hout en eentje voor langs de mallen. Prima spul voor het geld, maar gaat minder lang mee dan topkwaliteit spul. Maar ach... voor dat geld.....

Die tafel.... ik zou niet weten waar ik dat voor zou gebruiken bij gitaarbouw. Vind het voor een beginner ook behoorlijk link: Je beweegt het hout, en de frees blijft op zijn plek, dus vroeg of laat kom je met je vinger erg dicht in de buurt van het bitje. Ik heb liever mijn beide handen aan de freesmachine, dan blijven mijn vingers bij het bitje vandaan.

superfly
5 november 2007, 18:25
Bij de Black&Deckers zit een 1/4 inch spantang. Dat geeft je de flexibiliteit om ook in de USA bits te kopen. In plaats daarvan kan je ook een conversiebusje bij guitarsupplies van 8mm naar 1/4 inch kopen, maar hoe veilig dat dan weer is??. Als daar toch gaat shoppen kan je ook een mooi lang freesbitje met bovenlager kopen (ook 1/4 inch). Reuze handig bij het frezen met templates!

FreeGee
5 november 2007, 19:02
Ik heb een 40 euro frees van Einheill, een dure Bosch POF en op de werkplaats een Makita.

Voor een beginner voldoet zo'n goedkope prima hoor. Ik heb er veel mee gebouwd. Ik gebruik meestal een machine per bitje, zodat ik snel verschillende profielen kan fresen zonder te moeten wisselen van bitjes.

Zo'n goedkoop 12 delig setje van de Karwei heb ik ook. Zitten een hoop bitjes bij die je nooit zal gebruiken. Maar het blijft erg voordelig. Ik gebruik er eentje voor de ronde randen van de body, eentje voor het grof verwijderen van hout en eentje voor langs de mallen. Prima spul voor het geld, maar gaat minder lang mee dan topkwaliteit spul. Maar ach... voor dat geld.....

Die tafel.... ik zou niet weten waar ik dat voor zou gebruiken bij gitaarbouw. Vind het voor een beginner ook behoorlijk link: Je beweegt het hout, en de frees blijft op zijn plek, dus vroeg of laat kom je met je vinger erg dicht in de buurt van het bitje. Ik heb liever mijn beide handen aan de freesmachine, dan blijven mijn vingers bij het bitje vandaan.

Een bovenfrees is alleen stabiel (en veilig) als er voldoende afsteunvlak is. Bij smalle werkstukje kun je dan met een freestafel weer meer. B.v. profiellatjes zelf maken. Er is geen gevaar van kantelen, dat kan dan voordelen hebben bij het volgen van een mal.

Mattia
5 november 2007, 19:27
De freestafel staat op de eerste plaats van 'dingen die ik binnenkort in elkaar knutsel', met name vanwege de stabiliteit. Nooit meer het toch wel aanwezige risico dat de bovenfrees net een klein beetje kantelt.

Caspar
5 november 2007, 20:20
Bedankt voor jullie informatie en hulp, de bovenfrees van 40 euro is dus gewoon goed gekeurd? toch niet? reageer dan nog even svp. Is een freestafel dus wel goed of juist gevaarlijk. Ook snap ik eigenlijk nog niet zo goed waar je nu een frees voor gebruikt? er word gezegt dat je er ook een kan gebruiken voor het uitzagen van de body? maar er zit toch geen zaagbitje in de frees ofzo hoe kan je er dan mee zagen? Verder waar mij bij de houthandel in Amsterdam werd verteld waar ik een een frees nodig had was voor het uitboren van de gaten van de elementen en bridge, maar daar hoor ik eigenlijk niemand over, of zijn dat cavities?? Nog een vraagje dan, wat is shimmen?

Bedankt Caspar ;)

G.G.
5 november 2007, 20:51
Bedankt voor jullie informatie en hulp, de bovenfrees van 40 euro is dus gewoon goed gekeurd? toch niet? reageer dan nog even svp. Is een freestafel dus wel goed of juist gevaarlijk. Ook snap ik eigenlijk nog niet zo goed waar je nu een frees voor gebruikt? er word gezegt dat je er ook een kan gebruiken voor het uitzagen van de body? maar er zit toch geen zaagbitje in de frees ofzo hoe kan je er dan mee zagen? Verder waar mij bij de houthandel in Amsterdam werd verteld waar ik een een frees nodig had was voor het uitboren van de gaten van de elementen en bridge, maar daar hoor ik eigenlijk niemand over, of zijn dat cavities?? Nog een vraagje dan, wat is shimmen?

Bedankt Caspar ;)

Cavities zijn de gaten. Je gebruikt de frees eigenlijk voor zo'n beetje alles. dus ook het "uitzagen" van de body. Met een zaag zaag je hem grof uit. Dan leg je de mal erop, en freest de rest van het hout weg.

Caspar
5 november 2007, 21:06
Cavities zijn de gaten. Je gebruikt de frees eigenlijk voor zo'n beetje alles. dus ook het "uitzagen" van de body. Met een zaag zaag je hem grof uit. Dan leg je de mal erop, en freest de rest van het hout weg.


Ik snap dat je met bijv. een decoupeerzaag het grof kan uitzagen, maar dan? dan komt de frees aan te pas maar wat doet ie dan?

de cavaties zijn de gaten, de gaten van de elementen en bridge dus?

dankj caspar

chubbyfan
5 november 2007, 21:15
langs de mal frezen,het ringetje boven het freesje volgt de buitenkant van de mal,dus die moet superprecies zijn,je kopieert de mal als ware

Mattia
5 november 2007, 21:36
Ga eerst eens even bij de bieb langs (of gewoon googlen naar 'router tutorial' of iets dergelijks) voordat je met een frees aan de slag gaat.

Ik zou persoonlijk niet een frees van 40 euro met een klein (lees: kleiner dan 12mm of 1/2") spantangetje in een freestafel zetten. Maargoed, ik ben wellicht niet de geschikte persoon om te vragen - ik geef liever een keer goed m'n geld uit (in mijn geval aan Porter Cable bovenfrezen uit de VS, heb ook nog een blauwe - professionele - Bosch die bijna niet meer wordt gebruikt sinds ik de 690 heb, vooral omdat het geen 1/2" spantang aankan), maar ik realiseer me ook wel dat ik relatief gezien in een luxepositie verkeer (lucratieve bijbaan). Je moet het ook zo zien: je bovenfrees is wellicht het meest belangrijke stuk gereedschap dat je aan zult schaffen. Dat mag best wat kosten. Goede kwaliteit bitjes ook (de meesten die ik koop zijn tussen de 15 en de 30 dollar per stuk, carbide tipped, gaan lang mee als je ze goed behandeld)

FreeGee
5 november 2007, 21:42
Ik snap dat je met bijv. een decoupeerzaag het grof kan uitzagen, maar dan? dan komt de frees aan te pas maar wat doet ie dan?

de cavaties zijn de gaten, de gaten van de elementen en bridge dus?

dankj caspar

op deze engelse site kun je heel veel info vinden over frees technieken:
http://www.trend-uk.com/trend/content/content_handler.php?record_type=Knowledge

chubbyfan
5 november 2007, 22:00
http://i22.tinypic.com/2hd41gw.jpg
ik heb ff voor je gekeken ,je zaagt hem dus een halve cm rondom groter dan de mal uit (omdat je met een decoupeerzaag nooit haaks en recht zaagt)en haalt dan de frees erlangs
als je goed naar het freesje kijkt dan zie je dat het uit 2 delen bestaat,het bovenste gedeelte is een ringetje dat gelijk zit met het freesje , dit is je geleider en dit ringetje freest niet,het geleid alleen maar,dit betekend dat je dus nooit kleiner kunt frezen dan je malletje aangezien je freesje en ringetje gelijk zitten

laurence
5 november 2007, 23:24
Ik snap dat je met bijv. een decoupeerzaag het grof kan uitzagen, maar dan? dan komt de frees aan te pas maar wat doet ie dan?

de cavaties zijn de gaten, de gaten van de elementen en bridge dus?

dankj caspar

de frees 'hapt' na de decoupeerzaag stukjes hout weg. Hiermee krijg je een glad en recht resultaat als je het met het kopierbitje doet van bijv. guitarsupplies.nl
Dit lukt nooit met een decoupeerzaag omdat je het uit de hand moet doen en niet langs een mal kan kopieren, en omdat het zaagje een beetje gaat zwabberen omdat hij warm wordt.

renemeester
9 november 2007, 17:45
Ik heb een probleem. Recent een bovenfrees gekocht. Alleen het probleem is dat er door de fabrikant per ongeluk 2 6 mm spantangetjes bij gedaan zijn. Nu heb ik van de week al een paar mailtjes verstuurd naar die fabrikant maar tot nu toe geen reactie. Ik heb even een spantangetje van 8 mm van iemand geleend dus ik kan even verder, maar.....

heeft iemand een idee waar je losse spantangetjes voor bovenfrezen kan krijgen?

chubbyfan
9 november 2007, 18:30
hangt gewoon bij de gamma of praxis aan het schap denk ik